Wat een crime om die smurf van mij een beetje normaal te leren klokkijken. Het enige dat doordringt is de betekenis van de kleine wijzer en hoe laat het dan ongeveer is. Tellen kan hij prima en zelfs al een beetje rekenen maar het hele concept “tijd” is nog een stap te ver blijkbaar.
Op school doen ze niks aan klokkijken, belachelijk. Daar werken ze met kookwekkertjes die na elke taak afgaan, maar dat kan je toch best combineren met een klok lijkt mij.
Het hele doel erachter is dat hij zodra hij kan zien hoe laat het is en weet hoe laat hij thuis moet komen zelf naar de buurtspeeltuinjes en de skatebaan mag. Nu ben ik het meehobbelen wel een beetje beu…
Feitelijk lijkt in dit geval een einzeiger ideaal. Digitaal is voor later, eerst “echt” klokkijken!
Die van mij is 4 en ze draagt het liefst elke dag een horloge. Ze heeft er al best veel. Bij haar is het altijd kwart voor 6 als je vraagt hoe laat het is.
Ik lees vast mee voor over een tijdje
Zelf mocht ik als eerste horloge geen digitale omdat ik niet kon vertellen hoe laat ik dan thuis moest komen
Heb toen met tegenzin gekozen voor een FlikFlak horloge. Wist ik toen veel dat dat gewoon een topnotch Zwitser was
Flikflak heeft volgensmij een app bij de horloges om kinderen te leren analoge tijd te lezen met ‘Flik’ en ‘Flak’ . Weet niet of die ook gratis te downloaden is?
Hoe oud is smurf? (Ik ben schoolmeester in ruste en weet uit ervaring, dat er leerlingen zijn tot en met groep 8 die moeite hebben met klokkijken, de sprong tussen analoge en digitale kloktijden niet onder de knie krijgen, en het tijdsverschil tussen bijvoorbeeld kwart over zeven en tien voor tien ab-so-luut niet kunnen berekenen. Of het vroeger beruchte spoorboekje totaal niet begrijpen. Is er nog hoop voor jouw smurfje? )
die van mij mogen om 17:00u ipad kijken. Ze staan altijd om 16:59 met de ipad klaar zodat wij de ontgrendelingscode in kunnen vullen. Er hangen alleen maar analoge klokken in huis. Dus ze hadden motivatie om het te leren
Ik ben zelf wat ongeduldig maar dat komt omdat ik thuis de jongste was en dus op technologisch vlak er eigenlijk altijd te vroeg bij was (oftewel ik zat met mijn tengels aan allerlei spullen terwijl dat nog niet mocht: horloges, typemachines, camera’s, zakmessen, platenspelers en alles wat verder werkt als een magneet).
Volgens mij kon ik al min of meer klokkijken op mijn 5e omdat ik er altijd met de horloges van mijn broertjes vandoor ging.