Laat je plus 75 jarige zien

We kennen en hebben ze allemaal in onze verzameling die oudjes van 75 jaar of ouder .
Laat ons mee genieten van die schoonheden zonder al de moderne poespas van de … heden daagse vintages waar ook Led en Lcd s nu al toebehoren :innocent:
Aftrappen doe ik met deze

44 likes

Werd dit model al in de jaren 40 geproduceerd? Mooi!

1 like

1946 om precies te zijn :pensive:

1 like

Dan klap ik er natuurlijk in met de 107 jaar oude Waltham :muscle: :sunglasses:

41 likes

Toch ook al weer zeker 90+ jaar jong.

29 likes

1944

39 likes

Geen idee welk jaar precies, maar jaren 30 is denk ik een veilige keuze (en ruim binnen de minimale leeftijd voor dit topic).

Kijk hoe scherp die kast nog is…

31 likes

We zijn goed bezig ,nog enkele


'20

'46

24 likes

1945 :heart_eyes:

35 likes

1944

24 likes

1940 universal geneve uni-compax

34 likes

Stuk voor stuks prachtige horloges met tijdloos (foute woordspeling) design. Ik ben helemaal niet bekend met vintage horloges, maar wat is jullie ervaring met het op tijd laten lopen van deze oude schoonheden? Vergt het veel/frequent onderhoud? Het lijkt me prachtig om enkele mooie oude horloges te hebben namelijk.

1 like

Bovenstaande heeft erg weinig kilometers gelopen en een ander oudje van me is een Longines van 1949, ik kijk als ik ze koop of er beweging in zit en dan gaan ze regelrecht naar de horlogemaker voor een service zonder dat ik ze draag.
Ik stuur ze nooit naar de fabriek omdat ze daar wel eens ongevraagd wijzers en dial vervangen en de waarde dan drastisch naar beneden gaat.

Had ook een Cartier van begin 80 die alleen maar in de kluis geslapen had, en die stond compleet droog.
Als je die gelijk zou dragen zit daar op de kortse keren slijtage op en dat wil je niet hebben.
Dus het hangt er een beetje vanaf wat je er mee doet, leg je ze gewoon in de kist om naar te kijken is dat een ander geval.

Oudjes zijn meestal ook niet erg waterdicht en hebben geen incablock dus laten vallen is soms dodelijk.
Dan heb je er ook nog waar radium in zit en die sommige horlogemakers weigeren wegens contaminatie.

En eens geserviced lopen ze meestal prima.
Wel blijft het risico dat je eventueel geen onderdelen meer kan vinden of erg lang moet zoeken, waarbij een portie geluk ook een grote rol speelt.

Iig open maken voor de koop en controleren op roestsporen en vernielde schroefjes.
En of dial en wijzers nog origineel zijn.
En horloges waarvan het tritium " opgeknapt" is laat ik ook links liggen.
Sommige mensen zien daar dan weer geen enkel probleem in.

Dat zijn ong de wolfijzers en schietgeweren bij aankoop van deze horloges.
En veeeeeel opzoekingen doen, er zijn per merk wel een aantal goede sites.

9 likes

De kroon nog vergeten, originals soms ook zeldzaam.

1 like

Er is weinig aan de goede repliek van @mantaray toe te voegen :blush:.
75 plussers zijn de Opa’s van dit ganse forum en de meeste eigenaars dragen deze zelden dagdagelijks… en dit is enkel uit liefde voor het oudje. Maw. behandel ze met respect en koester ze :wink:

2 likes

@mantaray was inderdaad erg duidelijk, waarvoor dank.

Ik ga me er eens in verdiepen. Het hoeft allemaal geen duur spul te zijn, maar een mooie vintage is toch wel gaaf om af en toe om je pols te kunnen slaan.

Bedankt voor jullie reacties.

2 likes

Was ik net lekker bezig in het +50 topic, komt er een +75 topic. Kan ik weer opnieuw beginnen :face_with_raised_eyebrow: :laughing: :laughing:

Begin maar met een die op de grens zit, van 1946. Tissot Antimagnetique met centrale seconden.

29 likes

Dat blijft moeilijk houdbaar Ray, lume is een consumable met een eindig leven. Als je een oudje graag draagt, en vaak draagt, dan gaat je lume het vroeg of laat begeven. Liefdevolle relume door een kundig iemand is dan zeker een optie imho. Ik laat de drang naar originele lume meer en meer varen. Met de voorwaarde dat het mooi en goed gedaan wordt natuurlijk, die relume.

5 likes

Mooi zeg, deze. Ik ga hem dibsen! :sunglasses:

24 likes