Leren met vallen en opstaan. En weer vallen.

Ha dat dacht ik al… Ik heb net al die Pontiac een nieuw glaasje gegeven ( en de kast in de ultrasoon gedaan)
Kon het niet laten…
De kast is wel zwaar versleten. Het uurwerk loopt prima.
Ik heb een passend nieuw bandje erbij. Wil je dit totaal voor 25 euro?

O ja een automaat heb ik al wel gedaan. Alleen heb ik een paar radertjes niet geolied. Je schijnt daar speciale olie voor nodig te hebben…

1 like

En die andere waar ik het over had of lopen die niet of wil je die zelf houden?

O, ja, ik las niet zo zorgvuldig. Die lichtkleurige wijzerplaat loopt telkens een seconde of 10. Die grijze loopt iets achter… Als ik straks thuis ben maak ik wel detailfoto s.

1 like

TOP!! :+1: :+1:

Uh, misschien kunnen jullie dit via pb regelen?

Opes Petra,

ik dacht even dat ik Pb aan het sturen was met Bas.
Mijn oprechte excuses.

1 like

Komt eindelijk ruimte om verder te gaan met deze hobby.

6 likes

Ik had vandaag een leuke, een collega had een horloge gekocht op MP waarvan het glas beslagen was. Hij vroeg dit weekend via een appje hoe hij dit kon verwijderen dus mijn advies was, dekseltje los, kroon met as eruit, uurwerk eruit en glas poetsen. Kreeg ik enkele uren later een bericht, krijg de kroon er niet uit en nou loopt het horloge niet meer…

Dus vandaag heb ik het horloge gekregen dus dan beginnen we maar met een simpele inspectie. Rotor draait vrij, opwinden via de kroon lukt, tijdverzetten lukt, maar de balans begint niet te bewegen.
Hmm even een pompje lucht op de balans, hij beweegt mooi vrij, anker beweegt ook maar ankerrad lijkt stil te staan.

Even onder de microscoop kijken en wat zien we daar:

Ja hoor een dikke vette haar tussen het ankerrad :joy:

Het glas kon met bezel en al losgeklikt worden dus scheelde weer werk, glaasje poetsen, nieuw bandje eraan en hij is weer helemaal het mannetje:

12 likes

Tijd om weer eens een “big fail” te delen, het zijn immers niet altijd succesverhalen die de enthousiaste horlogeprutser meemaakt!

Een weken geleden kocht ik een Richard met Phenix 130 voor onderdelen, maar helaas bleken die niet te passen in het horloge waar ze voor bedoeld waren (Phenix 132). Dus werd dit horloge opgeknapt:

Wat opviel was dat de balans geen regelmogelijkheid heeft, het is dus een zogenaamde “free sprung” balans…

Hij liep te langzaam dus ik dit geval betekent het dat er gewicht van de balansband gehaald moet worden of de timingschroeven verder ingedraaid moeten worden.
Bij dit horloge zaten er ook al reguleerschijfjes onder de balans en was een van de schroeven zeer verwrongen:

Dussss aan de slag, timingschroeven en een speciale mini pennentang:

Schroefjes eruit:

En vergelijken met de nieuwe:

En indraaien die hap:

Hmmm veeeeel te licht:

Dus een setje zwaardere pakken en KAK:

Eerste schroefje ging goed, tweede brak af :see_no_evil:
Nouja maar eens kijken of ik nog zin heb om dit te fixen… dus wordt vervolgd of misschien ook niet :rofl:

9 likes

Tuurlijk wel. Die schroefjes zijn boterzacht dus uit krijgen zal wel te doen zijn. Zonder vervorming daarentegen… :grimacing:

1 like

Uhm ja boterzacht en piepklein :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat is toch wel een topmerk, ik zou niet opgeven :wink:

1 like

Crap…

Ik bewonder je dapperheid…

2 likes

Voor de sleutelaars die interesse hebben in weggeschoten metalen onderdelen ,dan kan je misschien eens uitkijken naar een oude koelkast ergens op de sloop.
De deur heeft een rubberen strip op het sluitgedeelte en die is magnetisch.
Dan heb je gelijk een enorm lange magnetische sleep streep over de vloer,
dixi

5 likes