Leren met vallen en opstaan. En weer vallen.

Ik gebruik sinds kort titanium pincetten. Scheelt ook enorm… Dat wil niet zeggen, dat het niet magnetisch kan zijn, maar het is stukken minder!

3 likes

Love them!
Ik vind ze persoonlijk ook fijner aanvoelen dan stalen pincetten.

De chaton betreft het waarschijnlijk, niet de deksteen?

Yep, deksteen zou wel heel raar zijn. :sweat_smile:

Inmiddels is het me gelukt om een zakhorloge met een flink uurwerk weer min of meer in elkaar te zetten. Hij deed het niet voordat ik begon en hij doet het nu nog steeds niet. Leerpunten:
-Geen druk op de tandwielen zetten, want daar kunnen ze niet tegen.
-Tegen het bureau aan gaan zitten, zodat wat wegspringt meer kans heeft om op het bureau te blijven.
-Niet stofzuigen voordat alles weer is teruggevonden.
-Steeds tussendoor testen of alles draait, zoals het hoort.
-Als ik denk dat ik weet hoe het zit, nog een keer kijken hoe het zit.
-Geduld, geduld, geduld.

Ik ga er nog een uit elkaar halen en weer monteren. Deze doet het wel min of meer, en het streven is dat hij het nog steeds min of meer doet als ik klaar ben. Helemaal mooi zou zijn als hij het dan beter doet.

Gelukkig is de Rikketik over vier weken: ik heb nog een paar oefenhorloges nodig.

7 likes

Goed bezig Petra!!
Je bent alweer een stap verder :muscle:
Je zal ook merken dat het de tweede keer een stuk vlotter gaat.

1 like

Goed bezig hoor!
Ik kom ook steeds een stapje verder. …
En dan weer een stapje terug…
Maar uiteindelijk kom je toch vooruit.
Inderdaad is het enorm nuttig om steeds te testen: wanneer de raderen erin zitten voordat je de brug(gen) vastdraait, kijken of het vrij draait. Dan het anker plaatsen, beetje spanning op de veer en zien of het anker op en neer ’ switcht’ .
Als dat zo is, rest er eigenlijk alleen nog de balans.
Eerst zonder smering… dan moet het al een beetje redelijk functioneren.
'Gewoon ’ olie geven in de steentjes is al een moeilijk iets, de incablocs zijn weer een stapje verder…
En het corrigeren van beschadigde balans-spiraal komt pas later… En daarna kun je nog jáaaaaren blijven leren, denk ik zo…

6 likes

Dat klinkt heel goed. Goed bezig hoor.

Veel oefenen zorgt ervoor dat je meer pincetgevoel krijgt (en niet meer te hard knijpt), dan springt er ook minder weg. Soms werkt het beter om kleine onderdeeltjes op te pakken en te plaatsen met een stukje rodico.

Aflegbakje dichtbij zetten, zodat je maar een kleine afstand hoeft af te leggen met je pincet. Een goede pincet heeft weinig kracht nodig. Moet je harder knijpen, dan zal er sneller iets wegspringen.

Hoe houdt je je pincet vast? Het is natuurlijk heel persoonlijk en wat je het meest prettig vind. Zelf vind ik het fijn om mijn pincet vast te houden tussen duim en wijsvinger. Niet in de penhoudersgreep, maar met de achterkant van het pincet in mijn handpalm. Anatomisch gezien ben ik zo wat wendbaarder (probeer het maar eens) en kan ik beter gedoseerd dingen oppakken.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de ervaringen van anderen, want ik kan me niet herinneren dat horlogemakers dit he ben gedeeld op het forum.

Zithouding is ook wel een dingetje. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een horlogemakers werkbank heb. Een tijd geleden gekocht van een horlogemaker in Limburg. Echt ideaal. Het werkstuk bevindt zich op borsthoogte en aan weerszijden van het werkdeel heb ik armsteunen.
Voordat ik deze werkbank had, had ik een verhoging gemaakt. Dat werkte prettiger dan ver voorover te zitten.

5 likes

Had ik laatst ook mer een klein onderdeel uit een kwarts-uurwerkje. Dat bleef aan alles plakken. Om die reden loopt het horloge ook vast. Dat onderdeel laat zich niet meer goed in het uurwerkje plaatsen.
Zal ook aan de de-magnetiseerder moeten denk ik.

1 like

Demagnetiseerders kun je voor een habbekrats online vinden. Ik heb er ook een en die gebruik ik met regelmaat.

Het gebruik van titanium pincetten scheelt aardig qua magetisme.

1 like

Dat was vermoedelijk de rotor van de stappenmotor. Als het je al lukt om deze te demagnetiseren, dan loopt vervolgens je horloge helemaal niet meer.

4 likes

Ehm, ja die kun je beter niet demagnetiseren…(het was niet in mijn hoofd opgekomen dat iemand zoiets zou proberen).

1 like

Ja het leek mij ook op een rotortje. Ok dus daar moet ik verder vanaf blijven.
Het plaatsten van dat onderdeel was wel een uitdaging. Zat telkens scheef door dat magnetisme. Het is me gelukt maar heeft aardig veel tijd en geduld gekost.

1 like

Daar kun je het beste een messing pincet voor gebruiken. Zelfs aan een RVS pincet blijft hij plakken is mijn ervaring.

Ik heb hem uiteindelijk op de plek gekregen met twee houtjes Die zijn ook niet magnetisch :chopsticks: Het was voor mij een oefening in het uit elkaar halen en in elkaar zetten van een kwartsuurwerkje. Een echt leerzame ervaring.

1 like

IMG_3099-A

:joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy: :joy:
Ga oefenen met een goed functionerend horloge uurwerk.
Als het dan weer is gemonteerd en het functioneert, dan weet je dat je het goed hebt gedaan.

Nooit met een horloge wat het niet meer doet.
Zeker in de beginperiode zal je niet weten wat er stuk is.
Daarbij kan je dus niet zien of je alles wel goed hebt gemonteerd, het is immers niet te controleren.

Tja, dat zal dan niet gaan als je gaat oefenen op een horloge wat vooraf al niet meer functioneert.

Probeer een horloge te kopen wat wel functioneert, of probeer een oefenhorloge te kopen van een oud vinwat clinicer, als dat ding dan nog wel functioneert.

ik denk dat je dan wel een betere ondergrond hebt en ook voor een voldaan eigen gevoel, zeker als dat ding dan weer functioneert. Je hebt het dan immers goed gedaan.

Misschien komt er nog wel eens een vinwat clinic, dan kan je ook gezellig aanschuiven.
De rikketikbaas Rich Pontier had ook al aangegeven dat hij van de partij is bij een volgende clinic.
Wordt het nog eens dolle pret.
dixi

2 likes

tot hiertoe lukt het me wel tot en met het loshalen en weer plaatsen van inca bloc en de steentjes. Al brengen die verdomd ronde krengen van vostoks me telkens weer op de knieën-) Aan kif sluitingen begin ik al helemaal niet …
coorigeren van beschadigde blans-spiralen is een nog ver van m’n bed schow al oefen ik wel op gemolesteerde exemplaren.
@PetraO volharden meid, de 2de keer lukt het al beter!

2 likes

Ga lekker aan de waggel met een ST 3600. Voor 28 euro koop je er eentje bij ome ali.
Lekker groot dat is zoveel makkelijker dan kleine uurwerkjes. Aantal keer in en uit mekaar. Je weet dan tenminste of je het goed deed als ze weer gaan lopen. Dan over naar wat kleiner. Niet lopen voor je stappen kunt. Vostok sloopuurwerken koop je per 10 aan 45€ op etsy en dan heb je meteen ook wisselstukken zat. Uit de 10 die ik kocht kreeg ik er 5 terug aan de praat en nog behoorlijk lopend ook.
Van de overige 5 had de balans-spiraal het begeven (een paar door mijn schuld) en daar oefen ik nu dus op om de kloof van de balans te krijgen.
Dat lukt me dus voorlopig alleszins niet.
Oefenen en oefenen en blijven oefenen. Je zal zien dat het vastpakken van onderdeeltjes een stuk makkelijker gaat na een tijdje.

2 likes

Hoi Ronn,
Ik heb de horloges binnen!
De 4 met bandje waren de ’ dure’. (Samen 50 euro)
Die lopen ook alle 4
Van de andere 15 (ook 50 euro) zijn maar enkele in redelijke staat. Die liggen rechts. In het midden zijn ze nog reparabel, links liggen de lijken…
Zit er iets voor jou bij?
De Phenix wil ik graag zelf houden…

Hallo Bas,

hoe je ze vindt blijft mij een raadsel. En of ik interesse heb is vragen naar de gekende weg-)
Ik heb wel interesse zoals ik zei in een Pontiac en als het zou kunnen in de pontiac met de seconden op 6, zoiets deed ik ook nog niet of anders die 3de of 4de van rechts op de bovenste rij die ook de seconde op 6 hebben. Als die nog lopen tenminste.
Deed jij al eens een automaat?
MVG Ronn