Leuke draadjes op andere horlogefora vind ik altijd als forumdeelnemeners foto’s volgens een bepaald thema laten zien. Het is leerzaam, en vaak verrassend wat je voorbij ziet komen.
Wellicht dat we hier onder het motto “Laat ze zien…” dit op min of meer regelmatige basis voorbij kunnen laten komen.
Dit keer wil ik graag de Zwanenhals fijnregulering onder de aandacht brengen. Ik ben zeer benieuwd welke horloges met dit systeem er onder de forumdeelnemers in bezit zijn…
De Zwanenhals Fijnregulering.
Of beter gezegd, fijnregulering via de zwanenhals-veer. Ze zijn bijzonder fraai om te zien…. De zo kenmerkende vorm van de zwanenhalsveer. Maar deze methode laat het horloge ook veel nauwkeuriger afstellen dan de meer tradionele vorm. (zonder zwanenhalsveer)
Via het schroefje kun je het stel-ijzertje (wat is eigenlijk de juiste nederlandse term voor dit onderdeel??) zeer nauwkeurig instellen. Draai je het schroefje linksom, dan zorgt de tegendruk van de zwanenhalsveer voor het naar rechts draaien van het stel-ijzertje (langzamer lopen van het uurwerk). Draai je rechtsom, dan zal de schroef het stel-ijzertje juist naar links toe draaien. (sneller laten lopen van het uurwerk)
De foto is gemaakt van het Omega caliber 503, die in mijn gouden Seamaster zit.
Heb je ook een uurwerk met zwanenhalsregeling…… Laat hem zien……
Een mooie foto, Hans. Eigenlijk zie ik voor het eerst dit systeem. Leuk, zo leer ik ook weer wat. Verder denk ik dat je met het ‘stel-ijzertje’ het kompas bedoeld.
Leuke vraag. Zullen er niet zoveel zijn; wat Omega,s, Rolexen, Lange u Soehne. Ik heb er helaas (nog) geen. Er zijn natuurlijk nog wel een aantal andere fijnregelingen.
Breguet-balansveren is ook een leuke (volgende) vraag.
Ik zie het niet helemaal goed, maar volgens mij is dit geen zwanenhals fijnregulering. Het type wat jij laat zien, zit volgens mij in de meeste horloges.
@ Arjay, Hebben de Russen ook modellen met zwanenhals? Wist ik niet. Ik las juist vandaag in een oud blad dat de russische uren nogal grof afgesteld waren af fabriek. Maar dat dat niet zo erg was, omdat de russen niet zulke hoge eisen stellen aan de nauwkeurigheid van de horloges. Overigens zijn de russische uurwerken wel goed te reguleren.
@anon69152993na, wonderbaarlijk dat men bij het getoonde uurwerk wel aandacht besteed aan het technische details (de zwanenhals), maar juist heel weinig aandacht aan de optische afwerking (verfraaiing) van het uurwerk heeft besteedt. Vaak ziet men een combinatie van beide (kijk maar eens naar de Glashutte)
@Lucien… Ja, die Helmut…Hij kan het maar niet laten. Prachtige man is dat toch. Zijn uurwerkjes zijn zeer de moeite waard. Jammer genoeg vind ik de voorkant van zijn vier tijdzonen horloge niet mooi. Maar er zijn wel degelijk andere modellen in zijn collectie die zeer de moeite waard zijn.
@Annor, de regulering die IWC hier gebruikt valt m.i. niet onder de klassieke zwanenhals. Ik weet echter de juiste benaming voor deze gebruikte techniek niet. Het effect is hetzelfde: Een zeer nauwkeurige afstelling via een schroef,
wonderbaarlijk dat men bij het getoonde uurwerk wel aandacht besteed aan het technische details (de zwanenhals), maar juist heel weinig aandacht aan de optische afwerking (verfraaiing) van het uurwerk heeft besteedt. Vaak ziet men een combinatie van beide (kijk maar eens naar de Glashutte)
tsja, dat komt eigenlijk omdat de finisseur (ikke, zegt de gek) nog niet zo handig is met graveren, zelf dat zwanenhalsje erop knutselen was zo gepiept
het is niet specifiek Unitas; op oude Amerikaanse (railroad) zakhorloges werden deze zwanenhalsjes heel veel gemonteerd, dus nu zie je ze ook wel los op Ebay; ik heb ooit eens wat oude assortimentjes gekocht, het probleem is dat het precies de juiste vorm en afmeting moet hebben om goed te passen, dus je hebt er verschillende nodig om te proberen.
Je kunt op Ebay eens zoeken op “regulator spring”, sommige aangeboden NOS zijn verbazingwekkend duur!!
Hier m’n Poljot classic (Molnija) waar een halsje op is gemonteerd:
Soms zet een best wel oud topic je aan het denken.
Zoals het volende:
Nivelacuso Schreef:
…De Zwanenhals Fijnregulering.
Of beter gezegd, fijnregulering via de
zwanenhals-veer. Ze zijn bijzonder fraai om te
zien…. De zo kenmerkende vorm van de
zwanenhalsveer. Maar deze methode laat het
horloge ook veel nauwkeuriger afstellen dan de
meer tradionele vorm. (zonder zwanenhalsveer)
Via het schroefje kun je het stel-ijzertje (wat is
eigenlijk de juiste nederlandse term voor dit
onderdeel??) zeer nauwkeurig instellen. Draai je
het schroefje linksom, dan zorgt de tegendruk van
de zwanenhalsveer voor het naar rechts draaien van
het stel-ijzertje (langzamer lopen van het
uurwerk). Draai je rechtsom, dan zal de schroef
het stel-ijzertje juist naar links toe draaien.
(sneller laten lopen van het uurwerk)
De foto is gemaakt van het Omega caliber 503, die
in mijn gouden Seamaster zit.
Het gaat me nu om de passage waarin aan het stelschroefje wordt gedraaid.
Hans draait de schroef linksom (tegen de klok in), dus losser.
De veer drukt dan het stelijzertje met de klok mee, rechtsom.
Hans stelt dat zijn Omga dan langzamer gaat lopen.
Als ik daar nou goed naar kijk, dan veroorzaakt linksom draaien van de schroef (tegen de klok in) een -door de veerdruk- met de klok mee-bewegen van het stelijzertje: naar de plus toe op de streepjesschaal. Dus sneller.
Is het mechaniek in mijn Junghans nou anders dan in Hans’ Omega?
Zie ik het nou niet goed of zit er ergens een verkeerdom draaiende schroef? Of vergiste Hans zich, lang geleden.
Ik geef toe, ik heb het niet uitgeprobeerd, maar ik zou zo denken dat linksomdraaien van de schroef - rechtsom draaien van “het stelijzertje” het bibberende spiraaltje iets verkort, bijgevolg een iets sneller bewgen.
Als je de schroef links draait, gaat de regelsleutel (waar de spiraal tussen de stiften zit) naar rechts en wordt de spiraal korter en gaat meer voorlopen.
Het andere uiteinde van de regelsleutel, het pijltje, gaat dan naar links naar het + teken.