Leuk weetje, wijzers op 10 over 10

Jullie kennen het wel… (Verkoop) Trucjes waar het menselijk brein gevoelig voor is…
Bijvoorbeeld iets voor 99,95 euro aanbieden in plaats van 100 euro… en zo zijn er nog vele andere trucen

Maar wisten jullie dat de nieuwe horloges op internet eigenlijk altijd op 10 over 10 staan afgebeeld?

De wijzers op 10 over 10 schijnt ons brein te associëren met een blije smiley :slightly_smiling_face: en opzich snap ik het wel een beetje, de wijzers op 10 voor half 8 is toch een beetje zielig :yum:

Mij was het in ieder geval nooit opgevallen, maar werd hier op gewezen tijdens een management cursus gister! Toch grappig…al heel wat jaartjes met horloges bezig maar dit is nooit opgevallen bij mij :yum:

19 likes

Ja, is wel vrij breed bekend. Maar idd grappig dat het werkt.

6 likes

Om toch nog maar enige serieuze noot te geven, 10 over 10 is niet voor een smiley, maar voor het logo wat zichtbaar is , dit is vaak op 12 uur.
De datum die zo zichtbaar is, vaak op 3 en 6 uur.
Wijzers die elkaar niet overlappen.
Het ziet er gewoon iets gesmoelder uit :blush:

35 likes

Tien voor twee is natuurlijk ook een mooie optie!

3 likes

Kom op mensen, even lief zijn tegen een nieuw lid. Ik wist het al jaren maar ook nooit waarom precies.

Dat is wel bijzonder, wat heeft dit met management te maken :thinking:
Maar ok, ik ben een nuchtere technicus :slightly_smiling_face:

13 likes

Russen zijn af en toe dwars:

Maar het geeft wel aan dat de bedoeling is dat alle teksten en logo’s zo goed mogelijk leesbaar zijn.

12 likes

Leuk weetje maar algemeen bekend hier.
Maar waarom staat de secondewijzer in de meeste gevallen in de buurt van de 35 afgebeeld?

1 like

Natuurlijk allemaal om de tekst op de plaat/datumvenster leesbaar te laten zijn…

6 likes

Als ze bij die cursus verkopen dat het met een smiley te maken heeft zou ik me geld terugvragen😝

4 likes

Hoe dan?

2 likes

Oris heeft over het algemeen een andere manier van wijzerplaatsing bij hun horlogefotos

7 likes

Nee hoor, het is echt om ervoor te zorgen dat het horloge je toe lacht.
De zaken die jij noemt zijn ( belangrijke, bv logo ) bijzaken.
Als je het horloge op bv 15.40 uur zet zie je het logo ook maar het ziet er toch minder “vrolijk” uit.

2 likes

En wisten jullie dat, onder andere, Lange & Söhne en Nomos hier anders over denken?

4 likes

Ja :wink:

3 likes

Wat Stevil85 al zei, check ORIS

En een beetje lastig leesbaar als de wijzers op half 12 zouden staan :slightly_smiling_face:

3 likes

Maak je niet druk om reacties van mensen die het blijkbaar nodig hebben een ander klein te maken om zichzelf groot te voelen.
Is treurig volk.
Grappig om te zien dat sommige merken het anders doen.

4 likes

Mooi staaltje ironie dat we iemand redundantie verwijten terwijl we vervolgens voor de veertigste keer een foto plaatsen van hetzelfde horloge op dezelfde pols :stuck_out_tongue_winking_eye:

12 likes

Veel horloges worden al sinds jaar en dag op tien over tien gefotografeerd. Dat het met een smiley te maken heeft is onzin, het is de positie op de wijzerplaat waar je vaak logo en wijzers goed kunt zien, het is een symmetrische positie, en bij veel chronografen kun je nipt alle subsidies zien.

Dat wordt nog geluisterd door het feit dat merken die tien over tien niet gebruiken toch vaak een zelfde gevoel van balans en symmetrie nastreven, zoals Oris hierboven… De minuutwijzer en secondewijzer staan bijvoorbeeld ook symmetrisch.

Die tien voor tien shots zijn al ouder dan de smiley zoals je die laat zien. Reclames met horloges op tien over tien of tien voor twee zijn er al sinds de vroege jaren vijftig, de smiley werd in 1963 ontworpen.

Management cursussen… Tja. Of dat nou de de beste plek is voor waarheidsvinding en diepgravende inzichten… Ik heb twijfels.

22 likes

10 voor 2 is ook leuk.:face_with_hand_over_mouth:

Het weetje triggerde mij als wetenschapper om hier eens in te duiken. Ik stond klaar om bullshit te callen maar blijkt dat het daadwerkelijk empirisch is onderzocht.

Ik heb het artikel gelezen en nu ben ik klaar om bullshit te callen. De methode laat nogal wat te wensen over, de statistiek is dubieus en ik heb sterke twijfels of dit reproduceerbaar is.

De koopintentie was statistisch hoger in horloges die op 10:10 stonden vergeleken met 11:30 maar met 08:20 was er geen verschil. Statistisch verschil is overigens geen verschil in de echte grotemensenwereld.

Onderstaand het diagram van de verschillen, ik laat aan jullie of je hier in de praktijk iets aan hebt.

Kortom, leuk borrelpraatje maar dat is het dan ook wel.

Bron van het artikel en het plaatje:

Kortom, leuk borrelpraatje maar dat is het dan ook wel.

7 likes