Deze is ook wel herkenbaar:
Vergeef me, maar egens vind ik dit een beetje hypocriete reactie. Gaat het eindelijk eens over kleine merken, wordt er toch weer gesproken over het “te prijzig zijn want uurwerken dit, uurwerken dat”…
Het geposte horloge heeft mij nooit de hoofdprijs gekost. Ik vond ‘m gewoon mooi. ETA of niet.
En talloze merken gebruikten/gebruiken ETA & Sellita. Laat ze gewoon mooie horloges produceren. Een mooie kast en plaat is voor mij misschien nog wel belangrijker dan het uurwerk.
Just my 2 cents…
Nou, de mozaïek plaat is apart. Logo positie ook. Maar ik mis een secondenwijzer en de wijzerkleur mag contrasteren met de plaat. De wijzers mogen ook langer.
Het is wel handig dat je makkelijk kunt zien hoe laat het is…
Wat voor stenen?
Zwarte en Witte jade, zie tekst van de Raketa site:
We didn’t try to do a beautiful watch. We did a radically abstract watch that doesn’t follow the conventional rules of classic aesthetics. Exactly like the Russian Avant-Garde artist Kazimir Malevich did in 1915 when he painted the most abstract painting in the world: the Black Square .
When asked what was the meaning of his absurd Black Square, Malevich explained that it symbolises a “Big Zero”: the end of the previous period of artistic evolution and the beginning of a radically new artistic reality. With time, this painting had a tremendous influence on modern art and became one of the most iconic paintings in the world.
Most people will not like this watch. But those who are ready to break-up from traditional classic and step into a new aesthetic reality created from Zero will love it. Exactly like the Black Square of Malevich.
The handcrafted dial is made in a mosaic of 3 different stones: black jade, white jade and violan. The natural “pattern” of each stone reminds the craquelures that appeared over the years on Malevich’s painting. This makes every watch absolutely unique. The automatic movement is made at the Raketa Watch Factory in Saint-Petersburg.
https://raketa.com/w/en/product/raketa-classic-big-zero-malevich-0273/
En een link naar de complete uitleg rondom deze Big Zero.
Je hebt wel een punt, en ik gaf al aan dat ik de ontwerpen van Bell & Ross wel gaaf vind.
Leuk om jullie verhalen te lezen, top! Wat is het dan toch zoveel merken zulke mooie horloges maken en kwalitatief ook nog goed maar dat we toch allemaal vaak een hoger segment willen?
Ik ben zelf fan van Christiaan van der Klaauw, maar krijg het vaak niet over mijn hart om dat geld uit te geven terwijl er voor dat geld nog zoveel meer is.
Ik vind een inhouse uurwerk altijd erg fijn om te horen… dat maakt het voor mij toch een beetje af… maar ook uiterlijk en looks vind ik erg belangrijk, zoals hierboven werd genoemd is Bremont ook een top merk die prachtige horloges maakt.
Carl F. Bucherer heeft me ook altijd wel kunnen bekoren. Vooral bekend van de juweliersketen, maar ze hebben ook schitterende horloges in de collectie. Weliswaar niet een merk met historie, maar de stijl vind ik mooi. Wel jammer dat de horloges vaak te groot zijn met pak 'm beet 43 mm.
Dat is best cool!
Ik ben niet zo van de nieuwe horloges. Maar deze op leer ziet er denk ik wel chique uit.
Laat het je weten alsie binnen is
Voor elk ondergewaardeerd merk zijn er 3 plak merken die rommel verkopen aan premium prijzen. Als je net zoals mij het moeilijk hebt om deze merken eruit te halen, dan speel ik het liever veilig en blijf ik bij de gekende merken.
Voorlopig vertrouw ik enkel HF en een handvol youtube-horloge kanalen waarvan ik zeker ben dat ze niet gesponsord worden door de merken die ze reviewen.
Tja, als Seiko-fanboi kan ik wel bekennen dat ik me juist tot Japanse motoren, Japans ontwerp en Japanse horloges aangetrokken voel omdat die vele jaren lang als inferieure kopietjes weggezet werden, terwijl ze keer op keer weer met motoren, auto’s en horloges terug kwamen die alle concurrentie van tafel veegden.
Dus één van de redenen dat ik Japan fascinerend vind is juist omdat ze al honderden jaren onderschat worden.
Maar goed… Kleinere merken. Ik vind het jammer dat Mühle Glashütte hier niet meer gezien wordt. Het is een hartstikke leuk bedrijf wat gewoon toffe horloges maakt, terwijl het gewoon een lekker eerlijk familie-bedrijf is. In dat kader vind ik Nomos, Sinn en Damasko ook erg cool. Allemaal vrij recentelijk begonnen, allemaal op hun manier innovatief, en allemaal wel gestoeld op een zekere historische affiniteit met micro-mechanica in de regio.
Waarom ik Lange en Glashütte Original niet noem? Nja, die zijn van Richemont respectievelijk de Swatch Group. Op het moment dat je niet onafhankelijk bent vind ik het minder interessant.
Ik vind onafhankelijke merken die niet volledig verticaal geïntegreerd zijn interessanter dan merken die gewoon in het portfolio van een conglomeraat zitten maar wel verticaal geïntegreerd zijn.
Halios, die @Drebin post, die heb ik hoog zitten voor een micro-brand. Het is alleen ergerlijk dat ze hun catalogus niet in leven houden. Zo zou ik graag een baby-blauwe Seaforth willen kopen met stalen bezel. Bij Halios. Niet na tien maanden zoeken op WUS.
Dat vind ik dan weer verschrikkelijk. Ding is totaal onleesbaar, heeft geen minutentrack, de wijzers zijn veel te kort, en er is expres weinig contrast tussen wijzer en wijzerplaat.
Ik heb Raketa best wel hoog zitten, maar dit soort frutsels… Gelukkig maken ze ook dingen die ik echt, echt geweldig vind:
De Copernicus kan ik dan weer niet goedkeuren. Niet omdat ik het horloge niet cool vind, maar om deze tekst:
Its design is entirely inspired by Copernicus’ theory of the Universe, which led to a fundamental revolution in the science of the 16th century: the Sun lies at the centre of the system, and all the planets revolve around it (and not the other way round as had been thought up to then).
Ik had het acceptabeler gevonden als ze dit model de Aristarchus noemden. Die man had in de 3e eeuw voor Christus, en dus ook voor het Christendom 99% van alle wetenschap uit de klassieke oudheid op de brandstapel flikkerde, al een volledig uitgewerkt Heliocentrisch model van het zonnestelsel.
Al zijn werk is door Christenen tussen 100 en 500 CE verbrand, en 2300 jaar later gaan we net doen alsof een Katholieke geestelijke het in de 15e eeuw uit heeft gevogeld.
Dat hij daarbij ook nog eens geholpen werd door vertalingen van diezelfde Griekse werken die door de Islamitische wereld in het Arabisch bewaard waren gebleven… Dat noemen ze er ook niet bij.
Niks ten nadele van Raketa, maar het illustreert één ding: Als je me een verhaal vertellen wilt om iets te verkopen, zorg dan dat het geen lulkoek is.
Leuke merken noem je! Zeker Nomos en Damasko vind ik erg top… Halios kende ik helemaal niet, maar even snelle blik laat me zien dat je blij mag zijn als je er eentje kan bemachtigen.
In onderstaande stuk kun je wijn ook wel vervangen door horloges
Als @Handavinci nu even het kroontje van ons geliefde merk in de Bremont dial plaatst krijg je wellicht een nog levendigere discussie
NB. Dit zou je ook bij Bell&Ross kunnen doen. Prachtig afgewerkte horloges. Inside information leverde ook op dat je bij de nieuwe Tag Heuer nog maar beter ff niet het nog jonge inhouse uurwerk moet kiezen. ETA, daar hoeft geen vloek op te liggen lijkt me.
Blind wijn herkennen is ook voor experts lastig
Het is overigens bekend dat het notoir lastig is om wijnen blind te beoordelen.
Begin deze eeuw deed de Franse promovendus Frédéric Brochet een inmiddels legendarisch experiment waarbij hij een witte wijn rood liet kleuren en blind liet proeven door 54 wijnexperts.
Wat bleek? Iedereen beoordeelde de wijn alsof het een rode wijn was.
Het onderzoek van Brochet maakte ook duidelijk hoe je brein je voor de gek kan houden, waarbij visuele stimuli ervoor kunnen zorgen dat je gevoel voor smaak en geur zich laat misleiden.
Dit artikel naar aanleiding van de 2000 dollar wijn in Manhattan NY.
Ik heb er laatst hier een willen kopen en ook nu staat er weer een prachtig exemplaar te koop hier op HF.
Christopher Ward
Een merk dat volgens mij mooi in dit draadje past
Bremont wordt niet meer serieus genomen sinds dat debacle met het BWC/01 uurwerk en dat is hun eigen schuld
Heb je daar toevallig een linkje naar? Vind ik wel interessant om te lezen. Ik vind Bremont ontzettend mooi, klassiek & modern tegelijk.
Wel heb ik het idee dat het merk ontzettend is gepusht door de mannen van Hodinkee.
Natuurlijk:
Het komt erop neer dat ze een $55k limited editie hadden uitgebracht, wat al erg optimistisch is voor een merk als Bremont, met daarin een zogenaamd in-house uurwerk, wat geheel door Bremont zelf ontwikkeld en gebouwd zou zijn in London. Toen de eerste foto’s opdoken, bleek al snel dat het erg veel overeenkomsten vertoonde met een uurwerk van La Joux-Perret. Het bleek achteraf inderdaad een JP uurwerk te zijn waar Bremont een custom rotor op had geplaatst. Bremont kwam met het verhaal dat de press release gesaboteerd was.