Late introductie plus een aantal vragen

Hallo allemaal,

Ik zit ongeveer sinds een week op dit geweldige forrum en heb al eerder een post gemaakt over het kopen van mijn eerste horloge. Ondertussen ben ik mezelf vergeten voor te stellen. Ik ben Daniël en nog erg jong (19 jaar). Ik draag al horloges zoals ik me kan herinneren en ben er altijd gek op geweest. Vooral mijn oom heeft mijn horlogepassie in mezelf wakker gemaakt doordat het een van zijn grootste hobby is en hij een prachtige collectie heeft.
Nu heb ik nog een aantal vragen waar ik nog niet helemaal uit ben.
Ik heb aardig wat verschillende horloges gepast de afgelopen paar weken en kwam tot de conclusies dat ik eigenlijk voor dresswatches mooi vindt. Nu lees ik overal dat het beter is om verschillende typen horloges zoals duikers, dresswatches en chrongrafen in je collectie te hebben maar tot nu toe ben ik van geen enkele duiker of chronograaf echt onder de indruk.
Ik vind het mooiste aan horloges het klassieke design en door mijn kleine pols draag ik ook niet al te grote horloges.
Nu is mijn vraag, is het erg om een collectie op te bouwen met uitsluitend dress watches?

Ik gebruik de chronograaf functies eigenlijk niet en ik ben geen water rat dus ik zie het nut van deze type horloges niet in voor mezelf.
Ik zit naast mijn studie in de muziek en heb dus veel concerten dus ik loop ook regelmatig in een smoking rond.

Als laatste heb ik nog een vraagje over de banden.
Tot nu toe heb ik uitsluitend de stalen banden die standaard bij de meeste horloges zitten gedragen en ik heb heel wat mooie leren banden gezien. Hoe kies je een band uit voor jouw horloge (Sarb 033 in dit geval) en ik ben ook bang dat ik iets fout doe met het ruilen van deze banden.

Zodra mijn Sarb binnen is post ik natuurlijk een foto! Ik verwacht ergens volgende week hem te kunnen dragen!

5 likes

Een collectie is een heel eigen keuze. De een heeft alleen duikers, vliegers of alleen een bepaald merk. Van 1 horloge tot een paar honderd, alles kan. Kies vooral wat je zelf mooi vindt.

Qua banden is op een dresser leer wel het meest gebruikelijke. Al kan staal ook. Voor de stalen banden is er meestal 1 passend model die strak aansluit op de kast. Voor leren bandjes moet je even letten op de breedte en de omtrek van je pols. Banden wisselen is niet moeilijk en kun je gemakkelijk zelf met een simpel hulpstukje.

Welkom, welkom! :+1:

Ik zou niet weten wat er fout is aan een aantal dezelfde typen horloges in een collectie. Er is daarin geen goed of fout, het gaat erom dat jij er blij van wordt, that’s all.

Ten aanzien van banden ben ik van mening dat een goed bij een klokje passende band zeker een waardevolle aanvulling is. Ik zou me er eens rustig in verdiepen en wat verschillende foto’s Googlen. Een band is zo gekocht (en evt weer geflipperd) dus je kunt je er haast geen buil aan vallen.

1 like

Dank je wel voor de reactie! Ik moet dan zo’n hulpstukje kopen, ken je een betrouwbare plek hiervoor (of waar je mooie bandjes kan kopen). Ik zie op het forrum veel bandjes voorbij komen maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zit eraan te denken 1 sportief horloge wel uiteindelijk te kopen maar nu eerst genieten binnenkort van mijn nieuwe aanwinst!

Daar heb je zeker een goed punt! Ik heb een aantal horloges gepast met donkerbruine leren bandjes en dat zijn toch wel erg vette banden imo. Ik hoorde net al wat over een hulpstuk, zijn er voor dit en banden betrouwbare websites of kan je dat beter in een horloge winkel kopen? mvg Daniel

Hoi en welkom !
Natuurlijk kun je een perfecte collectie opbouwen uit enkel dress watches. Niemand kan in jou plaats beslissen of je verscheidene types in je collectie MOET hebben, dat is lulkoek. Het gaat erom wat jij leuk vindt, niet iemand anders.
Ik loop ook niet echt warm, als het over chrono’s gaat. Ik heb het niet nodig, zie het nut er niet van in .
Duikers zijn dan wel hip, net als pilot watches, maar ook hier geldt weer : ga voor je eigen smaak en keuze.
Persoonlijk vind ik duikers helemaal niet aantrekkellijk om de pols, ieder zijn smaak
Leren bandjes vind ik de beste keuze, zeker als het over dress watches gaat : een kwaliteitslederen band geeft een dresser nog meer uitstraling, waar een nato, de dresser niet altijd eer aan doet. Staal is mooi, maar zwaarder en minder comfie dan leer.
De kastgrootte hangt ook weer azf van je polsomtrek : heb je een dikkere polsomtrek dan staat een horloge met een kastje van 36 tot 38 mm eerder een beetje vrouwelijk of kinderlijk. Heb je daarentegen een dunnere pols, dan volstaat 36-38-40mm meestal ruimschoots. Ga je groter dan is je klassevolle dresser niet meer mooi, maar eerder een show off. Suc6 !

Sjee… Je weet niet half hoe verfrissend het is. Om een paar redenen. Ten eerste zijn Duikers en horloges met diverse genummerde en draaiende bezels zo’n beetje het gros van wat je ziet, ook hier.

Ten tweede vind ik het tof om een jonger iemand te zien die interesse heeft in geklede horloges. Dat vind ik gewoon leuk. Punt.

Maar in mijn optiek is een gekleed horloge niet iets wat je op staal draagt. Dan wordt het onmiddelijk een vrijetijds- of sport horloge. :slight_smile: Dus leer. Je vraag hoe je banden kiest… ja… Ik hou van Croco-printjes. En de SARB doet het goed op chocolade, lichtbruin, cognac, honing en zwart, met of zonder contrasterend stiksel. Het is gewoon een bandenvreter.

Je kunt weinig met een SARB033 gaan doen qua banden wat niet werkt. :slight_smile:

2 likes

Je zou je eens kunnen oriënteren wat er zoal is op bijv. https://www.horlogebanden.com.
Ik dacht dat je daar zelfs als service een gereedschapje krijgt meegeleverd om te kunnen wisselen.

En verder de Horlogemarkt hier regelmatig scannen op “banden parades”.

Dank je wel voor de leuke reactie! Ik heb altijd meer gehouden van de klassieke look en vandaar dat ook qua horloges dit me erg aanspreekt. Ik zal het eindresultaat laten zien wanneer het er is!

Ik ga me dan daar verder in verdiepen! Dank je wel voor de handige website!

1 like

Is het een jubilee-, president- of oysterband? Ja? Top. Ik ben geslaagd :nerd:. Verder dan die drie hoef ik niet te kijken want dat vind ik toch niks. Ik bedoel er maar mee te zeggen dat het allemaal heel persoonlijk is. Doen wat je zelf fijn vind dragen en mooi vind!

1 like

Welkom! Een naamgenoot en generatiegenoot :+1:

Je moet natuurlijk vooral je eigen smaak volgen en zeker niet verplicht voelen om verschillende soorten horloge te kopen omdat “dat hoort”. Wel zou ik je aanraden ook naar andere soorten horloges te kijken en die mischien eens een keer te proberen. Wie weet dat het je wel goed bevalt.

Ik heb een tijdje ook een dresswatch periode gehad. Het grootste deel van mn collectie bestond uit dresswatches. Ik vind dresswatches erg mooi en ze dragen ook fijn maar mijn hart gaat er niet echt sneller van kloppen zoals ik merk dat dat bij vintage chrono’s wel zo is. Ik heb een groot deel van mijn dress watch collectie dus weer weg gedaan :pensive:

1 like

https://www.google.nl/search?q=seiko%20sarb%20033%20leather&tbm=isch

Kan je wat inspiratie opdoen :wink:

2 likes

Ik zag op facebook vandaag deze combinatie, een sarb033 op rood rubber! :fearful:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/18058014_809454149204059_4687598324338279390_n.jpg?oh=6a500e6ab98171e39b95e7ee74bf83f5&oe=5988BE72

1 like

daar zitten echt banden tussen die echt precies zijn wat ik zoek! dankjewel!

1 like

Zonde van zo’n mooi horloge als je het mij vraagt haha

Om van te huul’n :smile:

Welkom Daniel.
Gewoon kopen wat je nu leuk vind, omdat je dat nu ook gaat dragen. Tegen de tijd dat je wat anders wil heb je mogelijk al wat gespaard/een hoger inkomen, dan koop je gewoon wat anders. Kopen om te bewaren of verzamelen kan later wel.

Dat is helemaal niet zo gek, mits het bij je kleding en schoenen past.

Welkom & enjoy!:+1:
Jouw collectie moet bestaan uit alleen maar horloges die JIJ mooi vindt. Zijn dit alleen dressers, dan is dat zo. Kan wel goed zo zijn dat je smaak met de jaren wat breder gaat worden.:grin:
Heb net zelf ook een sarb033 besteld en was ook al aan het rondkijken geweest voor mooie banden. Heb er echt al veel gezien die erop zouden staan en passen. Maar deze vind ik wel echt tof👇
Mvg Dennis

2 likes