Laat je Grand Seiko zien XI

Dank je, maar de SBGA465 en SBGV245 zijn exen van me. Helaas. Ik had de 465 met Kira zuri plaat niet weg moeten doen.

Is een leuke stad. Grappig genoeg ook de stad waar mijn vrouw en ik, overigens beiden pre loved tegen de tijd dat we elkaar ontmoetten, tijdens een weekendje weg voor het eerst een Grand Seiko zagen in 2016.

We hadden wat gegeten en wisten niks van de Japanse buurt, maar slenterden gewoon door de oude stad toen we een klein Seiko dealertje zagen, midden in de winkelstraat, half vergeten. Ik even kijken, zie ik me daar een fabelachtig horloge met witte wijzerplaat die wel van sneeuw leek in de etalage.

Mijn vrouw en ik naar binnen. Wat is dat, meneer? Mag ik even passen? Destijds zat ik nog in de zone dat ik mentaal geen 1500 euro aan een horloge uit wilde geven, en ik heb het niet gedaan, die Snowflake, ondanks het goede aanbod. Dat dealertje zal geen Grand Seiko meer mogen voeren inmiddels, maar daar was het zaadje geplant.

Düsseldorf is leuk. De stad heeft veel juweliers die upmarket Zwitsers en Duitsers verkopen, maar ik ben daar nog nooit een tweedehands GS tegen het lijf gelopen. Of wie dan ook met een GS. Ook vorige week in de Japanse buurt niet.

4 likes

Vreemd want ik ben daar toch regelmatig :joy:

4 likes

Ik ook, en ik had vorige week een GS en mijn pre loved vrouw bij me. Toch zijn wij dan blijkbaar redelijk unieke bezoekers die langs elkaar heen glijden als schepen in de nacht. :thinking::smiling_face::smiling_face:

4 likes

Ook ribbels in lengterichting zoals mooi te zien op jouw foto’s, toch? Net als de Shunbun.

2 likes

Hij is binnen.

Weet iemand of er halve en of 1 1/2 schakels te koop zijn? Hij zit net niet 100% lekker met de schakels die ik erbij heb gekregen.

18 likes

21 likes

Heeft deze een verstelbare sluiting? Dan krijg je bij GS volgens mij alleen hele schakels. Als de sluiting niet verstelbaar is en je er halve (eigenlijk 2/3e) bij hebt zitten, dan hoor je er twee van te hebben, en dan kun je alle combi’s maken die nodig zijn om je band per 1/3e te verstellen. Dus nog nauwkeuriger dan per 1/2 schakel.

3 likes

Gefeliciteerd!

De schakels zijn niet half, maar eerder een soort van 2/3e van een schakel. Als je dus twee van die 60% dingen hebt kun je met wat gekloot tot op een paar millimeter afstellen. Ik zou nog even kijken wat er gebeurt als je in plaats van één zo’n 2/3e schakel twee van die dingen doet, want dan heb je effectief 1,3 schakel te pakken.

Ah. Je was me voor.

2 likes

Heren, bedankt. Helaas heb ik alleen de normale schakels erbij gekregen en een sluiting zonder verstelmogelijkheid. Nu zag ik dat deze 2/3 schakels nog wel nieuw te koop zijn in Japan maar de prijzen zijn ook stevig. Zijn er alternativen?

2 likes

Was het een incomplete set, joh? Watsgeburt?

Je kunt de Seiko Boutique in Nederland ook vragen, maar ook die gaan niet goedkoop zijn.

2 likes

30 likes

Als je toch naar België komt, rijd dan even door naar Gent tot bij Vanhoutteghem Time.
Ze hebben daar een mooie collectie liggen.

2 likes

Bedankt!

Ja, Horloge only. Wel bij een juwelier gekocht. Prijs was erg goed. Maar dat zegt dan weer niets als je duur schakels moet gaan kopen.

2 likes

Ik vraag me dan steeds af wat er gebeurd is. Dat iemand de doos niet bewaart, soit, maar schakels weg flikkeren lijkt me wel heel erg lomp. :no_mouth: Evengoed denk ik dat je toch beter een paar van die “halve” schakels kunt kopen, want daar kun je heel erg precieze pasvorm mee bereiken.

2 likes

Ja, dat denknik ook. Heb al een zoekertje gestart.

2 likes

Mijn Grand Seiko voor het komende (vroege) kerstweekend met de schoonfamilie omgedaan. Is er, naast mijn vrouw, bij verveling toch nog iets leuks om naar te kijken dit weekend :wink:

(en hopen dat schoonpa zijn Oris om heeft ipv zijn smartwatch, de barbaar)

19 likes

Schitterend met beleid bezig zijn, en met horloges trouwens ook.

2 likes

Komt allemaal wel erg precies vermoed ik helaas. Soms is er wel wat informatie te vinden via groothandelssites, als je de juiste bandcode weet, die niet op de band staan…

2 likes

@illewoare high praise! the best winding feel ever, the new standard. Pffff, automatisch nagesyncd naar het nederlands, wel even op original US english zetten! Zal wel aan mijn browser liggen.

“Tactile qualities are important ones.”, daar ben ik het helemaal mee eens.

10 likes