Dit kan een lang verhaal worden, dus als het niet van toepassing is bij je, op naar een volgend topic. Geen verplichte lees kost!!
Vandaag mijn polissen van verzekeringen nog eens doorgenomen, zo ook mijn
aanvullende verzekeringen van mijn verzamelingen. Ik dacht het allemaal goed voor elkaar te hebben, maar ja de kleine lettertjes he.
Naast mijn horloges heb ik nog 2 andere kostbare verzamelingen, die elk een eigen verzekering hebben. Iedereen hier met dure horloges weet wel wat het per jaar kost om die te verzekeren, alleen van die jaarlijkse premie kan je een mooi horloge kopen.
Zal de verzekeringsmaatschappij maar niet noemen want dat mag geloof ik hier niet.
Kon mijn verzamelingen makkelijk verzekeren als je maar de premie betaald en dat is echt niet weinig met mijn 3 verzamelingen. Ging er vanuit dat mijn huis goed beveiligd is en dat (ik koop praktisch al mijn horloges nieuw) alles goed verzekerd was daar ik van mijn horloges fotoās en de aankoopbonnen heb. Maar na het goed doorlezen van mijn polissen kwam ik erachter dat dit totaal niet voldoende is. Voor de zekerheid mijn verzekering maar eens gebeld of alles goed verzekerd is en dat ik aan al de voorwaarden vol doe. Niet dus, voor mijn horloges moet ik per horloge boven de ā¬1000,00 een taxatie hebben naast de bonnen en fotoās die ik heb. Oke, dat gaan we dus regelen, kost ook niet weinig. Heb dus goed en extra sterk hang en sluitwerk, een goed (dacht ik) alarmsysteem en 3 kluizen, zowel brandveilig en geborgd. Dus hoe veilig wil je het hebben dacht ik.
Nu kreeg ik dus te horen (wat ze mij nooit eerder hadden verteld dat ik aan borg 4 moet voldoen en dat het alarm door een erkend bedrijf aangelegd moet worden en dat die dan een certificaat moeten geven voor borg 4. Moet nu dus opnieuw een alarmsysteem aan laten leggen (nu kreeg ik dus wel te horen wat een goed en erkend bedrijf is Detec). Alles moet dus bedraad aangelegd worden en moet dus een taxatierapport en certificaat borg 4 kunnen overleggen als er toch wat mocht gebeuren.
Oke wat moet dat moet, we nemen geen risico en ga niet door het huis heen horloges verstoppen. Maar tijdens het gesprek met de verzekeraar kwam nog iets naar boven wat ik niet wist. Je taxatierapport is maar 6 jaar geldig, nu zal dat voor mijn horloges geen probleem zijn.
Maar zoals ik al schreef heb ik ook nog 2 andere dure verzamelingen, daar heb ik dus meer dan 6 jaar geleden een taxatierapport van laten maken. Betreft dus munten en toverlantaarns met dure platen, moet ik dus ook weer opnieuw laten taxeren, is dus langer dan 6 jaar geleden. Als ik dus niet nog eens die polissen goed had doorgenomen en er zou wat gebeurd zijn, dan had ik dus goed het schip ingegaan.
Ik ga er vanuit dat ik niet de enige ben op het HF die zowel dure horloges als andere verzamelingen heb. Dus bij deze, neem je polissen nog eens goed door, vooral de kleine (echt kleine) lettertjes en vraag goed door bij je verzekering. Heb echt een uur aan de tel. gezeten en alles tot het naadje uitgekauwd. Mocht je nu een externe kluis hebben bij DNK en je hebt daar horloges liggen die meer waard zijn dan ā¬45.000 verhoog het dan tot ā¬90.000 en zijn ze nog duurder, neem er dan een extra kluis bij.
Wellicht zitten er op het HF meerdere mensen met dezelfde situatie, een gewaarschuwd mens telt voor 2. Met een borgcertificaat en een goed taxatierapport krijg je wel korting bij je verzekering, dat is dan een klein pluspuntje.
Maar was wel boos op mijn verzekering dat ik er op die manier achter moest komen ze weten immers voor hoeveel je verzekerd bent bij hen. En dan zeggen ze heel droog, het staat allemaal in de polissen hoor, pfff. Al heb ik er maar 1 mee geholpen met mijn verhaal dan ben ik al tevreden.