Ik leer veel van Youtube. Ik kijk welk type caliber of kwarts-uurwerkje ik in mijn handen heb. Dat klop je dan in bij de zoekfunctie van Youtube. Veelal krijg je dan een filmpje van iemand die dat uit elkaar haalt en weer in elkaar zet. Zo heb ik al filmpjes bekeken van Amerikanen, Chinezen, japanners, Russen,…etc Er zijn er bij waar je dat stap voor stap kan volgen. Dat doe ik dan ook zo na, stap voor stap. Werkt prima! Je leert er erg veel van. Een verder geldt…niet bang zijn, gewoon doen.
Succes.
Idem dito hier!
Ik had vandaag weer een “leuk” leermomentje, mn vriendin had van haar oma een zilveren Prisma gekregen met een ieniemienie AS 1977-2 erin.
Op het eerste gezicht is dit een normale handopwinder, maar dan kleiner…
Tot ik de schroef van de veerton los wilde maken en deze leek dol te draaien, eruit gepeuterd en bij nadere inspectie bleek deze linkse draad te hebben…!!
Dit had niet verwacht omdat het schroefje een gewone zaagsnede had en het tussenrad de extra insnedes voor linkse draad.
Gelukkig is er nog Ebay en daar heb ik voor €4,50 een uurwerkje kunnen kopen die WEL de juiste markeringen op de schroeven heeft:
Gelukkig is de financiële impact zeer laag, maar het maakt me toch weer wat bewuster in het doen van bepaalde aannames
Ook een beginneling! Lijkt me leuk om eens de koppen bij elkaar te steken
Ja, leuk. Ik vorder zeer langzaam en je leert allicht wat van elkaar. Ik ga eens bedenken hoe we zoiets zouden kunnen organiseren.
Dat is weer nieuw voor mij. Dat je aan de schroef kunt zien of dieclinks of rechtsom draait. Ff met de loep bekijken.
Blijkbaar is het geen garantie, maar voor de veerton en het tussenrad in 99% van de gevallen dus wel.
Ja, als ik het goed begrepen heb kun je er van uitgaan dat drie inkepingen zeker linkse draad heeft. Maar 1 inkeping kan beide zijn. En inderdaad héél af en toe kom je tegen dat beide linkse draad hebben. Dat is eigenlijk bizar. Want de twee raderen draaien niet dezelfde kant op! Dus tegen per ongeluk losdraaien zal het dan niet helpen!
Nouja dat dus, waarom zou je 2x links gebruiken, dit is echt niet logisch.
Hij doet het weer
Grappig horloge in ieder geval, ben wel even bezig geweest om de brug over de tandwieltrein goed te positioneren…
Ik heb gisteren een lange magneetstrip gevonden.
Is een sleutelrek van Ikea. Sterke magneet van 40 cm.
In 1 minuut vond ik drie schroefjes en een incabloc harpveertje terug. Handig joh!
Goed idee! Ik was gisteren het schroefje van het rachetwheel kwijt. Puur toevallig vond ik het weer
Maar: wordt het horloge niet gemagnetiseerd dan? Of is dat alleen zo wanneer de balansveer wordt ‘besmet’?
Het kan invloed hebben, maar het is sowieso verstandig om te demagnetiseren voor het afregelen. Is dat ook weer ondervangen.
Ik gebruik een Ruko spanenmagneet, handig ding omdat je de magneet los kan koppelen zodat je je onderdeeltjes niet los hoeft te trekken maar ze er gewoon vanaf vallen
Goede tip
Wanneer je metaal op metaal beweging hebt kan dit al tot magnetisme leiden. Daarom is het verstandig altijd te demagnetiseren na onderhoud.
Over magnetisme gesproken, ik heb gisteren een ETA 2412 geserviced (klein dames modelletje):
Die was zo sterk gemagnetiseerd dat de incabloc steen ongrijpbaar bleek te zijn
In het vervolg ga ik dus ook demagnetiseren voordat het horloge open gaat!
Deksteentje zijn niet van metaal. Kunnen volgens mij nooit magnetisch zijn.
Dat ze soms moeilijk te pakken zijn is een feit.
Nou dat durf ik wel te betwisten! Nadat het complete doosje gedemagnetiseerd was bleef hij netjes liggen zoals het hoort.
Kan me echt niet voorstellen dat het met magnetisme te maken heeft, maar ben wel blij voor je dat de truc gewerkt heeft.
Daarnaast:
Heel verstandig. Dat is altijd stap 1.
Net zoals het demagnetiseren van je gereedschap.