Lastig; automaat of handopwinding

Even niet gelezen wat de rest schreef, had al geschreven maar niet gepost.

Handopwinden kost net zo veel tijd als schoenen strikken. Eh, één schoen strikken denk ik eigenlijk.

Ik vind handopwinders ‘lekkerder’. Maar ik draag ze dan ook al 48 jaar en 6 maanden. Een automaat is heel misschien wat handiger met een horloge wat je niet vaak opstart (dus wat langer doordraagt), maar vooral als er sprake is van een geschroefde kroon (maar die hebben al minder vaak een handopwinder).

Verschil in onderhoud en reparaties is verwaarloosbaar. Een automaat is iets meer werk.

Opwinden doe je gewoon elke ochtend. (avond kan ook wel) Net als schoenen strikken. De gangreserve is standaard ontworpen om één maal daags te hoeven opwinden. Soms veel langer.

De veer draai je niet snel stuk. Net zo min als een automaat de veer snel stuk draait.

2 likes

Als je je horloge niet dagelijks draagt zou ik je aanraden om een handopwinder te kopen, dit omdat een automaat ergens eigenlijk niet gemaakt is om stil te vallen en te moeten opgewonden worden (het kan dus wel, en het horloge is er wel voor voorzien, maar allemaal net iets fragieler soms dan een echte handopwinder).

Hoe oud ben jij dan 54 jaar en 6 maanden, ik veronderstel dat je je eerste horloge ergens gekregen hebt als je zes jaar was?

Bij een automaat is er meestal (altijd?) een mechanisme dat er voor zorgt dat je de veer niet te ver kunt opwinden (niet via de kroon maar ook niet via de rotor), een handopwinder zo je met wat kwade wil wel kunnen te ver opwinden wat tot schade zou leiden…

Kan kloppen als ie katholiek was/is, meestal hét cadeau bij de eerste communie bij 6 a 7 jaar :innocent:

Heel wat automaten hier, van vintage tot nieuw. Ff schudden does the job, dus opwinden niet nodig. Bij enkele kan dat niet eens.

1 like

Ik heb er ook wel een paar :wink: hier bijvoorbeeld uit de gebruikshandleiding van de Tissot PRS516:

Automatische mechanische horloges
U moet uw horloge met de hand opwinden als het is gestopt of als u het een aantal dagen niet hebt gedragen, om de voortdurende werking ervan te garanderen tijdens periodes met weinig activiteit (bijv. tijdens uw slaap).
Zet hiervoor de kroon in stand I en draai hem ongeveer 30 omwentelingen naar voren of naar achteren, naargelang het model. Het automatische opwindmechanisme zorgt er daarna voor dat het uurwerk volledig wordt opgewonden tijdens het dragen van het horloge. Het automatische horloge kan ook volledig met de hand worden opgewonden door middel van de kroon

Zoals je ziet raad Tissot je dus wel aan om het horloge op te starten door hem op te winden…

En dat het niet kan bij bepaalde horloges ben ik mij ook wel van bewust hoor :grinning:

Ook gehad, maar viel alleen stil uiteindelijk als er een ander horloge aan de pols kwam en niet tijdens bv nachtrust.

Ach, de meningen verschillen hier en daar, maar als ik zie hoe snel mijn MeisterSinger Unomatik (met gangreservemeter) oplaad met ff slingeren…:ok_hand:t4:

Nooit gehad dus daar kan ik mij niet over uitspreken, maar ik denk dat ze aanraden om met de hand op te winden om een bepaalde reserve te hebben zodat de veer na 5 minuten stil zitten niet volledig ontspannen is en het horloge niet stil valt of wat onregelmatig loopt… denk ik.

Dat kan hier nooit een probleem worden met deze ADHD-er :sweat_smile:

1 like

Maar,… maar,… maar je hebt helemaal gelijk :innocent:

1 like

Klopt natuurlijk, je moet stoppen met opwinden als het klaar is

:innocent:

Waarom zou ik geen 60, 77, of 80 zijn?

Maar ik ben al geruime tijd 30. En nog wat maanden. :zombie:

1 like

Tissot gaat er van uit dat je hem doordraagt. Het opwindwerk van een ETA2824 en aanverwanten is echter niet opgewassen tegen veelvuldig handopwinden. Als je veel afwisselt en vaak moet opstarten kun je die ETA’s beter opwinden door ‘rotorshaken’.

Natuurlijk moet je stoppen maar het ging in feite om de ingebouwde veiligheid in automaten dewelke je niet hebt in handopwinders…

Ik hoopte dus maar dat je je eerste horloge gekregen had op je zesde, en dat je niet hebt moeten wachten tot je 12 of 29 of … was.

We zijn het eens hoor :slight_smile:

Bedankt voor het hopen :sweat_smile:

2 likes

Of je houdt hem in de winder, geen probleem meer en ook geen gedoe om dag en datum juist te zetten :wink:

1 like

Graag gedaan hoor :innocent:

Handwinder zonder datum, ideaal :+1:

1 like

automaat natuurlijk :hugs:

Eén vraag is nog niet beantwoord en daar ben ik ook wel benieuwd naar:

Valt een horloge stil of gaat ie langzaam aan achter lopen tot ie stilvalt en is dit verschillend bij een handopwinder en een automaat?
Heb het zelf nog niet ervaren bij m’n automaat maar die heb ik pas een paar weken. Haal hem soms stilstaand uit de doos maar heb geen idee wat er de uren daarvoor dan is gebeurd☺

1 like

In feite moet je er van uit gaan dat het horloge loopt, loopt, loopt,…stopt en dit zowel voor automaten als voor handopwinders.

Is er dan geen verschil tussen een volledig opgewonden veer en een veer die op zijn einde loopt, waarschijnlijk wel maar dat verschil is te klein om zo maar te zien. Dus je mag er van uit gaan dat je klokken goed blijven lopen tot op het einde van hun reserve en dat ze ongeveer juist de tijd weergeven, want (bijna) alle mechanische klokken hebben een afwijking (de ene al wat meer dan de andere :wink:).

Ok dankjewel! Zoiets dacht ik ook al. Zou vreemd zijn als ie de laatste paar uur ineens extreem zou gaan achterlopen.
Nu gebruik ik mijn horloges toch alleen maar als indicatie en niet als precisie wapentuig. Voordat ik m’n huidige vriendin leerde kennen trouwens wel maar tegenwoordig kom ik overal altijd nét te laat.
Waarbij nét kan worden ingevuld als heel erg😏

Waarom dan een horloge kopen? Dat zal je enkel maar vertellen hoe veel te laat je al bent…:innocent:

1 like