Lekker kwijlen

Soms is er zo’n dag dat je eigenlijk een hoop moet doen, maar die je toch besteed aan andere dingen. Een week of 4 geleden had ik zo’n dag, en één van de dingen die ik toen gedaan heb is het internet afstruinen naar kwijlmateriaal. Néé, niet dát soort kwijlmateriaal, maar heel braaf horlogecatalogi. Veel merken bieden de mogelijkheid om via de website of contact formulier een catalogus te bestellen. Ik ben dus maar eens een flink aantal af gegaan, en heb er een aantal besteld. Dit is, als het goed is, een tussenstand want ik heb nog niet alle bestelde catalogi binnen.

PAS OP: dit is een erg lange post…

Ik heb uiteraard niet zomaar in het wilde weg catalogi besteld. Ik heb daarbij een paar criteria aangehouden:

  • Het moet een merk zijn dat mij aanspreekt
  • Het moet een merk zijn wat ik serieus zou overwegen als geld geen beperkende factor zou zijn.
  • Het moet redelijk makkelijk zijn een catalogus te bestellen. Ik ga géén winkels af, of dealers bellen om er één op te sturen.

Voor het gemak heb ik de foto’s op een A4’tje genomen, zodat het formaat te vergelijken is.

Goed daar gaan we dan. Als eerste hebben we:

Het interieur van de catalogus is vrij standaard, maar een goede vondst zijn wel de kleine logotjes. Hierdoor is het makkelijk en snel te zien welke eigenschappen (materiaal, waterdichtheid, soort uurwerk etc.) het horloge heeft.

Van sommige horloges is ook een mooie grote foto op de hele pagina opgenomen.

Merk: Oris
Harde/zachte cover: Zacht
Bladwijzer: Nee
Prijslijst: Ja
Algehele look/feel: 7
Extra’s: geen

De volgende kandidaat is:

Nogal een sprong na de catalogus van Oris, want deze is een stuk luxer uitgevoerd. Maar ja, dat verwacht je dan ook… Prachtige full-page foto’s van heel veel van hun horloges, en ook leuk dat ze regelmatig ook de achterkant en uurwerk laten zien.

De klokjes zelf staan per stuk op een pagina, met een klein fototje van het uurwerk er bij, en de specificaties. Op de rechter pagina staat vaak een foto van de andere uitvoeringen (goud, anders bewerkt etc).

Merk: Jaeger-LeCoultre
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Nee
Prijslijst: Ja
Algehele look/feel: 9
Extra’s: Op sommige paginas staat een QR code, met een verwijzing naar een youtube filmpje over het betreffende horloge.

Dan gaan we naar één van de grote duitse merken:

De catalogus is erg mooi van opzet. Hij begint met een overzicht van de gebruikte uurwerken, en de eigenschappen daar van. Erg leuk zijn ook de pagina’s met technische uitleg over de horloges, zo weet ik nu o.a. hoe hun retrograde datum mechanisme in elkaar zit. Ook een redelijk aantal grote foto’s, maar aanzienlijk minder dan bij bijvoorbeeld JLC.

Dan komen we nu bij één van de meest opvallende dingen in deze catalogus: de fotos van de horloges. Alle foto’s op dit soort pagina’s zijn echt super van kwaliteit. Als je met je vinger over de bladzijde gaat, voel je dat het deel van de foto aanzienlijk gladder is, en dat geeft een erg mooi en luxe effect. Van elk horloge zijn (bijna?) alle versies afgebeeld, wat een goede indruk geeft van het assortiment.

Merk: IWC
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Ja
Prijslijst: Ja
Algehele look/feel: 8.5
Extra’s: Erg mooie kwaliteit foto’s in het echte catalogus deel van alle catalogi die ik heb.

Mijn telefoon had erg veel moeite goed te focussen op de donkere cover van het volgende merk. Dit was de beste poging.

Dit merk dus:

De foto’s van de horloges zijn lekker groot, waarbij ze dezelfde glimmende/gladde afwerking hebben als IWC. Ook dit zijn dus erg mooie foto’s. Alle horloges hebben een eigen pagina, waardoor het geheel lekker rustig oogt. Informatie over het uuwerk en het gebruikte materiaal staat in een tabel achter in de catalogus.

Ook in deze catalogus een aantal mooie detail foto’s

Merk: Panerai
Harde/zachte cover: Zacht
Bladwijzer: Nee
Prijslijst: Nee
Algehele look/feel: 8
Extra’s: Een overzicht van de voor mij dichtstbijzijnde dealers

Het volgende merk behoeft weinig introductie denk ik:

Tussen al het glimmende foto en hard cover geweld, is de catalogus van Omega érg sober. Ze hebben twee pagina’s nodig om, zeer summier, wat te vertellen over het merk. Vervolgens is het een vrij recht toe recht aan catalogus, met een maximum van drie horloges per pagina (afhankelijk van het aantal versies van dat horloge). Verder geen enkele informatie over het uurwerk, kast materiaal etc. Een modelnummer en de oplage (als het een limited is) volstaat volgens Omega.

Merk: Omega
Harde/zachte cover: Zacht
Bladwijzer: Nee
Prijslijst: Nee
Algehele look/feel: 7
Extra’s: Geen

Van de wat tegenvallende catalogus van Omega, gaan we naar die van een merk dat het heel anders aan pakt:
(Mijn telefoon had weer wat moeite met de foto, maar het is dus Breguet)

Dit is weer een mooie catalogus, met regelmatig mooie detail foto’s van uurwerken, wijzerplaten, etc. Ook leuk is dat ze wat aandacht besteden aan hoe ze de horloges maken, en dat het voor een groot deel handwerk is bij hun. Daar hebben ze ook een aantal mooie foto’s van:

De manier waar op de horloges weer gegeven zijn is voor een deel vrij basic, met twee horloges naast elkaar, en de belangrijkste specificaties erbij vermeld. Sommige horloges (vooral de wat luxere) worden pagina breed op de kroon liggend afgebeeld, wat ook mooi effect geeft. De horloges waar het mij vooral om te doen was, waren deze natuurlijk:

Merk: Breguet
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Ja
Prijslijst: Nee (stond wel vermeld in begeleidende brief, maar niet aanwezig, vergeten denk ik)
Algehele look/feel: 8.5
Extra’s: Geen

Dan nu de catalogus die het meest indrukwekkend was bij het uitpakken, deze is echt gigantisch:

De catalogus bestaat aldoor uit een pagina met een inleidend stukje over het horloge, een afbeelding (prachtig!) van het uurwerk, en de belangrijkste specificaties van het uurwerk. Op de pagina daarnaast staat dan een gigantische foto van het horloge, met daarbij de belangrijkste specificaties van het horloge. Op de pagina’s daarna staat de belangrijkste complicatie uitgelicht, met soms een technische tekening erbij van alle tandwieltjes. Daarna komen dan kleinere plaatjes van alle verschillende uitvoeringen.

Ook in deze catalogus mag af en toe een pagina grote afbeelding niet ontbreken:

Merk: A. Lange & Söhne
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Ja
Prijslijst: Ja
Algehele look/feel: 9.5
Extra’s: Geen

De volgende is een beetje een vreemde eend in de bijt, vanwege de manier waarop de catalogus aan komt:

Maak je de map echter open, dan zit daar gewoon een catalogus is, met een begeleidende brief en kaarten van de Tetra en de Zürich omdat ze die graag willen uitlichten blijkbaar.

De catalogus is verder vrij basic, maar heeft wel een paar leuke stukjes over o.a. het fabricage proces van een horloge. De foto’s van de horloges zijn vaak pagina groot, met op de pagina er naast een korte beschrijving. Specificaties over het uurwerk, en de eigenschappen van het horloge moet je achterin opzoeken. Dit is niet altijd overzichtelijk, maar oogt wel mooi.

Merk: Nomos
Harde/zachte cover: Zacht
Bladwijzer: Ja
Prijslijst: Nee
Algehele look/feel: 7.5
Extra’s: Ja, een heel leuk gratis Nomos klokje:

De beschrijving staat op de achterkant:
1: Laat de zon schijnen
2: Steek je vinger (maar een potlood is nauwkeuriger) door het gat
3: Zorg dat de 12 naar het noorden wijst (of 1 bij zomertijd)
4: De schaduw van je vinger (of potlood) vertelt je hoe laat het is

De volgende catalogus had ik vorig jaar al een keer besteld, dus nu niet meer. Voor de volledigheid neem ik hem toch even op.

Het is weer een mooie catalogus, waar veel aandacht wordt besteed aan de geschiedenis. Ook het proces van het maken van een horloge komt uitgebreid aan bod.

De horloges zelf staan met zijn tweëen op een pagina, wat mooi rustig oogt. Wel is het jammer dat de plaatjes zo klein zijn. De horloges zijn namelijk 1:1 afgebeeld, wat aan de ene kant leuk is zodat je goed kan zien hoe groot het horloge is, maar aan de andere kant levert dit kleine plaatjes op en heel veel witte pagina. Ik had ze in ieder geval liever groter gezien die plaatjes.

Merk: Glashütte Original
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Nee
Prijslijst: Ja
Algehele look/feel: 8
Extra’s: Een leuke DVD over het maken van horloges:

De volgende catalogus heb ik ook vorig jaar al besteld. Hij is er in het duits en het engels, en de duitse schijnt uitgebreider te zijn. Hier kwam ik echter pas na het bestellen achter, dus ik heb de engelse.

Wat ik vooral leuk vind aan deze catalogus is dat ze, naast een uitgebreide geschiedenis, veel aandacht besteden aan hun speciale technieken. Hun Ar techniek om te zorgen dat het horloge echt vochtvrij is, de tegiment coating, en de magnetisme bescherming komen uitgebreid aan bod:

Natuurlijk staan ook de horloges zelf in deze catalogus, die in mijn ogen wel een beetje weg worden gedrukt tussen alle informatie. Op de linker pagina aldoor een mooie grote foto van het horloge, en op de rechter pagina alle versies op een rij, met daar onder informatie over zowel het horloge als het uurwerk. Allemaal zeer compact, waardoor het minder chique oogt. Uit ruimte besparings overweging echter goed te begrijpen.

Merk: Sinn
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Ja
Prijslijst: Nee
Algehele look/feel: 7
Extra’s: Geen

Als laatste een merk waarvan ik de catalogus niet besteld heb, maar meegenomen tijdens de dag in Rotterdam. De catalogus is echter ook via de website te bestellen, dus ik neem hem gewoon mee in het overzicht.

Een goed ogende catalogus ook weer, waarbij tussendoor af en toe een pagina wordt gewijd aan de geschiedenis. Dit is leuk gedaan, en geeft een introductie op de daarna komende horloges.

De horloges staan aldoor met maximaal drie op een pagina, met boven de plaatjes wat uitleg over het gebruikte uurwerk, het type banden, en zaken als diameter en waterdichtheid.

Merk: Junghans
Harde/zachte cover: Hard
Bladwijzer: Nee
Prijslijst: Ja
Algehele look/feel: 8
Extra’s: Geen

Zo, dat was het dan. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben, en als er meer binnen komt laat ik het weten :slight_smile:

Leuk! Weer eens een ander soort review :slight_smile:

Die van AP zijn ook de moeite waard, heb dit ook een keer gedaan opvallend was het da Omega nog nooit iets opgestuurd heeft, de rest wel, alleen afgelopen jaar wilde ik hem van Panerai ik kreeg niks? Mja dan niet :slight_smile:

Leuk om te lezen!!

Gr,

Ron.

Erg leuk gedaan, zie catalogi voorbij komen die ik ook wel zou willen inzien. Bestellen dus!

Thanks voor de comments tot nu toe. Het was niet een voor opgezet plan om dit te doen, maar nu ik ze toch allemaal in huis had :slight_smile:

Voor de volledigheid nog even een totaalplaatje:

Leuk!

Ik heb meteen je voorbeeld gevolgd. :wink:

Gr. Glenn

Leuk om te lezen en plaatjes te kijken,

Ik bestel ze zelf ook al een tijdje, bij sommige merken krijg je dan automatisch elk jaar een nieuwe. Volgens mij is dat bij Breguet.

Ook Patek Philippe heeft een mooie catalogus.
Mijn eerste catalogus (van 2011) van EDOX zat zelfs een CD-rom met filmpjes bij.

Enige wat je dan vaak hoeft te doen is op de site van de leverancier
je gegevens invullen of ze een mailtje sturen met het verzoek dat
je graag een catalogus wilt hebben. En vaak heb je hem dan met een paar dagen in huis.

Wat te lezen voor in zon.

Zenith* Schreef:

Leuk om te lezen en plaatjes te kijken,

Ik bestel ze zelf ook al een tijdje, bij sommige
merken krijg je dan automatisch elk jaar een
nieuwe. Volgens mij is dat bij Breguet.

Ook Patek Philippe heeft een mooie catalogus.
Mijn eerste catalogus (van 2011) van EDOX zat
zelfs een CD-rom met filmpjes bij.

Enige wat je dan vaak hoeft te doen is op de site
van de leverancier
je gegevens invullen of ze een mailtje sturen met
het verzoek dat
je graag een catalogus wilt hebben. En vaak heb
je hem dan met een paar dagen in huis.

Wat te lezen voor in zon.

Helemaal makkelijk, als je elk jaar de nieuwe krijgt :slight_smile:

Grappig dat je Edox noemt en Zenith als naam hebt. Dit zijn twee van de merken waarvan ik de catalogus niet heb besteld, omdat het nét iets teveel gedoe was op dat moment (ga ik misschien alsnog doen). Dan moet je namelijk het emailadres van de distributeur of dealer opzoeken, en zelf een mailtje gaan schrijven. Bij veel merken is het mogelijk om gewoon met een formulier op de site een catalogus te bestellen.

Ik typ 1 keer een tekst voor een mailtje (bv: I would like to request the latest catalogue, thank you, Regards, en dan je naam en adres) en kopieer die dan en bij andere merken hoef je dan alleen weer te plakken, scheelt hoop werk.

Zenith heeft de catalogus alleen online staan en verzend hem volgens mij niet per post, wel jammer.

Edox had dit jaar een erg kleine handzame catalogus met alle huidige modellen.

Mooie catalogi! Bij Sinn moet je inderdaad de Duitse vragen, als Duits geen bezwaar is. Die is nog veel mooier en groter :wink:

Bij Edox zijn ze gek trouwens, mijn vrouw had interesse in 1 van hun modellen dus ik denk bestel een catalogus, en dan kunnen we rustig kijken, er kwam niks berichtje nagezonden, en ze hadden hem al verstuurd zeiden ze, krijgen we er ineens 6 in 1 pakket met een briefje of we er nu wel tevreden mee waren, met andere woorden we waren zeikers dus hier heb je er 6, heb ze direct alle 6 in de kliko gesmeten, als je zo met klanten omgaat bekijk je het maar, vervolgens van een ander merk een horloge gekocht voor vrouw lief :wink:

… of jullie leken serieus geïnteresseerd en ze hoopten dat de catalogi verder werden verspreid aan vrienden, familie en buren?

tis maar wat je er uit op wil maken :wink:

Wat een leuke review!

Wie heeft er een idee voor een volgende review?
Ik zou er graag eens zien over de after sales van deze merken! Dat is eigenlijk nog belangrijker dan hoe goed ze hun sales voor elkaar hebben.

everest Schreef:

… of jullie leken serieus geïnteresseerd en ze
hoopten dat de catalogi verder werden verspreid
aan vrienden, familie en buren?

tis maar wat je er uit op wil maken :wink:

Hahaha zo das positief bekeken maar dat haalde ik er niet uit :wink:

Ben nu zelf ook aan het zoeken naar de Oris catalogus, maar ik zie geen manier hoe ik deze zou moeten bestellen?

Edit: Is een catalogus van Rolex te verkrijgen?

daviee28 Schreef:

Ben nu zelf ook aan het zoeken naar de Oris
catalogus, maar ik zie geen manier hoe ik deze zou
moeten bestellen?

Edit: Is een catalogus van Rolex te verkrijgen?

Voor Oris moet je helaas een account aanmaken op de website (MyOris). Als je dan inlogt, is één van de opties in het menu “Order catalogue”.

daviee28 Schreef:

Edit: Is een catalogus van Rolex te verkrijgen?

Ja, die is er wel, maar ik weet niet of die makkelijk te krijgen is. Je zou ze even een mailtje kunnen sturen. Anders kan je altijd een AD binnenlopen en een Rolex passen of uiteindelijk om een catalogus te vragen. Klinkt als veel werk, maar het is erg leuk, dus… :wink:

Leuk topic! Ben zelf op zoek naar de catalogus van Richard Mille maar kan op de website weinig info vinden… Heb nu maar een mailtje gestuurd naar een leverancier in Frankrijk…

Goed idee, het verzoek aan IWC is inmiddels verstuurd.