Lapideermachine. Wie heeft er ervaring mee?

Zonder dollen Arie. Ik waardeer je professionele inbreng enorm. Ik zag net in je profiel je werkplek. Fantastisch!

4 likes

DĆ”s nog een Mk1 werkbankā€¦ daā€™s inmiddels heel wat werkbanken geleden.

momenteel komen er her en der wat kleine orders binnen voor kleine onderdelen, daarmee heb ik het wat drukker, maar het horlogewerk blijft ook doorgaanā€¦ daar is het tenslotte allemaal om begonnen hier.
't is alleen dat sommigen zich in mijn werkplaatstopic niet wisten te gedragen, en ik als User die mensen niet de toegang kan ontzeggen tot dat topicā€¦ daarom ben ik daarmee gestoptā€¦

Of er ooit nog een topic komt van wat ik zoal doe?.. weet ik nog nietā€¦

3 likes

lamineermachine wel

image

1 like

Dat lijkt mij een vriendelijke lamineermachine

1 like

hij is best koddig ja

2 likes

Ha @Arie_Kabaalstra! Leuk dat je reageert.

Ik haalde je vooral aan omdat je recent nog een testopstelling van zoā€™n machine had gebouwd. Jouw kennis is dan voor zo iemand, denk ik dan, best wat waard.

En ja, ik mis je topic over wat je doet wel. Het is wat het is, dat komt niet meer terug.

1 like

Jammer, heel jammer. Ik genoot van de technische verhalen in dat topic. Triest van de raddraaiers die het verziekt hebben.

1 like

Als je dat wilt @Arie_Kabaalstra kan ik wel een eigen ā€œmini-forumā€ opzetten om jouw werkplaat topic in voort te zetten. Dan heb jij zelf het bewind. Doe ik graag voor jou.

2 likes

Ziet er gaaf uit en lijkt me geweldig als het lukt!
Maar gok dat het een aantal keer oefenen wordt voordat je het gewenste resultaat behaalt!

En om die 500 dollar eruit te krijgen moet je heel wat glaasjes poetsen :sweat_smile: :wink:
Misschien kan je hier in het vintage deel je diensten aanbieden voor een kleine vergoeding haha

1 like

Zoiets bestaat alā€¦ ā€œFacebookā€ā€¦ en anders kan ik op mijn Website, zodra ik iemand gevonden heb die mijn site op kan frissen, een weblogje zettenā€¦

Wat de raddraaiers betreft, het is jammer dat het niveau op dit forum bij sommige lieden zo laag is, ik heb zoiets op andere fora nog nooit meegemaakt.
't beheer vindt het blijkbaar ook allemaal bestā€¦

4 likes

Inderdaad jammer dat er een aantal een principe kwestie van hebben gemaakt om het topic de nek om te draaien.

Mocht je technische verhalen ook altijd graag lezen. Leuk geschreven en geregeld nog leerzaam ook.

1 like

't doet me deugd om dit te lezen.
maargoedā€¦hebben die ā€œettersā€ dan gewonnen?.. Neenā€¦ ik ben van mening dat ze met hun gedrag het plezier van velen vergald hebbenā€¦ ik blijf de vruchten van mijn noeste arbeid toch wel aan het Internet toevertrouwenā€¦ alleen niet meer hierā€¦
'k wil dit Topic niet kapen, maar op Facebook: https://www.facebook.com/dumettiming Kun je alles volgenā€¦

3 likes

Ik heb een goedkoop schuurmachientje van de HBM een beetje omgebouwd.

Eerste probleem was dat er een enorme slinger in de schijf zat, dus die moest eerst afgedraaid. Vervolgens hem ik er zoā€™n klittebandschijf op gezet zodat je makkelijk schijven kunt wisselen, maar dat werkt eigenlijk niet heel lekker. Doordat het klitteband nogal veert vervormt de schuurpad een beetje als je te hard duwt en wordt je resultaat ook niet al te best vlak.
Misschien moet ik nog eens plakschijven in de juiste korrel op de kop zien te tikken. :thinking:

Verder heeft het ding geen regelbaar toerental, dus hij draait eigenlijk wat te hard. Misschien nog een keer een frequetieregelaartje op zetten.

Ik heb de voorkant van het mineraalglaasje in deze Tissot ermee gepolijst. Helemaal 100% is het niet geworden, maar het ziet er wel weer toonbaar uit:
(Schuine kanten van het glas heb ik niet gedaan omdat het glas in de kast gelijmd zit en ik het er niet uit wilde halen)

5 likes

Hm, heb je een omschrijving van hoe je die gemaakt hebt. Best interessant denk ik zo.

1 like

Ik heb er niet vreselijk veel aan veranderd hoor; het is gewoon deze machine:

https://www.hbm-machines.com/producten/houtbewerking/schuurmachinehout/schuurmachineshout/combinatiemachinehout/hbm-150-band-en-schijfschuurmachine

Ik heb de beschermkap eraf geslepen zodat je beter rondom de schijf kunt en perspex op de tafel geplakt zodat je niet tijdens het polijsten meteen weer krassen maakt.

Verder heb ik er een waterpompje aan gemaakt zodat je nat kunt schuren, maar ik moet daarvoor nog een betere afscherming maken; het water vliegt zo hard in het rond dat de hele motor nat wordt; niet erg veilig zeg maar :thinking:

4 likes

Zoā€™n kap is wel fijn jaā€¦ al is het alleen maar om te voorkomen dat het koelwater kwistig in het rond sproeitā€¦ 'k gebruik op mijn geimproviseerde Lapideermachine (AKA Goeikope Alibaba-draaibankje) wel eens wat Lampenolieā€¦ dat geeft een fijne zwarte lijn op de vloerā€¦ en op de tafel erachterā€¦ achā€¦'t is in mijn Atelierā€¦ daar mag hetā€¦

Bij mijn eerste baas hadden we een slijpmachientje met een diamantschijf, en een pompje die petroleum op de schijf druppeldeā€¦ daar zat een kap op met een randje eraan. zodat de vloeistof niet uit de kap werd geslingerd.

Zoā€™n kapje kun je wel maken van een stukje PVC plaatā€¦ is overal te koop, je kunt het goed en degelijk lijmen, en voor dat randje?.. zaag je gewoon een strookje, dat maak je een beetje warm, en dan buig je het zo in vorm zodat jeā€™t in de kap kan lijmenā€¦ Klaar is weebeecoupĆ©! :smiley:

4 likes

Niet heel moeilijk inderdaad. Ik had al een stukje perspex gebogen en er overheen gezet, alleen vloog het water er vervolgens aan alle kanten af omdat er geen achterkant en inderdaad geen randje aan zat. Moet ik even tijd voor maken. Helaas geldt dat voor meer dingen :sweat_smile:

2 likes

Story of my lifeā€¦:smiley:

3 likes

Ze hebben in ieder geval hun zin gekregen. Het topic is verwijderd. Maar ik heb me aangemeld als volger.

Ik denk dat je gelijk hebt en er vele malen meer hebben genoten van je epistels dan dat er zichzelf hebben voorgehouden zich er aan te moeten storen.

Maar net zoals in het echte leven bepalen vaak een aantal individuen met een grote bek wat het beleid moet zijn.

Heb helaas geen Facebook.