Ik heb hem uiteindelijk op de plek gekregen met twee houtjes Die zijn ook niet magnetisch
Het was voor mij een oefening in het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een kwartsuurwerkje. Een echt leerzame ervaring.

Ga oefenen met een goed functionerend horloge uurwerk.
Als het dan weer is gemonteerd en het functioneert, dan weet je dat je het goed hebt gedaan.
Nooit met een horloge wat het niet meer doet.
Zeker in de beginperiode zal je niet weten wat er stuk is.
Daarbij kan je dus niet zien of je alles wel goed hebt gemonteerd, het is immers niet te controleren.
Tja, dat zal dan niet gaan als je gaat oefenen op een horloge wat vooraf al niet meer functioneert.
Probeer een horloge te kopen wat wel functioneert, of probeer een oefenhorloge te kopen van een oud vinwat clinicer, als dat ding dan nog wel functioneert.
ik denk dat je dan wel een betere ondergrond hebt en ook voor een voldaan eigen gevoel, zeker als dat ding dan weer functioneert. Je hebt het dan immers goed gedaan.
Misschien komt er nog wel eens een vinwat clinic, dan kan je ook gezellig aanschuiven.
De rikketikbaas Rich Pontier had ook al aangegeven dat hij van de partij is bij een volgende clinic.
Wordt het nog eens dolle pret.
dixi
tot hiertoe lukt het me wel tot en met het loshalen en weer plaatsen van inca bloc en de steentjes. Al brengen die verdomd ronde krengen van vostoks me telkens weer op de knieën-) Aan kif sluitingen begin ik al helemaal niet …
coorigeren van beschadigde blans-spiralen is een nog ver van m’n bed schow al oefen ik wel op gemolesteerde exemplaren.
@PetraO volharden meid, de 2de keer lukt het al beter!
Ga lekker aan de waggel met een ST 3600. Voor 28 euro koop je er eentje bij ome ali.
Lekker groot dat is zoveel makkelijker dan kleine uurwerkjes. Aantal keer in en uit mekaar. Je weet dan tenminste of je het goed deed als ze weer gaan lopen. Dan over naar wat kleiner. Niet lopen voor je stappen kunt. Vostok sloopuurwerken koop je per 10 aan 45€ op etsy en dan heb je meteen ook wisselstukken zat. Uit de 10 die ik kocht kreeg ik er 5 terug aan de praat en nog behoorlijk lopend ook.
Van de overige 5 had de balans-spiraal het begeven (een paar door mijn schuld) en daar oefen ik nu dus op om de kloof van de balans te krijgen.
Dat lukt me dus voorlopig alleszins niet.
Oefenen en oefenen en blijven oefenen. Je zal zien dat het vastpakken van onderdeeltjes een stuk makkelijker gaat na een tijdje.
Hoi Ronn,
Ik heb de horloges binnen!
De 4 met bandje waren de ’ dure’. (Samen 50 euro)
Die lopen ook alle 4
Van de andere 15 (ook 50 euro) zijn maar enkele in redelijke staat. Die liggen rechts. In het midden zijn ze nog reparabel, links liggen de lijken…
Zit er iets voor jou bij?
De Phenix wil ik graag zelf houden…
Hallo Bas,
hoe je ze vindt blijft mij een raadsel. En of ik interesse heb is vragen naar de gekende weg-)
Ik heb wel interesse zoals ik zei in een Pontiac en als het zou kunnen in de pontiac met de seconden op 6, zoiets deed ik ook nog niet of anders die 3de of 4de van rechts op de bovenste rij die ook de seconde op 6 hebben. Als die nog lopen tenminste.
Deed jij al eens een automaat?
MVG Ronn
Ha dat dacht ik al… Ik heb net al die Pontiac een nieuw glaasje gegeven ( en de kast in de ultrasoon gedaan)
Kon het niet laten…
De kast is wel zwaar versleten. Het uurwerk loopt prima.
Ik heb een passend nieuw bandje erbij. Wil je dit totaal voor 25 euro?
O ja een automaat heb ik al wel gedaan. Alleen heb ik een paar radertjes niet geolied. Je schijnt daar speciale olie voor nodig te hebben…
En die andere waar ik het over had of lopen die niet of wil je die zelf houden?
O, ja, ik las niet zo zorgvuldig. Die lichtkleurige wijzerplaat loopt telkens een seconde of 10. Die grijze loopt iets achter… Als ik straks thuis ben maak ik wel detailfoto s.
TOP!!

Uh, misschien kunnen jullie dit via pb regelen?
Opes Petra,
ik dacht even dat ik Pb aan het sturen was met Bas.
Mijn oprechte excuses.
Ik had vandaag een leuke, een collega had een horloge gekocht op MP waarvan het glas beslagen was. Hij vroeg dit weekend via een appje hoe hij dit kon verwijderen dus mijn advies was, dekseltje los, kroon met as eruit, uurwerk eruit en glas poetsen. Kreeg ik enkele uren later een bericht, krijg de kroon er niet uit en nou loopt het horloge niet meer…
Dus vandaag heb ik het horloge gekregen dus dan beginnen we maar met een simpele inspectie. Rotor draait vrij, opwinden via de kroon lukt, tijdverzetten lukt, maar de balans begint niet te bewegen.
Hmm even een pompje lucht op de balans, hij beweegt mooi vrij, anker beweegt ook maar ankerrad lijkt stil te staan.
Even onder de microscoop kijken en wat zien we daar:
Ja hoor een dikke vette haar tussen het ankerrad 
Het glas kon met bezel en al losgeklikt worden dus scheelde weer werk, glaasje poetsen, nieuw bandje eraan en hij is weer helemaal het mannetje:
Tijd om weer eens een “big fail” te delen, het zijn immers niet altijd succesverhalen die de enthousiaste horlogeprutser meemaakt!
Een weken geleden kocht ik een Richard met Phenix 130 voor onderdelen, maar helaas bleken die niet te passen in het horloge waar ze voor bedoeld waren (Phenix 132). Dus werd dit horloge opgeknapt:
Wat opviel was dat de balans geen regelmogelijkheid heeft, het is dus een zogenaamde “free sprung” balans…
Hij liep te langzaam dus ik dit geval betekent het dat er gewicht van de balansband gehaald moet worden of de timingschroeven verder ingedraaid moeten worden.
Bij dit horloge zaten er ook al reguleerschijfjes onder de balans en was een van de schroeven zeer verwrongen:
Dussss aan de slag, timingschroeven en een speciale mini pennentang:
Schroefjes eruit:
En vergelijken met de nieuwe:
En indraaien die hap:
Hmmm veeeeel te licht:
Dus een setje zwaardere pakken en KAK:
Eerste schroefje ging goed, tweede brak af ![]()
Nouja maar eens kijken of ik nog zin heb om dit te fixen… dus wordt vervolgd of misschien ook niet ![]()
Tuurlijk wel. Die schroefjes zijn boterzacht dus uit krijgen zal wel te doen zijn. Zonder vervorming daarentegen… ![]()
Uhm ja boterzacht en piepklein ![]()
Dat is toch wel een topmerk, ik zou niet opgeven ![]()
Crap…
Ik bewonder je dapperheid…
Voor de sleutelaars die interesse hebben in weggeschoten metalen onderdelen ,dan kan je misschien eens uitkijken naar een oude koelkast ergens op de sloop.
De deur heeft een rubberen strip op het sluitgedeelte en die is magnetisch.
Dan heb je gelijk een enorm lange magnetische sleep streep over de vloer,
dixi