Gemiddeld starten kinderen vanaf een jaar of zes met het leren klokkijken.
Om te leren klokkijken is het ook van belang dat in de periode daarvóór het begrip van âtijdâ zich ook ontwikkelt: gisteren/vandaag/morgen, een dagindeling, wat is een jaar, de dagen van de week, begrippen als âstraksâ of âpasâ, etc.
Het leren van de cijferklok is in principe niet moeilijker dan het lezen van de wijzerklok. Veel rekenmethodes starten met de wijzerklok.
Ik weet nog hoe ik het vroeger leerde, met van die klokken op papier waarop je zelf de wijzers moest tekenen. Volgens mij was de leermethode bij mijn kinderen niet echt anders. Een klok op de kamer hielp ook (met de jongste hebben we daar echt mee geoefend).
Helaas, alleen de oudste draagt nog een horloge, en volgens mij is dat deels uit sentiment; dat is het horloge dat ze kreeg toen ze 18 werd De jongste was zag de bui al hangen, en wilde niet eens een horloge hebben toen
Is die kennis interessant dan? Om auto te kunnen rijden hoef je toch ook niet in detail te begrijpen hoe een verbrandingsmotor werkt? Of een differentieel? Of stuurbekrachtiging?
Bovendien; ik heb in de jaren tachtig informatica gestudeerd (bestond nog maar kort als aparte studie), dus ik heb veel van de âbits en bytesâ geleerd. Maar waar het vroeger mogelijk was om het hele vakgebied ongeveer bij te houden (van netwerken tot databases tot programmeertalen en compilers tot processorarchitecturen) is dat tegenwoordig volstrekt onmogelijk. Sterker nog, binnen mijn eigen gebiedje moet ik onderhand behoorlijk tijd investeren om voorop te blijven lopen.
Daar heb je gelijk in. Helaas is er ook heel veel onzin informatie. Facebook is een erger virus dan Corona. Voor veel mensen is dit gewoon de waarheid.
Er komen echt steeds meer domme mensen bij op deze aardkloot. Een aanrader is deze film. Erg leuk ook.
Daar is blijkbaar het laatste woord nog niet over gezegd. Dit artikel bijvoorbeeld belicht het verschijnsel van de âIQ-piekâ van verschillende kanten.
Ik zeg ook niet dat we allemaal dommer worden. Zeker worden er mensen slimmer maar die groep wordt steeds kleiner tegenover de Facebook tokkies die het ene na het andere kind baren.
Hoogopgeleide echtparen krijgen minder kinderen dan laag opgeleiden. Het geboortecijfer in onderontwikkelde landen is ook hoger dan in welvarende landen.
Beetje overdreven maar wel de waarheid en een aanrader deze filmâŠ
Jeetje, wat zijn jullie nog dinosaurussen. Beetje met de tijd meegaan en zo eentje met e-sim om hun pols binden.
Wanneer het etenstijd is herinnert hun agenda er vanzelf aan dat t zo ver is.
Mocht het koken langer duren dan verwacht, pas je dat in jullie gezamenlijke agenda aan en dan gaat t alarm pas later af.
Als ze met etenstijd nog niet thuis zijn, dan bel je ze even op hun watch of check hun gps waar ze zitten.
Of gewoon ouderwets zonder eten naar bed. Leren ze ook snel genoeg klok kijken
Haha, op dit moment vertrouw ik hem de afstandbediening van zijn autootje niet eens toe, laat staan zoân stuk electronica om overal te vergeten (in de betekenis van ergens achterlaten).