Lastig; automaat of handopwinding

Help, ik heb jullie hulp nodig!

Ik heb 3 merken op het oog; Nomos, Stowa en Junghans.
Het gaat een horloge worden die ik alleen tijdens speciale gelegenheden en in het weekend gedragen gaat worden, misschien iets meer maar zeker geen daily beater.
Er zijn modellen verkrijgbaar met automatisch en handopwind uurwerk, bij de één is de automaat duurder en bij de ander weer het handopwind uurwerk.

Nu heb ik alleen totaal geen ervaring met handopwind uurwerken.
Is dit handig of juist lastig? En hoe zit dit met onderhoud/reparaties?
Ik vind het niet erg om 1 a 2 keer per dag even aan de kroon te draaien, of moet dit vele malen vaker per dag?
Hoe lang blijft het horloge nog lopen zodra deze opgewonden is, valt het horloge op een gegeven moment stil of begint die in tijd achter te lopen?
En tot slot draai je de veer snel kapot of valt dit reuze mee?

Dit alles wil ik graag meenemen voordat ik mijn keuze laat vallen op een automaat of handopwinder.
Want het prijsverschil tussen de uurwerken is bij sommige modellen ook niet niks.

MVG,

Davy91

Het een of het ander is eigenlijk niet veel makkelijker of lastiger. Handopwinder is een simepeler uurwerk met minder onderdelen dus vaak juist goedkoper om te laten servicen.

Gewoon 1x per dag opwinden, dat is ruim voldoende.

De meeste horloges zullen wel een 40+ uur gang reserve hebben.

Nope, niet echt.

4 likes

Dan lijkt mij een handwinder de betere keuze. Voordeel is ook dat het uurwerk wat dunner is, wat resulteert in een dunnere kast. Dit ziet er vaak mooier uit.

1 like

Het uurwerk van een handopwinder ziet er met een open achterkant wel vaak mooier uit idd!

1 like

kijk dat is nog eens hulp, bedankt!

1 like

Dat ook, maar ik bedoelde dat een plattere kast mooier oogt dan een dikke.

1 like

Schaamteloos pluggen.:rofl:

2 likes

Juist als je hem maar weinig draagt is een handwinder prima.
Gangreserve is gelijk aan automaat en het opwinden gaat gewoon lekker en je voelt het echt wanneer die vol is. Je draait het echt niet zomaar stuk.

Uurwerkje is ook mooier met een kijkbodem, platter en simpeler in onderhoud.

Als ik kon kiezen zouden al mijn horloges handwinders zijn met een geen datum complicatie :wink:

Pakken, winden op tijd zetten en gaan.

3 likes

weet je dat zeker? :wink:

https://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/4X/f/7/b/f7b7bc502ad585fc13b1841f67b2c5f6fc307127_1_677x500.jpg

6 likes

+1. Daarom dus.
Even momentje voor jezelf met je horloge :rofl::beers::beers:

2 likes

In ieder geval vind ik persoonlijk van wel

2 likes

Or did you mean this?

Alle gekheid op een stokje, @Davy91, ik denk dat het nogal meevalt. Nomos maakt ook dunne automaten, de mijne is 9.nogwat dik. Eerlijk gezegd ontbreekt een handwinder er bij mij nog aan, maar vaak zie je dat bepaalde handwinders wel in iets grotere kasten terecht komen omdat de oppervlakte wat groter is. Afhankelijk van het uurwerk.

De 40-50 uur gangreserve van een handwinder is genoeg om iedere dag met een paar slagen te overleven, da’s geen punt. Ik heb het idee dat handwinders misschien minder onderhoudsgevoelig zijn omdat ze minder bewegende delen hebben.

Eigenlijk is het lood om oud ijzer. Koop gewoon de Nomos, Stowa of Junghans die je mooi vindt.

Ik ben met twee van die drie zeer tevreden, en zou een Junghans ooit ook nog wel eens leuk vinden.

3 likes

Ja vind deze ook erg strak, vooral de wat grote diameter van het uurwerk i.c.m. de open caseback.

1 like

In dát geval; we agree to disagree, I’m afraid

1 like

Ik wind mijn Stowa Flieger Klassik 40 regelmatig +/- anderhalve dag niet op en is tot nu toe nog geen een keer gestopt.

2 likes

Trouwens, die is qua Sonnenschliff veel toffer dan die aftandse neomatik van mij. Kiek 'm goan met die radertjes.

Ook Stowa doet mooie decoraties:

2 likes

Ook Junghans heeft mooie uurwerken :heart_eyes:

1 like

Stowa is erg mooi, maar ik zou voor Nomos gaan als ik voor de keuze stond.

2 likes

Dit klopt. Die ene extra milimeter voor het automaat gedeelte maakt het verschil vaak niet.

2 likes

Doorkijkhandwinder! Nog mooier.


2 likes