Onderweg naar het werk spot ik in de trein een mooie chronograaf om de pols van de medepassagier naast me. Ik geef de beste man een compliment over zijn horloge en we raken gaandeweg aan de praat. Na een geanimeerd gesprek over kunst, stedentrips en de charme van kleinere provinciale steden ook nog even terug gegrepen naar de Chopard, en hoe deze in zijn bezit is gekomen. Bleek dat de oude Cartier van meneer gestolen was, en hij daarna deze Chopard gekocht had. Bijna excuserend geeft hij bescheiden aan dat het niet zo’n kostbaar horloge is. Denkend dat de Chopard een 7750 Chrono is, vroeg ik vragend of het ergens tussen de 15 en 25 viel. Het antwoord: “Nee, ongeveer een derde daarvan.”
Lopend over het station vraag ik me af: Hoe kan dit ding maar 500 euro zijn?! Tijdens een snelle Google sessie kom ik lachend tot de ontdekking dat het horloge niet 500 euro, maar 5k kost. De beste man dacht dat ik over 15k tot 25k sprak en noemt 5k goedkoop. Ik loop ondertussen trots als een hond met zeven lullen rond met mijn grail, die ik voor hetzelfde bedrag heb aangeschaft.
Heel grappig. Geen waardeoordeel, maar zo loop je er weer even tegenaan dat verschillende mensen heel anders naar geld kunnen kijken. Alles is relatief. Ik denk dat de beste man aan grotere uitgaven gewend is dan ik. Leuke eye-opener op de vroege ochtend, en mooi om dankzij een horloge tot een leuk gesprek te komen.
Een leuke ontmoeting en zo zie je toch dat er dankzij de hobby een gesprek kan ontstaan
Twee vakanties geleden zaten mijn vrouw en ik op een terrasje in Griekenland naast een Hollands echtpaar waarbij de man een ouder model Submariner om had.
Ook wij raakte aan de praat en en we bleken beide in Den Haag te zijn opgegroeid.
Nu een jaar later hebben we nog steeds contact en zijn zelfs al een paar maal bij elkaar thuis gaan eten.
Ook via WhatsApp heb ik nog een paar maal per week contact met hem.
Ik had dus geen idee. Zo zie je maar weer dat er nog een hoop te ontdekken is, en er altijd een grote hoeveelheid aan horloges zal bestaan die hoogstwaarschijnlijk te kostbaar blijven om mijn pols te sieren. Gelukkig kan ik er op deze manier ook nog van genieten
Toen ik de titel last moest ik denken aan een advertentie uit de tina.
Maar leuk stuk en altijd leuk om zulke gesprekken te hebben met mensen die je ontmoet.