Laat je The Citizen / Citizen Chronomaster zien

Dat is beroerder :grimacing:

Hoi Rik,

Wat een super gaaf horloge.
Ik wist echt niet dat citizen zulke horloges maakte.
Is dit te vergelijken met Grand seiko de concurrent?
En.waar kan je er zo een kopen

Met vriendelijke groet
Chris

Hoi Chris,
Welkom bij de club. :+1:

Je vroeg het niet aan mij, maar ik heb er ook een gehad (mijn vader is er nu super blij mee)… ja! De afwerking en specs zijn zeker op hetzelfde niveau!

Ik had hem via @vierport / Pange Horloges. Maar weet niet wanneer hij ze weer binnen krijgt.

Oh en hier staat er gewoon nog een voor weinig:

2 likes

Ja en nee, qua kwaliteit en afwerking wel maar een GS is meestal wel een joekel van een ding.

Zoals @jurk al zei inderdaad, je koopt ze hier niet zo in de winkel. Staan soms in het blauwe gedeelte.

1 like

Zoiets?
beval me al jaren prima

Meestal zijn de GS quartzen geen joekels, maar 37-39mm en dun

Ik heb ze allebei, een GS SBGV239 HAQ quartz met 9F uurwerk, en een Chronomaster HAQ met Eco-drive uurwerk.

• De GS heeft net wat strakker polijstwerk, denk ik. Dit is een vermoeden wat niet echt op wetenschap rust, het is meer dat ik het idee heb dat de indices en wijzers van de GS net wat grotere bling hebben, ook onder macro lens. Wel kan ik je zeggen dat GS afhankelijk van dial kleur brushed danwel high polish wijzers inzet omdat die beter uitkomen, terwijl Citizen maar één finish gebruikt op hun wijzers. Puntje voor GS.

• De Citizen slaat strakker op de indices. Puntje voor Chronomaster.

• De GS tikt “mooier”, omdat ze een high torque uurwerk hebben wat in twee bewegingen per seconde een tik maakt. Da’s echt majestueus. Puntje voor GS.

• De Chronomaster heeft een Eco-Drive uurwerk wat het gewoon 20-30 jaar blijft doen op één capacitor. De high Torque GS is al na drie jaar aan een vervangende batterij toe, want thermo-compensatie en high torque eten batterij. Puntje voor Citizen.

• Qua wijzerplaat heeft de GS een prachtige high-contrast plaat en wijzerset, met een kleurenspectrum wat steeds verandert, uiterst dynamisch is en prachtig flonkert om de pols. De Chronomaster heeft dan weer een per horloge unieke Washi-paper dial die misschien minder dynamisch oogt, maar zeker zo uniek is. Ik ervaar het als gelijk spel.

• Qua kastvorm vind ik de 44GS kast van de GS net wat mooier dan de vorm van de Chronomaster kast. Puntje voor GS.

• De Citizen is dan weer uitgevoerd in Duratec-coated titanium, weegt geen reet en is übercomfortabel. Puntje voor Citizen.

• De GS heeft een mooier saffiertje, want licht gebold ten opzichte van vlak. Allebei wel van hoge kwaliteit en met AR coating. De Citizen oogt wat koeler omdat de plaat wit is en de AR coating een blauw zweem heeft. Da’s een puntje voor de GS.

• De Citizen is een tikje accurater. De GS doet 10 seconden per jaar maximaal, qua afwijking, en de Citizen doet er vijf. Puntje voor Citizen.

• De Citizen heeft een perpetual calendar, de GS niet. Puntje voor Citizen.

Ik heb zelf een net grotere affiniteit met Seiko, dus voor mij wint de GS nipt, maar op papier komt de Citizen er net beter uit, waarbij het lichte titanium erg een smaakzaak is.

Mijn SBGV239 is 39mm in doorsnee en 10mm dik. Da’s geen joekel, da’s bijna een perfecte maat. Verder breek je je nek over de Grand Seiko 37mm HAQ horloges, die zijn allemaal ook nipt 10mm dik, dus perfect comfortabele kleinere sporthorloges en dress horloges.

7 likes

De grotere modellen vergelijkbaar met de Chronomaster waar naar werd gevraagd zijn toch wel dikkies hoor.

Vergelijk je ze met de no-lume zoals Fate doet dan uiteraard eens.

Dat is niet ‘een tikje’ dat is enkele factoren hoger qua technisch vernuft en vakmanschap :kissing_smiling_eyes:

GS HAQ quartz is altijd redelijk dun en OK van maat. Ik denk dat jij in de war bent met de Spring Drive en de Mechanische GS horloges, die zijn allemaal 40mm+ en rete-dik.

Gelijk ook de reden dat ik er geen heb.

Soit, mijn SBGV245 was 12mm dik bij 40mm doorsnee, maar die was dan ook direct 200m WR en 20.000 A/m anti-magnetisch… Dan mag je een klein beetje dikker worden in mijn beleving.

Mwoah, dat weet ik zo net nog niet. Ik heb ze een half jaar geleden namelijk synchroon gezet, en ze hebben geen van twee een seconde geweken.

Het kan ook zijn dat Seiko, zoals we van ze gewend zijn, de specificatie op papier veel conservatiever benaderd. Ik heb een 9F uurwerk niet per se minder hoog zitten dan mijn Chronomaster uurwerk, als ik naar feitelijk gedrag kijk.

4 likes

Zoals ik het lees zijn er voors en tegens.
Maakt citizen ook ze eigen binnenwerk.
Seiko maakt alles zelf van citizen weer ik het niet.
Hoe zit het met de garantie ?

Citizen maakt zijn uurwerken net als Seiko zelf en zijn voorloper in de ecodrive technologie. Leuk om je eens in die geschiedenis te verdiepen.

Chronomasters en The Citizen zijn verkrijgbaar online uit Japan maar ook in Europa bijvoorbeeld in Frankrijk of Denemarken (zit je niet met de invoerkosten).

Hoi Roog84,.

Bedankt voor je info ik had echt geen idee.
Je zegt in Frankrijk en Denemarken enig idee waarom niet in Nederland ?

Springdrive sbga375 en 211 zijn 12,5 mm. Is dat rete dik?

1 like

Hoi fate,

Waarom doe jij en citizen van de hand hij ziet er als nieuw uit ?

12,5mm is wat ik van een Duiker wil, van bodem tot de top van het gebolde glas. Ja, ik vind veel Seiko’s nodeloos dik.

Neem nu mijn eigen SPB197 Alpinist. 13,2mm dik. Waarom? Niet het uurwerk. Deels omdat ze er een nodeloze zichtbodem op hebben gevrot die een millimeter extra kost, deels omdat het basisontwerp al dik was.

Maar inderdaad, een dress-watch zoals de 39mm SBGA275 mag in mijn wereld maximaal 11mm dik zijn. Ze deden en doen het ook hè? De SARB033/035 en de Sharp Edges serie dressers zijn allemaal 11,1 mm dik.

Hij staat te koop, maar we zitten hier niet in therapie. Overigens is het niet gezegd dat ik 'm verkoop, ik twijfel al langere tijd. Wel kan ik zeggen dat ik zelf iets grotere affiniteit heb met GS dan met Citizen, en dat m’n kist gewoon overvol zit.

Zie foto’s. Er is een klein pikje op de rechterflank te zien, en de sluiting heeft wat desk-dive spoortjes. Maar het is hier de plaats niet voor deze discussie, als je over dat ding wilt ouwenelen stel ik voor dat je liever een PB stuurt.

1 like

Hoi Fate _amenable.
Ik ben nieuwe hier en moest even zoeken hoe je een PB moet versturen.
Doe je de citizen weg voor die kleine beschadigingen?

Chris

Blue Tuesday

17 likes

:joy:
Ja, fate. Hoe zit dat eigenlijk?

1 like

Dibs

1 like