Less, but better: kan je wrist presence en ingetogen design verzoenen?

Deze is waar ik aan moet denken.

Super fraai en ingetogen. Maar wat een knaller van een horloge! :star_struck:

2 likes

Volgens mij heb je zelfs al stevige polsen nodig om er elegant mee weg te komen.

@Noad heeft gelijk. De SBGX is er in veel kleuren, inclusief de stalen varianten die de volledig brushed oyster bracelet hebben. Ik heb champagne en blauw, maar een zwarte zou het wellicht voor je doen met z’n puur zwarte wijzerplaat. Ik zou er bijna eentje bestellen voor bij deze twee:

Vergeet de lume, maar dit is met z’n 37mm en discrete ontwerp gewoon ingetogen en uiterst contrastrijk. Sterker nog, ik heb nog nooit een Grand Seiko in handen gehad die niet afleesbaar was, omdat het slijpen van de wijzers er op gericht is om te contrasteren met de plaat, zowel qua kleur als textuur.

Dan dit. Dit is met z’n blauwe wijzers op een zilveren / witte ondergrond ook heel erg functioneel, maar het ontwerp zit niemand in de weg. Het is distinct zonder te schreeuwen, en ik zou bijvoorbeeld geen grotere kopen dan een 26mm variant, want dan zijn ze heel, heel erg aanwezig.

De Nomos Ahoi tot slot, een ex van me. Ik heb 'm jaren lang gehad, maar droeg 'm op het eind te weinig omdat ik 's ochtends heel erg veel moeite moet doen om geen Grand Seiko te dragen. Ingetogen horloge. De kast is wel gepolijst, maar met 36x9mm grootte en op een leertje is het een discreet geheel wat toch ruim aanwezig is op de pols.

Ik kan zo door gaan, er zijn zat horloges die onder de radar vliegen terwij ze toch een goeie wrist presence hebben.

Ik weet niet honderd procent zeker wat je met “functioneel” bedoelt en waarom je op lume hamert.

Alle horloges hierboven zijn in heel veel omstandigheden echt meer dan prima afleesbaar, hebben eenvoudige wijzerplaten zonder toeters en bellen, zijn op twee stuks na allemaal waterdicht, maar wel allemaal shock-proof en voorzien van saffier. Alles wat deze horloges niet zouden doen is in mijn optiek een typische “edge case” waar je misschien nog eens een vuig duikertje voor in de verzameling houdt, of een G-shock.

Vroeger vond ik er ook wat van en kocht ik veel horloges die meer “tooly” waren, maar ik mis lume nooit. Ik vond het altijd geinig om lume op te laden voor ik naar bed ging, maar heb het serieus in 25 jaar nog nooit echt nodig gehad.

2 likes

Trouwens, nog even dit…

De Max Bill draagt tering groot. De Nomos Ahoi met 36mm lugs die ik hierboven noemde had een heel erg goeie wrist presence, deels ook wegens de wat langere lugs, maar ook zeker omdat het bijna allemaal wijzerplaat is.

De Max Bill 38 heb ik ook gehad, maar aan mijn 18,5cm pols was het net een stoeptegel. Dat komt, zoals @Kad terecht opmerkte door de echt enorm grote, van rand tot rand lopende wijzerplaat.

Er zijn niet veel horloges met zo’n grote wijzerplaat. De Max Bill heeft een zichtbare wijzerplaat van zo’n 35mm. De Rolex Seadweller, bijvoorbeeld, heeft met z’n 43mm kast maar een saffiertje van zo’n 32mm en een zichtbare wijzerplaat van zo’n 30,5 - 31mm. Zelfs de Nomos Ahoi die ik noemde had een 32mm grote wijzerplaat.

Dat vertekent de zaak nogal.

Ik draag zelf niet graag 34mm horloges, maar een Max Bill zou ik in 34mm pakken met een handopwinder. Dat is de enige maat die er niet uitziet alsof ik radiosignalen uit het heelal probeer te ontvangen.

Daar valt veel op af te dingen. Ik vind 'm saaier dan de Casio die je liet zien, die heeft nog iets spannends en pop-art achtigs, terwijl de Tudor Ranger een zielige klomp zaaddodende pasta is met een uiterst skere, simpele geprinte wijzerplaat.

Dan heb ik duizend keer liever een Explorer, want die hebben een zekere sjeu. Als je dat ingetogener wilt hebben zou ik een Oyster perpetual aanraden, dat is de bom.

Maar Tudor maakte ooit wel een mooi horloge in 36mm of 41mm wat redelijk onder de radar blijft en toch leuk was, hoor. De OG Smiley Face Black Bay, voor ze met die afgrijselijke jubilee bracelets begonnen.

Als de huidige Black Bay One op een oyster verkrijgbaar was, prima. Ik zou een gebruikte BB36 of 41 opzoeken. Of een Omega Railmaster.

image

Al vind ik die al rap minder “ingetogen” worden. Dat is een beste beuker die ook niet dun is.

3 likes

Even een tussenreactie, Zie dit zeker niet als een afsluiter: ga gerust volledig los op dit onderwerp, ik lees dankbaar en heel graag mee!

Ingetogen? Een duidelijk antwoord, hebben we niet, en dat is ook logisch. Het is heel persoonlijk. Wat voor de ene ingetogen is, is voor de andere al vrij uitbundig. Dat blijkt goed uit de voorbeelden hierboven.

Wrist presence? Voor de ene zit het net in onder de radar blijven en niet opgemerkt worden door wie geen horlogeliefhebber is. Voor de andere is het een opvallende kleur of vorm. Of de merknaam of de pedigree die eruit springt. En voor sommigen gebeurt het vooral vanbinnen: een goed gevoel waardoor je het uurwerk echt aan je pols voelt, en waardoor je hand 's morgens ongezien wél naar dat horloge reikt, en niet naar het andere.

Waar ik vooral dankbaar voor ben, is de inspiratie. De Grand Seiko stond al hoog op mijn lijst. Ik besefte niet dat de wijzerplaat van een Max Bill verhoudingsgewijs zo groot is ten opzichte van de kast. Ja, in huize Tudor is er wellicht geschikter materiaal te vinden dan de Ranger. In het kader van Duits design denk ik dat ik Junghans Max Bill even laat opschuiven in the ranking voor m’n 2027 aankoop. De Nomos Tetra evenzeer.

En wie weet wat nog volgt…

1 like

Een pas-sessie, wellicht?

Ik zou heel erg sterk de neiging hebben om bijvoorbeeld eens naar Van Bruggen in Utrecht, Ace in Amsterdam, of Engels Goldschmiede in Ahaus te rijden om wat Nomos te passen. Datzelfde geldt voor de Grand Seiko boutique in Amsterdam, en een reputabele Junghans dealer.

Aan de pols is altijd anders dan wanneer je in je hoofd sommen zit te maken aan de hand van foto’s. Zo ging ik ooit naar de Grand Seiko boutique om een Snowflake te kopen, maar eenmaal daar was 41x13mm toch too beaucoup, zeg maar, en liep ik uiteindelijk met een 40x10mm quartz weg, met 44GS kast en blauw-groene plaat.

Dat was totaal niet wat ik had bedacht via internet, maar wel wat klopte aan de pols.

1 like

Ik ben akkoord. Zeker als we +3k budgetten beginnen aan te spreken. Een hit & miss is dan pijnlijk. Ik wil mijn vrouw zeker geen weekendje Nederland ontzeggen, maar zijn er ook mensen die weten of wij hier in België, en zeker bijvoorbeeld in het Franse Rijssel, goede zaken hebben waar we een ruim aanbod hebben?
Rijssel is vlakbij voor mij, vandaar.

Paar voorbeelden…

Ah… Sorry, ik wist niet dat je in België zat. Maar inderdaad, Nomos, bijvoorbeeld, heeft een AD-zoeker op de website. Ik heb geen idee hoe het met de rest van de merken zit, maar België heeft vast en zeker dealers die te bezoeken zijn.

Mocht je Grand Seiko willen doen, dan zou je kunnen overwegen om de Boutique aan het Place Vendome te bezoeken. Ik moet wel zeggen dat het een hoity toity boutique is, ergens doen die rare tweedehands autoverkopers in de Amsterdam Seiko Boutique het beter voor me.

Maar ze hebben wel veel in Parijs. :slight_smile:

1 like

Voor mij wel…

Ok
Kleur niet. Maar daar is uiteraard keuze in.
Design wel en toch presence

Deze is heel apart. Heel mooi :+1:

1 like

Deze.

IMG_0515

D. Dornbluth & Sohn 99.1M

1 like

Heel mooi, heel apart.

1 like

Zeer mooi gemaakt vooral met de hand, zeer onbekend, behoorlijk aanwezig op de pols, maar alleen een echte kenner zal het waarderen / appreciëren. Voor mij juist daarom echt een top horloge, maar ik heb er zelf nog geen (helaas)……

Verrassender wijs valt de prijs mee. Natuurlijk niet goedkoop, maar niet zo duur als andere handgemaakte horloges. Alles bespoke gemaakt. Wachttijd 14 maanden…

Nomos doet dit in mijn ogen prima:

3 likes