Laat jij je beïnvloeden door reviews?

Ik laat mij wel beïnvloeden door reviews. Maar wel met de nodige scepsis.
Daarom is zo diep mogelijk zoeken zeker van belang, en kan ook gelukkig vandaag de dag.

Lang leven het W.W.Web.

3 likes

Ik denk dat ik me vooral laat beïnvloeden door reviews van horloges/merken die ik niet zo goed ken. De review is dan een eerste indruk en die is dan positief dan wel negatief. Als ik iets ga kopen of iets al ken en dan een review ga checken, dan zie ik het meer als extra informatie ofwel als bevestiging van wat ik zelf vind ofwel als andere mening en dan verandert dat mijn mening niet per se 180°

1 like

En heb je i.i.g. hier je verhaal (nog) kunnen doen…:laughing:

On topic:
Ik lees geen reviews, maar kijk vóór aankoop of ik het een leuk en/of mooi horloge vind, welk uurwerkje erin zit en of ik er de prijs voor over heb. Maar goed, ik geef niet meer uit dan (ruim) 400 euro voor een horloge…

1 like

Mij is een aantal keren gevraagd of mijn horloge gereviewed mocht worden. In den beginne wil je daar wel wat meer over weten, totdat de appjes eindigen met “yes I keep the watch of course and you also pay US$ 1,000 but then I will be very positive about your timepiece”.

No fucking way. Optiefen. Ga donkerblonde maïskippen tellen. Bereid Oezbekische risotto vanuit de kleermakerszit, reken het gemiddelde telefoonnummer uit van KPN helpdeskmedewerkers, whatever, maar val mij niet langer lastig met je “interesse”. In één geval heb ik de beste man moeten blokkeren nadat hij meedeelde mijn merk online kapot te maken als ik niet zou meewerken.

Ergo: online reviews van zowat ieder horloge zijn gesponsord.

11 likes

Hoi xxxx, ik ga je horloge recenseren in de Volkskrant van volgende week. Zullen we komende zondag gaan lunchen? Liefs, Omanido

4 likes

Ik lees de reviews wel. En soms bespaart me dat een hoop uitgezoek. Zoals dat ik eens las dat een bepaald uurwerk van een horloge dat ik op het oog had geen hacking had. Tja, helaas, dan niet. Anders had ik misschien wel een pas sessie gedaan, had ik het gekocht, om er daarna thuis achter te komen dat het ding niet ^{%}%}££ hackt!!!

Jij kent je klassiekers!

2 likes

Haha, leuke verwijzing.:rofl:

2 likes

Ik kijk soms naar reviews.
Laat degene met taalfouten links liggen.
Soms krijg je er een beeld van maar meestal niet :joy:
Bij horloges speur ik meer naar sites zoals HF.

1 like

Wanneer ik een horloge zie die ik mogelijk wil hebben dan ga ik daar informatie over zoeken. Dus dan zie ik soms ook reviews langskomen. Die zullen vast invloed hebben op mijn keuze . :slight_smile:

1 like

Vreselijk! :scream:

2 likes

Ik laat me alleen beïnvloeden door reviews geschreven door @Zulu.
Alle reviews zijn nep, maar die van hem zijn nep met humor😉
Geintje natuurlijk!
Maar zonder gekheid, het hangt heel erg af van wie de review doet. En gezien het feit dat vrijwel alle horlogeblogs/podcasts tegenwoordig ook een webshop hebben/zijn, heb ik moeite de eerlijkheid/onafhankelijkheid van die reviews te vertrouwen…

1 like

Ik vind een review, Wel fijn om net de knoop door te hakken. Tussen de twijfel van wel of niet doen. Maar dan wel geschreven door iemand die bij zijn volle verstand is.

Over enthousiasme daar krijg ik eerder afkeer van. Die Invicta 1953 komt zoon beetje me neus uit. Alleen door wat ik er van gelezen heb.

1 like

ik ben hier nog niet zo lang, maar welk merk is van jou dan?

2 likes

Ik gebruik reviews vaak meer voor de beelden, om het horloge beter te bekijken. Geluid gaat op mute :sweat_smile: Met gefilmde beelden kan ik gewoon beter beoordelen of het horloge echt mijn smaak is. Ook vaak beter te zien hoe een horloge draagt. Inhoudelijk dus niet, maar beeld wel.

Een tweede voordeel vind ik dat sommige lijstjes, bijvoorbeeld top 10 lijstjes mij wel weer nieuwe merken of types horloge leert kennen. Ook hier vaak puur op beeld zonder geluid. Sommige video’s van Teddy Baldasarry vind ik wel OK t.b.v. dit doeleinde.

Sommige reviews vind ik gewoon wel leuk, maar vaak niet eens om het horloge. Zo vind ik de verhaaltjes van TGV best vermakelijk waar sommige mensen juist moordneigingen van hem krijgen volgens mij :rofl:

Die Jodi van Just One More Watch die vind ik dan weer irritant. Maar door zijn video’s heb ik wel al 2 of 3 toffe merken ‘ontdekt’ :roll_eyes:

Dus Bottom Line; ik kijk er best wat, maar puur ter ondersteuning in de ‘zoektocht’, niet vanwege iemands oordeel.

1 like

Overal zijn dit soort lieden te vinden, die er wel een slaatje uit willen slaan. Verwerpelijk, maar het zou naïef zijn om te denken dat dit niet gebeurt. En chantage door middel van het kapotschrijven is wellicht nog een graadje erger.

In het door mij aangehaalde voorbeeld ging het overigens over 55% van de 51 reviews die een slechte beoordeling gaven. In de visie van glas halfvol, kun je ook stellen dat 41% de kwalificatie zeer goed heeft gegeven. Persoonlijk vind ik die verhouding toch erg scheef. En besloot dat hier het glas half leeg was.

2 likes

Ik laat me zeker beïnvloeden door reviews. Zeker bij horloges die ik zelf nog niet in echt heb gezien. Filmpjes op youtube laat ie zoveel zien en je hoort de meningen van andere. Uiteindelijk neem ik het besluit. Paar jaar terug had je veel meer objectieve reviews toen de horloge merken social media nog niet hadden ontdekt. Youtubers sprak gewoon waar ze voor staan. De laatste twee jaar merk je dat ze “gematigder of poltieker” zijn geworden. Kijk naar die Bark&jack. In begin wist ie wel wat te vertellen. Je merk dat zijn know-how nog beperkt was maar hij sprak wat hij vindt. Sinds hij straps verkoopt en zich laat omkopen ( “sponsore”) door Bremont: is hij totaal niet meer geloofwaardig. Hij is gewoon een slet voor iedereen die hem iets geef. Maak zich schuldig aan meerdere click baits. Niks te vertellen maar hij verdient eraan gebakken lucht. Een soort premature TGV.

TGV is ok. Alleen fake royalty/ new yorker. Op gegeven moment wordt je er moe van hem. Bruce is ook commerciëler geworden. Time teller rants veel en blijft enigzins objectief.

Clive, archie en mark. Archie heeft veel kennis. Zeker oude filmpjes. Meeste input kreeg ik van hem. Tussen al dat bullshit.

Theo and Harris is commercieel als shit. Maakt ook schuldig aan click baits. Probeer ook de horloge markt/trend te sturen. Om horloges te verkopen. Frederico en John ook. Alleen John vind ik echt irritant.

Teddy, Id guy, armand (heet nu anders) zijn ook goede bronnen.
Etc etc.

Kortom gewoon veel lezen en filmojes bekijken. De journey naar je (grail)horloge is net zo leuk.

Vergeet ik bijna de belangrijkste bron.
Horlogeforum leden. Die geven je betrouwbare kennis en ervaring. (Tenzij ze je horloge willen verkopen😜) ik heb hier meeste input gekregen

Heb je een horloge op het ook. Kijk of er iemand hem heeft en stelt hem vragen of foto’s te maken van het betreffende horloge. Kijk naar de rest van zijn/haar collectie dan heb je ook een betere referentiepunt.

Hier op het forum is er een schat aan ervaring en kennis en de meeste leden zijn bereid die gratis met je te delen.

3 likes

Ook mijn ervaring :v:

SUBDELTA, maar dat heb ik vorig jaar verkocht.

1 like

Nee ik laat me er niet door beïnvloeden omdat het maar in weinig gevallen oprechte reviews zijn.
Money talks en het is gewoon vaak marketing en als iets onbetrouwbaar is…

Maar ik zie graag beelden van het geen waar mijn interesse naar uit gaat en als dat een corny filmpje is met pakbon die wordt voorgelezen etc dan kijk ik puur voor de beelden als er geen beter materiaal is.

Het gaat mij dus om hoe het eruit ziet en niet om een anders mening.

1 like