Laatste plekje in de kist > 1 jaar of meer jaren sparen? Mijn opties at the moment

Beste allemaal.

Ik heb nog een plekje in mijn kistje over voor iets mechanisch

Excuses voor de wellicht wat brakke foto:

Van links naar rechts

  • Seiko - Blumo
  • Eterna -Kontiki
  • Seiko - cocktail
  • Meistersinger - Salthora
  • Nomos - Orion

Als ik een jaar kan sparen heb ik ongeveer een budget van pakweg €2500 -€3000

Vier horloges die mijn aanspreken zijn

Tudor Heritage ranger

Tudor north flag

Fc moonphase

Meistersinger 2

Dat is optie een.

Optie 2 is wat langer doorsparen en dan word het een meerjaren plan en laten we zeggen dan hoop ik over 2-3 jaar ongeveer €5000/€6000 bij elkaar te hebben

Dan denk ik aan deze:

  • Speedy

  • Meistersinger paleograph

Rolex oyster perpetual 36 blue

Edit:

Hoe kan ik grand seiko vergeten

Snowflake

Iets met hi beat?

Wat ik dan wel weer jammer vindt. In de seiko boutique van Amsterdam vind ik niet echt een sfeertje hangen… :frowning:

Heb ik dan nog vragen ofzo?

Jazeker.

-De goedkoopste speedy die ik kan vinden bij schaap en citroen kost €4300. Is dit met of zonder zichtbodem. En hoe kan ik die herkennen mocht dat niet zo zijn? Is daar in zijn algemeen iets over te zeggen want ik zie door de speedy bomen het bos soms niet meer. Als er een speedy komt, komt die beslist met zichtbodem

  • Kies aub een uit de categorie 1 jaar plan en een uit meer jaar plan voordat iedereen gaat roepen speedy of Rolex :-p

  • Alternatieven zijn uiteraard ook welkom mits niet te groot. Sumo is wellicht toch een tikkie te groot. Nomos pas precies en dat is de middenmaat. Dan hebben jullie een beetje een indicatie. Dus laten we zeggen max 41 mm. Of kan met deze optie gelijk gezegd worden dat ik bepaalde modellen niet kan kopen omdat ze te groot zijn?

  • Collectie zou kunnen veranderen. Diegene die never ever weg gaan zijn de Nomos en de Meistersinger. Dan pas de Eterna. De rest zou eventueel in de toekomst weg kunnen. Gelieve ook hier rekening mee te houden aub

2 likes

Wil je per se nieuw of is 2e hands ook prima?

1 like

Dat mag tegen die tijd ook zeker tweede hands. Wel in een complete set. Dozen, papieren aankoop bewijs ect…

Maar van alles in mijn lijstje zie ik eigenlijk alleen maar de speedy hier vrij regelmatig voorbij komen

1 like

Speedys zijn bij William Wien een heeel stuk goedkoper. Ik zou altijd daar kopen.

1 like

Er mist een Chrono in de kist! Een speedy is goed te doen onder de 3000, jong gebruikt… Mijn advies luidt derhalve: moonwatch! What else?

Edit- tudor heritage chrono!!!’

2 likes

De meningen tot zoverre. Chrono. Die ontbreekt inderdaad nog in de kist. Haha

Nu rest de vraag: Is er iets aan te geven over wanneer een speedy een zichtbodem heeft?

@Windhund Zou je de Tudor boven de Omega verkiezen dan?

@RobinH Thanks for the tip :slight_smile:

1 like

Mmm,… Lastig,… Ik denk het niet… Een speedy is echt een icoon! Ik denk dat bijna elke verzameleaar dat horloge wel ervaren wil hebben. Ik het niet je ding, dan gaat ie weer weg. De mijne is weg momenteel.

Heel simpel: Er zijn twee versies, een met hesalite crystal en 1861 movement (geen zichtbodem), de ander heeft sapphire crystal en 1863 movement (wel zichtbodem). De laatste wordt meestal de sapphire sandwich genoemd is en zon 500+ Euro duurder. Altijd voor de goedkopere gaan! Hesalite is geweldig mooi en die zichtbodem doe je na de eerste paar weken niets meer mee.

4 likes

Ik heb er acht gehad, wel allemaal verschillend overigens. Ik denk echt dat mijn huidige gaat blijven.

8 likes

Gezien je smaak, zou ik zeker denken aan Grand Seiko.
Dan zou ik zeker 'n Spring Drive model kiezen, die techniek kom je nergens anders tegen.
Desnoods ga je er zelf eentje ophalen uit Tokyo, dan heb je een pracht souvenir. Leuker dan uit Amsterdam :wink:

Iets minder prijzig, maar waarschijnlijk ook nog wel in je straatje - 'n Junghans, bijv Meister Kalender of Max Bill in Chronoscope uitvoering.
Ik meen te zien dat je van blauw houdt, dat komt dan goed uit - maar anthraciet is zeker ook prachtig.
Allemaal zo rond de 1500-2000 euro.

http://strapworks.frasermade.co.uk/wp-content/uploads/2014/12/2015_02_Meister_Agenda_027_4567_00_Beauty_02.jpg

5 likes

Ik zou niet voor een tweede Meistersinger gaan als je voor een collectie van 6 gaat, zijn heel erg specifieke horloges dus teveel overlap. Hetzelfde geldt voor een derde Seiko, hoewel de twee die je nu hebt volledig anders zijn natuurlijk. Ik zou alleen niet 3/6 van de collectie hetzelfde merk kopen. De Tudors zijn de minste modellen van het merk vind ik, een beetje dertien in een dozijn zonder echt iets speciaals dus die zou ik ook overslaan. De FC is mooi maar je hebt al twee dresswatches. Blijft de Speedy over als duidelijke keuze. Ik ben wel een beetje biased… :wink:

Edit: Ik vergeet de Oyster perpetual, ook heel erg mooi en anders dan wat je nu hebt. Ik zou eerder voor de 39mm gaan afhankelijk van je polsmaat.

1 like

Lijst 1 de Ranger, deze heb ik zelf gehad en het is een topklok. Koop ze wel op leder en zorg dat je de camo nato erbij hebt. In mijn ogen de mooiste combo’s.
Lijst 2 de Speedy, ikzelf zou voor een tweedehands Speedy Polar of een Broad Arrow wit/blauw gaan. Deze vind ik af.


1 like

Misschien een Sinn 556a, als alternatief voor de Tudor?

:thumbsup:

2 likes

Of deze Autavia: wordt in 2017 uitgebracht 42x 15mm.

Wat de prijs wordt??

2 likes

Chrono!

Mooie collectie, maar er ontbreekt inderdaad een mooie chrono.
De speedmaster is al een paar keer genoemd en ik denk dat hij inderdaad prima in je bestaande collectie past.
Voor een chrono is hij best ingetogen, wat in lijn ligt met je andere horloge’s
Bijkomend voordeel is dat je afschrijving te overzien is, zou je hem toch weer willen verkopen

Ik zou zeker een chrono overwegen…

Mooie Speedy Pro zal niet misstaan!

–—_—

Edit: en dan de rest van het topic lezen ipv alleen de OP en zien…fijn dat er meer zielen zijn met deze gedachte!

Lijkt wel een teken! :slight_smile:

Ik sluit me aan bij de meesten hier:
Een jong gebruikte Speedy is een top keuze.
Te vinden onder 3.000,- full set.
In het echt veel mooier en fijner om de pols dan de foto’s vermoeden.
Draagt ook meer als 40/41 dan als 42 mm.

Een Grand Seiko is natuurlijk ook prima.

Met een North Flag heb ik minder en een tweede Meistersinger zou ik niet doen.

Succes!

1 like

Prachtige klok.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat 'ie circa 6.000,- (list price) wordt.
Erg duur dus.