LeCoultre Moonphase

Je stelt achteloos een vraag over een band voor je LeCoultre en dan is dit het resultaat… :cry: Vind het echt heel lullig voor je, maar ik hoop dat deze rauw op het dak vallende deskundigheid van de forumleden je in het vervolg mag behoeden voor dit soort miskopen. Geef de moed niet op; iedereen trapt wel eens in dit soort valkuilen, ikzelf incluis. Soms moet je door schade en schande je collectie opbouwen. Maar het eindresultaat wordt er alleen maar beter van. Schrale troost misschien, maar toch.

9 likes

Ja dit is even flink zuur. Maar iedere verzamelaar, ikzelf incluis, heeft wel eens een misser begaan.

Zo heb ik in de begintijd van mijn hobby (zo’n 17 jaar geleden) eens voor veel te veel een Girard Perregaux met opnieuw opgemaakte wijzerplaat gekocht. Daarna nog een aantal keer de mist in gegaan.

Wellicht weet je met enige moeite een wijzerplaat voor dit model (Record Datofix) te vinden. Origineel wordt het nooit meer, maar misschien wel correct. Deze Records zijn trouwens leuke horloges, google ze maar eens.

Succes!

1 like

Helemaal mee eens.

Door missers te maken leer je, zeker wat betreft vintage horloges.
Heeft mij in het begin ook het nodige geld gekost.

Voortaan goed verdiepen in een horloge alvorens je het koopt en vragen er over stellen op horlogefora.

Ik mag het horloge retourneren en ik krijg mijn terug. Ik heb het niet via Paypal gekocht of zo iets, gewoon bankoverschrijving. Koper is overigens 11 1/2 jaar actief of Marktplaats, wat denken jullie? De gok wagen en terug sturen?
Anders zou ik inderdaad een passende dial zoeken voor de Record

**Geld

Ik zou als ik jou was gewoon even langsrijden bij de beste man. Kan je gelijk het verhaal vertellen en weet je zeker dat het goed zit.

Dit is handig onderzoek zo. Ga ik onthouden.

Mag ik ook reageren? Welnu mijn idee is simpel, probeer een record wijzerplaat te vinden. Dan heb je nog steeds een leuk horloge, Record is een heel goed merk met goede kwaliteit uurwerkmateriaal. Misschien kan je de verkoper vragen om iets aan geld terug te krijfgen, immers hij heeft jou niet verkocht wat hij voorstelde.
Als je ongeveer 150 Euro terug kan krijgen altijd doen, dan heb je nog steeds een leuk horloge tegen een leuke prijs. De verkoper heeft een probleem, hij heeft jou een mercedes verkocht maar een skoda geleverd, zo zie ik het, dus als jij hem voorstelt om wat geld terug te krijgen moet hij zeker iets gaan doen, want als jij de organisatie tipt dat hij valse info geeft op de site, zal hij eruit worden geknikkerd.
Nu wat betreft de datum modellen van Le Coultre als volgt.
In 1943 kwam le coultre uit met dit model met een kaliber 449 later 451/A nog later kaliber 464 tot ongeveer 1945. Daarna kwam het kaliber 484/A tot ongeveer 1949. De latere versie had kaliber 494/1 en dat zou jouw exemplaar moeten zijn. De waarde schommlet naargelang de staat van het horloge tussen de 900 en 3500 Euro. Dit model is een zeer begerenswaardig horloge om in een verzameling te hebben. Ga maar zoeken en ik denk dat je de meeste kans van slagen zal hebben op de Amerikaanse markt. veel plezier ermee, Als je meer wilt weten over dit model, dan kan ik je altijd nog wat info hierover opsturen.

Bedankt voor de reactie. Ik laat op dit moment nog even de gegevens van de verkoper Anoniem, mocht hij niet het met mij eens willen worden.
Dan informeer ik Marktplaats en laat ik zijn naam ook hier binnen de groep vallen. Ik ga er vanuit dat het netjes opgelost word.
Goede ideeën allemaal en bedankt dat jullie meedenken. Inderdaad persoonlijk terug brengen is ook nog een optie, ik wacht de reactie van de verkoper nog even af. Spannend…

Tsja dat is een op en top Frankenwatch, Record is op zich geen slecht merk maar in deze staat en met deze wijzerplaat niet veel waard, ik zou hem op zeker terug sturen als dat kan, ik kan mij niet voorstellen dat de verkoper dit niet heeft geweten.

Met spijt voor TS…jammer! Succes met het verloop!

Maar wat een leerzaam topic!

1 like

Je kunt ook denken, de koper had het net zo goed kunnen weten dat er iets mis is.
Volgens mij biedt de TS (ook wel oosterbosch op marktplaats) wel vaker op advertenties, en als je een originele LeCoultre Moon Phase voor 350 hebt dan heb je de jackpot binnen.

Desalniettemin heeft de verkoper het er wel expliciet bij te vermelden. Adverteren met een LeCoultre en een Record verkopen is niet Fair. maar goed ik wil hier geen discussie over aan gaan.
Hopelijk was het een leerzame topic voor iedereen en maken andere niet dezelfde fout als ik :wink:

zeker leerzaam! Ik ben ook al tijden aan het denken over een moonphase, maar krabbel steeds meer terug. Precies vanwege de ervaring die jij net had.

Was wel zo nieuwsgierig om even op de Baai de gaan koekeloeren…
Een Record zoals jij hebt - maar dan in staal - gaat er voor rond de 375-400 Euro
Een LeCoultre zoals je dacht te hebben meen ik gezien te hebben voor rond de 1000 Euro. Maar ook daar zou ik niet durven zeggen of die echt of gefabriekt is. Overigens bieden veel ‘nitwits’ een LeCoultre aan voor een Jaeger LeCoultre, dus je moet goed de foto’s bestuderen wat er nou op de wijzerplaat staat.

Of er nou Jaeger LeCoultre, alleen LeCoultre of Jaeger op staat maakt niet uit, het is allemaal Jaeger LeCoultre.

Nog even een tip, er zijn zeer hoge kwaliteit Datofix redial wijzerplaten op de markt. Als bijvoorbeeld de twaalf over de rand loopt van het maanfase venster dan mag je die negeren.

Is dat zo ? Ik meen juist hier op HF recent gelezen te hebben dat dat juist wel een verschil is … ?

Ik wil hier wel wat over zeggen, het merk Le Coultre is speciaal een begrip voor de Amerikaanse markt en later toen ze de merknaam Jaeger erbij wilde hebben, dus Jaeger Le Coultre kwam er een praktisch probleem, met name dat de Amerikaanse fiscus ook graag wat wilde hebben en extra belasting ging heffen op horloges met het logo Jaeger Le Coultre. Hoe het nu is, weet ik niet. Overigens was dat indertijd ook met het merk Wittnauer, die monteerde indertijd Longines uurwerken in de Wittnauer kasten, een topproduct naar mijn idee. Mijn advies is dan ook, vraag altijd een foto van het uurwerk. Het kaliber is belangrijk, hierboven heb ik al aangegeven welke kalibers voor dit horloge zijn gemaakt door Le Coultre. Kijk ook altijd in detail naar de schroefkoppen, hoe zien die eruit, soms lijkt het dat er een automonteur bezig is geweest met een beslagen duikbril en vol met zeewier.

Jullie advies?

Terugsturen. Wat een sukkel.

1 like

Tegenwoordig is elk horloge volgens de verkoper duizend euro waard.