Draait de kroon nou met de klok mee of tegen de klok in op deze voor het opwinden?
Het enige wat anders is tov een normale is dat de indices en print op de plaat 180 graden zijn gedraaid.
righty tighty lefty loosey
En de datumschijf ivm de uitlijning.
Ze zullen geen ander uurwerk hebben lijkt me, maar is het uurwerk een halve slag gedraaid, dan werkt het toch tegengesteld, opwinden en vastdraaien van de kroon tegen de klok?
Slaat hier op de Rolex en omdat daar het datumvenster niet verplaatst is klopt de uitlijning wel. Maar je hebt inderdaad een andere datumschijf nodig want anders staan de cijfers hier wel mooi op zân kop ![]()
Dat is een kwestie van het radertje wat de datumschijf aandrijft anders uitlijnen, blijven 31 tandjes dus 360/31/2 graden verdraaien.
Ook al draai je het uurwerk 180 graden over de Y-as dan blijft de draairichting in de X-as gewoon hetzelfde.
Ik denk dat een andere datumschijf printen veel makkelijker is. Ik heb genoeg uurwerken uit elkaar gehad, en aan een datumsysteem kun je radertjes niet anders uitlijnen, dan heb je een ander rad en een andere jumper nodig.
Verder staan bij deze Rolex de nummers dan alsnog op zân kop ![]()
Net geprobeerd, met de kroon op rechts moet ik van me af draaien, kroon op links moet ik naar me toe draaien om op te winden en/of vast te draaien. Of draaien mensen het horloge om om met de rechterhand de kroon te bedienen?
Niet wat het venster zit links ipv rechts.
Ik kan gewoon de gedachte niet loslaten dat de Sprite de meeste luie manier is om een lefty te maken ![]()
Als je de kop van de kroon bekijkt, dus er recht van voren tegenaankijkt is tegen de klok in nog steeds los en met de klok mee vast.
Het is idd hoe je ernaar kijkt. ![]()
Dus komt erop neer dat kroon van voren gezien het horloge met 12 uur kant naar rechts wijst als de kroon rechts is en bij de kroon links wijst de 12 uur kant naar links. Oftewel een linkshandige bedient het horloge met de rechterhand om niet een onnatuurlijke richting op te moeten winden/vast te draaien.
Bij die dan weer wel! ![]()
Je zeg zelf, ze hebben gewoon het horloge op zân kop gezet en alleen de print op de wijzerplaat omgedraaid. Als je een normaal horloge 180 graden draait staat de datum toch links en op zân kop ![]()
Shit je hebt gelijk, je kan de wijzerplaat niet draaien als de kroon niet ook meegaat voor een lefty ![]()
Dus andere print op de wijzerplaat én een ander datumwiel.
Als ik mijn horloge verkeerd om vasthoudt en ook mijn verkeerde hand gebruik gaat het alsnog in de natuurlijke richting die ik verwacht.
Als ik mijn Zenith El Primero A3818 in de rechterhand hou en met links opwind moet de kroon in tegengestelde richting gedraaid worden dus snap niet wat daar natuurlijk aan is.
De draairichting veranderd niet door het met de andere hand te doen, de draairichting veranderd alleen tov jou maar nooit relatief aan het horloge. Komt misschien door vaak klussen en sleutelen maar dat gaat hier eigenlijk vanzelf de goede kant op.