Leuk Duits modemerk: Rover & Lakes, nieuwe aanwinst!

Deze week heb ik een horloge gekocht in Duitsland. RVS, keramische Bezel, mineraalglas, ø ± 45 mm, ± 16 mm hoog, automatische hacking / hand opwindbaar.

Ik heb er ook een van het merk Constantin Weisz (CW), zij hadden een model in het verleden, waar nu nog heel moeilijk is aan te komen en daarom “collectable” en dus steeds duurder wordt. Deze, Constantin Weisz Deep Blue 540 Faden.

[URL=http://imgbox.com/SBsH2R7q]

[/URL] [URL=http://imgbox.com/KhoJtwRA][/URL]
[URL=http://imgbox.com/kFZAnw0T][/URL] [URL=http://imgbox.com/r3gbLazc][/URL] [URL=http://imgbox.com/jDREhMB8][/URL] [URL=http://imgbox.com/iRdpw6hZ][/URL]

Je kunt er niet omheen, dat er overeenkomsten zijn, mogelijk is het uurwerk niet helemaal dezelfde. Eerlijk vind ik de CW een beetje mooier, maar zoals gezegd, er is moeilijk aan te komen.

Later hadden ze een iets gewijzigd model, dat bijna gelijk is aan het mijne (opschriften, wijzerplaat en wijzers anders) maar dat is ook al uit de roulatie. Jammer genoeg gaat CW net als Trias steeds meer de kant op van “open heart” klassiek uiterlijk, erg jammer, dan lijkt het als de ‘run of the mill’ Chinese ‘tourbillion’. Ze hebben nog wel enkele fraaie, maar dan Zwitserse uurwerken en bijpassende prijzen.

[URL=http://imgbox.com/9r9djCHy][/URL]

Gedurende die tijd, kwam ik erachter dat het Duitse warenhuis Galleria Kaufhof een kleding-, schoenen- en sieraden merk heeft en het laat zich aanzien dat ze dezelfde fabrikant als Constantin Weisz (en ik vermoed ook een merk als Sottomarino Italia) in China gebruiken, maar mèt Duitse kwaliteitscontrole, net als CW doet. Ze noemen het merk Rover & Lakes en het voert voor e.o.a. reden het Canadese kastanjeblad (Ik kan nergens iets vinden over enig verband met Canada). Hier vond ik het model dat ik dus ook zag bij CW gedurende een bepaalde tijd … Later, vond ik nog een ander model dat het evenbeeld is van sommige modellen bij CW. Alleen het merk is anders en diverse kleine verschillen, zoals wijzerplaat en wijzers. Vaak heeft het de Sea Gull TY 2555 aan boord (China’s antwoord op de ETA 2892, als ik iemand kan geloven die er ooit een recensie over deed) en het heeft eigenlijk zelfs een datum wiel aan boord, maar het wordt vaak niet gebruikt, zoals in mijn CW en nu in mijn R & L.

Pas nadat ik dit horloge van de week kocht, kwam ik erachter dat dit een tweede generatie moet zijn, omdat de kleine secondewijzerplaat aan de linkerkant kleiner is en de letters “Automatik - 30 Rubine” niet langer op de wijzerplaat staan. Een kleine teleurstelling, maar wat kunt je er aan doen?

Hoe kom ik er nu toe om het horloge deze week te kopen? Nou, ineens bleek op de Duitse eBay er één te staan en de prijs was onder de € 100, zo interessant genoeg om te volgen. Ik vroeg de Duitse verkoper over verzendkosten en dat was OK, dus ik hield 'm in de gaten. Een dag voor het einde van de veiling, wilde ik even kijken naar de breedte van de armband op de Galleria Kaufhof site en hier vond ik dat het horloge vanaf de oorspronkelijke prijs al was gezakt met € 50 al een tijdje maar nu was er nog eens 30% korting op die prijs. Al met al was het zo’n 47,5% goedkoper dan eerder! Omdat er nog geen bod was gedaan op het horloge op eBay, bood ik de verkoper een prijs, waarmee hij tevreden zou kunnen zijn, zijnde een gebruikt horloge en zo, en liet hem de prijs op de website van de winkel zien. Hij heeft nooit gereageerd en verkocht het horloge voor een prijs beter dan nieuw op de website. Toen begreep ik dat je als Duitser je het horloge kunt kopen in de winkel, of zelfs gratis laten opsturen, maar niet buiten Duitsland! Het was hoogstwaarschijnlijk gekocht door een ‘Ausländer’.

Dus zei ik tegen mijn vrouw: “de drank is op” en omdat mijn vrouw houdt van boodschappen doen in Duitsland elke paar maanden en ik vertelde haar en passant, dat ik ook ging kijken naar een horloge. En gelukkig klaagt zij nooit! Ik ben het meestal die zich schuldig voelt om van onze beetje spaargeld en het huishoud geld horloges koopt. Aan de ander kant koopt ze voorraad voor een paar maanden van artikelen die in ons land schaarser en duurder zijn. En de Euro95 is 17 eurocent / liter goedkoper over de grens …

Na het boodschappen doen, wat nooit leek te eindigden, gingen we dan eindelijk naar Kleef (leuk stadje geworden na al de verbouwingen!) en ik vond het horloge. Een zeer vriendelijke dame hielp me en begon de armband in te korten. Toen was er een probleem. De schakel direct aan de shark mesh armband, had een probleem, de pin wilde er niet geheel in. Een vrouwelijke collega hielp, ik hielp. Het lukte niet! Na meer dan een ½ uur, misschien 40 minuten, besloten we te denken aan een ander exemplaar. Ze nam contact op met de afdelingschef en kwamen overeen, dat ik een nieuwe kon bestellen en ze zouden het kosteloos opsturen naar huis, buiten Duitsland. Terwijl de collega van de dame die mij in de eerste plaats had geholpen contact zocht met andere filialen, ontdekte ze, dat er nog 2 dezelfde horloges moesten zijn in de winkel. Toen begon ze haar zoektocht, ze opende (met sleutel) elke laatje en de kastje van haar afdeling, keek in elk kastje zodat ze me toch naar huis kon sturen mèt het horloge. Dit duurde nog eens 15, 20 minuten. Ik heb nog nooit zagen 2 winkelmedewerkers zo stinkend hun best zien doen, om behulpzaam te zijn voor een klant, in ieder geval niet in Nederland!
Ze kon het niet vinden, daarom toch maar papieren ingevuld en ze vroeg (gelukkig) zowel mijn telefoonnummer (thuis + mobiel).

We winkelden nog even en na 40 minuten, waren we weer in de auto, op het punt naar huis te gaan, toen de bluetooth handsfree in de auto afging. Het was de dame van de winkel, ze hadden de 2 ontbrekende horloges gevonden! Dus ik parkeerde de auto een beetje dichter bij de winkel en ging terug.
Wat een geweldige mensen! Van mij verdienen een attentie als “medewerkers van de maand” en ze bedankte mij nog wel voor mijn geduld (al met al, duurde het zo’n een anderhalf uur).
Deze keer was ik terug binnen een kwartier mèt de verkorte armband en een goed lopend horloge!

's Avonds bleek dat het horloge nog een beetje los op de pols zat, nam nog een extra schakel eruit en het bleek dat de armbanden zijn precies hetzelfde zijn als bij de CW roestvrij stalen schakels (ik had eens een paar blankmetalen opgestuurd gekregen van het Duitse CW kantoor, maar de verkeerde kleur, roestvrij staal in plaats van goud.

Overigens heeft de Sottomarino Italia Manta Gigante exact dezelfde armband.

7 likes

Leuk verhaal, leuk horloge! Nog niet eerder van gehoord, wel een onderzoekje waard… Nouja… Je hebt ons al behoorlijk wat informatie verschaft :wink:

Nou, er worden meer horloges gemaakt bij die Chinezen dan je denkt en uiteraard is er matige kwaliteit zat te koop, maar veel ‘doorsnee’ merken laten er veel maken, terwijl je denkt een Duits, Amerikaans, Japans o.id. product om de pols te hebben, is het in werkelijkheid gemaakt in lagelonen land China. Mits er een goede kwaliteitscontrole op is, is daar niks mis mee en Sea Gull maakt prima uurwerken, zoals bekend.
Ik verwacht dat ook heel veel micro merken er veel uitbesteden, om het nog enigszins betaalbaar te houden en winst te kunnen maken.

Ik ken het merk wel.
Ik heb al 3 jaar een tourbillon van dit merk. Gekocht in Oberhausen . Er zat destijds een korting van 50% op en omdat er toen toevallig een speciale actie was ter ere van de opening van een nieuw gedeelte van winkelcentrum Centro ging daar nog eens 10 % van af. Toen kwam deze 1 minuut tourbillon binnen bereik en heb ik besloten om een keer een echte tourbillon te kopen. Er zit volgens mij een Hangzhou uurwerk in, die erg goed de tijd houdt.
Als ik een Zwitserse tourbillon zou willen dan zou ik waarschijnlijk mijn huis moeten verkopen en nu was ik voor 450 euro eigenaar van een echte tourbillon, weliswaar van Chinese makelij, maar zeker geen rommel volgens ook verschillende recensies op het WWW. Ik ben ook positief verrast door deze Chinese tourbillon.

Enige kleine minpuntje vind ik, is dat de wijzers ten opzichte van de wijzerplaat wat weinig contrast hebben.

Ik heb ook al een aantal jaren deze: (ook gekocht in een filiaal van Kaufhof Galleria

Persoonlijk ben ik geen liefhebber van dit soort horloges, maar die Duitsers hebben een goed oog voor het uitzoeken van de betere Chinese wondertjes van de mechanica.
Ik ben ook trots op deze Germasian horloges…

(Weggehaalde opmerking door beheerder), wat een bagger!

Ik wou zelf beleefd blijven. Dank voor het verwoorden van mijn werkelijke gedachten. :smile:

1 like

Volgens mij bleef ik beleefd, ik heb wel gezegd wat ik wilde…

Leuk en mooi verhaal !
Inderdaad ook een merk dat voor mij onbekend was, maar ziet er goed uit.

Veel plezier ermee .
Pieter.

Als je niets positiefs te melden heb, waarom dan überhaupt reageren?

Overigens kun je in de FAQ lezen “Nothing sabotages a healthy conversation like rudeness” :-1:

2 likes

James, ik vind het bagger, shit, rommel. Mag dat niet?

1 like

Daar verschillen we dan van mening over… We feliciteren elkaar hier vaak met elkaars aankopen, maar m.i. moet het ook kunnen om iets te zeggen als je het echt niks vind. Dat is “healthy” :grinning:

Om je eigen woorden te parafraseren: Nothing sabotages a healthy conversation like wanneer je zegt, als je niets positiefs te melden heb, waarom dan überhaupt reageren?

Jeetje, wat een avontuur. Eind goed, al goed. En met een stoere klok om de pols ook. Proficiat!

de armbanden zijn niet mijn smaak…voor het overige ziet het er niet slecht uit… :stuck_out_tongue:

Afgezien van het feit, dat het niet zo is, breek je in mijn topic in met een een afbrekend commentaar. Dat is onfatsoenlijk. Ik heb zelf een hele berg “pet peeves”, als ik die maar te pas en te onpas zou gaan rondstrooien, zouden mensen een grote hekel aan me krijgen. Hebben jouw opvoeders jou dat nooit geleerd? Het doet mij denken aan die werkgeversvoorzitter onlangs, of die ontslagen/weggestuurde baas van de NS van de week. Je kunt een mening hebben, maar onnodig kwetsen is “not done”.

2 likes

Het is de toon die de muziek maakt. :relaxed:

Ben jij al gekwetst als mensen je aanwinst een prul vinden en dat zeggen?
In dat geval sorry!

1 like

Hier ben ik het mee eens. Ik vraag me dan ook wel af of het echt onbeleefd is om op dit forum een ‘afbrekend’ commentaar te geven in een bepaald topic.
De interesse voor horloges verenigt ons allemaal hier op HF, maar ik moet zeggen dat ook mijn verdraagzaamheid wel eens op de proef wordt gesteld als er weer een of ander kermis gedrocht wordt gepresenteerd als de nieuwste en natuurlijk fantastische aanwinst. Of posten we hier enkel voor de ego strelende reacties? :wink:

Moet toegeven dat ik dacht leuk verhaal vond, jammer dat het dit soort horloges betrof. Ik vind er ook niets aan & geloof er ook eigenlijk weinig van dat dit soort horloges ineens geweldig beter worden doordat Duisters er over heen blazen. Volgens mij mag dat gezegd worden. Je presenteert je horloge in de hoop bevestiging te vinden, maar met het risico dat iemand kritiek geeft…