Ik wens je veel succes. Personeel in de retail kan vriendelijk zijn, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er maar weinig mensen echt serieus gek op hun vakgebied zijn.
Zo heb ik met neef @Hotseflots erg lang in de Breitling Boutique in Salzburg gezeten, en het personeel was über-vriendelijk, maar de gemiddelde hobbyist weet meer van de uurwerken en geschiedenis van Breitling, ook al kennen zij hun kanaal wel weer uitstekend.
De enige twee ervaringen die ik had waar ik een enorme nerd tegenover me zag (in positieve zin) waren bij Van Baal in Nijmegen en Kremer in Emmen, maar die mogen geen Grand Seiko doen. De mensen bij de Boutique in Parijs zijn vriendelijk, correct, maar afstandelijk en toch wat oppervlakkig in mijn beleving.
Afgezien van Van Baal en Kremer heb ik nog nooit een AD gesproken die ik de premium prijs voor het “niet via internet op de mat laten ploffen” waard vond.
De Boutique in Amsterdam is bevolkt met mennekes die een niveau of twee onder de tweedehands autoboer zitten. Maar aan de andere kant hebben ze heel veel liggen en is de ervaring laagdrempelig. En als zij zich als verveelde tieners gedragen kan ik ook gewoon lomp dingen gaan bekijken zonder wroeging.
Dat bevalt me juist wel. Ik zie het als een showroom. Omdat hij van Seiko zelf is zal het me wel jeuken dat ik het model naar keuze dan gewoon via internet bestel.
Ik vond het ook okay. Het was vriendelijk, wat olat, maar alles mocht gepast. Totaal geen issue. Dat is ook wel eens anders; dat je half wordt weggekeken.
En we moeten ook bedenken dat 90% van de klanten die bij Seiko binnenloopt voor de 200-700 euro modellen komt. Met die gasten kun je heel leuk over duikers praten hoor als je 1x in de 5 jaar een klokkie koopt.
Ja. Ik heb ze daar uitgeprobeerd te leggen dat de groeven in de indices in de series 9 (of hoe heet dat ding met die death star wijzer) in de spring drive versies driehoekig zijn, en in de mechanische versies rechthoekig. Maar dat was veel te nerdish voor ze.
Maar dat soort dingen boeit mij aan Grand Seiko, dat je daaraan af kunt zien dat het een merk is met meerdere fabrieken en bloedgroepen die honderden kilometers uit elkaar liggen, en elk de dingen net iets anders doen.
Zoals dat Seiko Epson de spring drives maakt, en Epson staat voor Son of Electronic Printer, en dat dat is omdat ze voor de Olympische Spelen in Tokio in 1964 de tijdwaarneming deden etc etc. Maar dat soort dingen weten ze in die boutiques ook niet.
De meeste lichte wijzerplaten hebben volledige gepolijste indexen, en de donkere wijzerplaten geribbelde indexen. Die laatste verhogen het contrast en de afleesbaarheid van het horloge. Typisch Grand Seiko
Dan heb je ook nog de in lengte geribbelde indices van de Shunbun. Een soort van lichte wijzerplaat, maar met geborstelde wijzers en lengte ribbels. Wat wat vreemd is, en de afleesbaarheid niet ten goede komt.
Deze quartz, bijvoorbeeld, heeft dan weer breedte-ribbels op de indices. Maar de instappertjes doen het allemaal moet een uniforme set wijzers en indices: