Laat je Seiko Presage zien. Presage only

Ik hoop het. Eerlijkheidshalve heb ik geen idee hoe dat werkt. Ik zit nog maar pas in deze hobby en heb nog niet eerder een bandje vervangen.

Ik vind het desondanks wel behoorlijk bar dat je pas bij GS uit kunt gaan van echt geblauwd staal. Bij micros kan dit vaak ook al in horloges van onder de 1000, misschien zelf wel minder (maar concrete voorbeelden komen even niet in me op. Het viel me wel in negatieve zin op dat de Alcadus sector Type 01 blauwgelakte wijzers heeft terwijl ik dat niet vind passen bij het type horloge en de prijs.)

1 like

Dat klopt wel zo’n beetje idd :grin: Overlaatst wist de Juwelier mij nog wel te vertellen dat ik de datum beter niet kon verzetten tussen 22:00 en 02:00 maar verder weinig aanvullende over het horloge zelf.

Maat het zou leuk zijn om op de websites van de fabrikanten wat meer aanvullende informatie over het desbetreffende horloge te kunnen lezen.

Bijvoorbeeld, van welk materiaal is de dial gemaakt? Welke bewerking is er toegepast en welke afwerking? Is er een speciale manier van polijsten gebruikt? Zijn bijvoorbeeld de numbers gegraveerd, geprint of opgelegd etc etc.

Daarnaast mogen bepaalde merken ook wat minder “mysterieus” doen over hun uurwerken. Hoewel er ook genoeg fabrikanten zijn die netjes vermelden welk type uurwerk erin zit en of dit dus (op basis van) een Eta of Sellita is doen andere hier weer heel vaag over.

2 likes

Het proces op zich is niet wild moeilijk, maar ik denk dat het bij de aantallen die Seiko produceert wel een uitdaging wordt?

2 likes

Dat is denk ik een deel van de reden.

Los van dat, het moet ook per model passen. Dus niet alles hoeft ook hittegeblauwd te zijn. Volgens mij zijn er zat horloges, die heel duur zijn, én een geblauwde wijzer aankunnen maar niet hebben.

Dus de “waarde” of het segment waarin horloge zich bevindt zegt niets over wel of niet geblauwd en op welke manier.

Ik zie niet in waarom, zoals gezegd, zegt een geblauwde wijzer niets over of een horloge “het waard” is, of welke design keuze is gemaakt.

1 like

Tsja, wij zijn horloge-hobbyisten. 99% van de mensheid die een “horloge” koopt, kijkt of het een “mooi” horloge is en of het te betalen is. De één trekt daar € 50 voor uit, de ander € 500.000

En dat is toch waar de meeste horlogefabrikanten zich op richten.

Voor “ons” ligt dat wat anders.

Als ik rallycoureur zou zijn, zou ik van de auto’s ook alles willen weten. Voor nu, wil ik een mooie auto, die redelijk onderhoudsvrij is en me van A naar B brengt. bijvoorbeeld.

2 likes

Alles dat de schijn probeert hoog te houden dat het iets is door ergens sterk op te lijken terwijl het zeker mogelijk was geweest het echte te leveren vind ik wel schraal. Je moet dan wel met een heel sterk en bewust ontwerpverhaal voor de dag komen.

3 likes

Daarom denk ik dat je het antwoord toch moet zoeken in de kosten. En daaronder reken ik ook productie tijd - wat waarschijnlijk ook langer is bij hittegeblauwde delen. Er is ook ergens een merk wat tegen extra kosten hittegeblauwde wijzers en/of hittegeblauwde schroeven in het uurwerk levert, weet ff niet welke
 Stowa??

Uiteraard!

Eindstand: als het qua kosten echt niet zou uitmaken, zie je het heus meer - net als bijvoorbeeld saffierglas of oppervaktecoatings/-behandelingen.

1 like

Dat staat buiten kijf. Natuurlijk maakt het uit en naast kosten misschien ook de toegang om het te doen op voldoende volume. Feit is echter ook dat tenzij je het echt hebt over Ali of prijsvechters zoals een van de eerste Baltics, wijzers die wel heel erg op het effect moeten lijken maar het toch niet zijn waarschijnlijk velen een beetje zullen teleurstellen vanaf zekere prijsstellingen. Dat is volgens mij hier ook aan de hand. Frustrerender is misschien nog wel dat het op dit niveau niet gewoon expliciet duidelijk is. Dan kunnen wij ingewijden discussiëren over of we de aanpak passend vinden.

2 likes

Daar heb je een punt. De meeste mensen willen inderdaad gewoon een horloge dat “mooi” is. Dat willen wij als “watch enthusiasts” natuurlijk ook, maar bij ons komt er dan weer wat meer gevoel bij kijken. en bepaalde informatie over de bewerking en afwerking draagt bij mij persoonlijk dan weer bij aan het gevoel dat ik bij een horloge heb, net zoals bijvoorbeeld merknaam, merkbeleving en heritage kunnen bijdragen aan de algehele beleving.

2 likes

Case in point, ook ik ben slachtoffer geworden met m’n SARX055:

Ook een gelakte wijzer. Ik vind het prima, want het staat toch mooi. Dat transparante van de lak geeft wel een leuk effect. Maar ik beschouw het ook deels als een soort nep-hittegeblauwd. Dat vind ik een klein beetje afbreuk doen, maar wel in mindere mate dan ik het zou waarderen als het wél hittegeblauwd is - als je begrijpt wat ik bedoel

Ik heb wel zitten fantaseren om zelf een wijzer te blauwen, dan moet ik natuurlijk wel eerst een correcte wijzer (liefst meerdere) hebben. Dus ik heb schijnbaar wel een voorkeur voor hittegeblauwd :slightly_smiling_face:

Ignorance is bliss :grimacing:

7 likes

Als deze wijzer hittegeblauwd zou zijn werd het een ‘aap gouden ring beleving’.
Het is helemaal goed zo.

Blauwen hoort bij klassieke horloges.

3 likes

Noem je m’n geliefde SARX nou een aap?? :cry: :grimacing:

Ik zie het wel wat meer in samenhang met klassieke wijzers, maar menig GS sportief model heeft ze ook. Zo ook grote broer Snowflake

Uiteindelijk is het niet meer dan een fancy manier om een wijzer te tinten.

7 likes

:blush: Zou niet durven
 :fire:

1 like

Wat een prachtig model
 welk type is dit als ik mag vragen?

1 like

Deze heeft ook mijn interesse samen met hieronder genoemde

Welk type is dit?

Dank je @Aurelius.87

Dit is de Seiko Presage “STAR BAR ORIGINAL COCKTAIL” SRPH78J1.

Is gewoon super mooi als je het mij vraagt

1 like

Aanradertje hoor!

1 like

Die associatie heb ik volstrekt niet. Er worden toch voortdurend traditionele materialen en ambachten gebruikt in horlogemakerij?