Lefty: kroon links of gedraaide plaat?

Sinds een tijdje volg ik de Tudors wat meer. Bijzonder, want ik heb het merk altijd links laten liggen.

Ik weet eigenlijk niet goed waarom. Vanwege de naam, te Engels? Vanwege de conectie met Rolex😬? Of vanwege het wannabee/wannahave Rolex imago?

De Pelagos 42 spreekt mij momenteel het meest aan, omdat ik dit een prettige maat vindt en vanwege de verdiepte indexen, die de 39 niet heeft.

Ik kom veel Pelagos L (left) tegen. Elke keer vraag ik me af, los van of dit voor een rechtshandige praktisch is, of de kroon nu links geplaatst is of dat de wijzerplaat een halve slag gedraaid is?

Mij lijkt de kroon links bij het dragen een voordeel, maar bij het op tijd zetten een nadeel.

Zijn er rechtshandigen met leftys?

1 like

Nooit langer dan 5 dagen, daarna wordt je opgepakt door de horlogepolitie.

Het draagt voor mensen die hem links en vrij dicht op de hand dragen zelf fijner dan een ‘normaal’ horloge.

5 likes

Als er cijfers op de plaat staan zal je een aparte plaat nodig hebben, met indices niet.

Op tijd zetten doe ik voordat ik het horloge omdoe. Dus wat dat betreft maakt het niet uit waar het knopje zit. Draagt wel comfortabel vind ik. (Al heb ik met de Tudor geen ervaring).

Pfoe, het is maar hoe je het bekijkt: als hij een halve slag is gedraaid, dan staat de tekst op zijn kop. Dit is niet het geval als de tekst pas wordt gedrukt als het horloge al een halve slag is gedraaid. Is dit een serieuze vraag, of neem je ons in de zeik?

2 likes

Als geboren en getogen linkshandige vind ik het een onzinnig ding.
Misschien goed als je één horloge hebt, en nooit een ander draagt, maar als je meerdere horloges afwisselend draagt alleen maar onhandig.
Vergelijk het met 10 broeken, jassen, overhemden whatever te hebben die links over rechts sluiten en één die dat andersom doet.
Is toch niet handig.

5 likes

Je kunt niet zomaar een stift op een andere plek in een uurwerk laten uitkomen; het is dus inderdaad een wijzerplaat die 180 graden gedraaid geplaatst wordt. Verder heb je nog een andere datumschijf nodig omdat de datum anders niet goed gecentreerd in het venster staat.

3 likes

In het geval van onderstaande voorbeeld is de kroon links geplaatst, en maakt het voor de indices niet uit, datum ook niet, en draagt het bij aan het “toolwatch” karakter. Als je bijvoorbeeld militair of politie bent of beiden, kan het zijn dat de kroon storend is bij de uitvoering van je taak, althans, op die gedachte is het bij de Sinn EZM gebaseerd…met andere woorden, niet perse voor een “Lefty” bedoeld, maar gewoon links dragen, dat stoere horloge! Mijn brein kan er persoonlijk niet tegen :rofl:

2 likes

Terwijl het wel een te gek stoer horloge is, natuurlijk…

1 like

Nee, serieuze vraag. Misschien laat mijn ruimtelijk inzicht mij in de steek, maar als je de plaat van een lefty een halve slag draait staat alles idd op de kop en zit de kroon nog steeds links. Als je hem vervolgens in zijn geheel een halve slag draait en omdoet staat alles goed en zit de kroon rechts, toch? (Bandje nog verkeerd)

Als je dat bij een lefty met rechts doet, heb je wel het horloge op de kop. Dat zal niet zo’n probleem zijn denk ik.

Ik draag wel altijd mijn horloge rechts als linkshandige.

Misschien gender-identificeert die persoon zich in het weekend anders. :shushing_face:

1 like

Ftfy :call_me_hand:

Gewoon dragen de eerste dag voelde het wat “raar” aan nu merk je het niet meer… en helemaal akkoord met wat @Bjr1983 aangaf dat het super comfortabel is
Mijn lefty :point_down:

1 like

Natuurlijk, waar anders?

Is niet nodig hoor.
Als ik iets gefixt wil hebben ben ik daar zelf heel goed toe in staat. Meestal plaats ik precies wat ik bedoel
Je antwoordde trouwens hierop,

Als je dat superhandig vind heb je misschien een aandoening waar nog geen naam voor bedacht is.

I know.

Wat is daar precies handig aan? Ik heb het een keer gehad dat de ritssluiting andersom zat. Ik vond het bloedirritant.

Mooi hoor! :+1:t2:

Is voor vrouwen :face_with_hand_over_mouth:

Zijn lefties dan dus ook voor vrouwen? :thinking:

2 likes