Leven met een Oris Aquis date small second

Volgens mij heb ik mijn Oris nu een klein half jaar, of tenminste zo voelt het :slight_smile: , pin me er niet op vast.

Het is mijn eerste echte Zwitsers uurwerk. Alle andere horloges die ik heb zijn <€600, deze steekt er met kop en schouders bovenuit, met nieuwwaarde >€2.000, waar ik hem overigens niet voor gekocht heb.

Ik heb hem nieuw gehaald bij Tensen in Antwerpen.

Waarom vertel je dat nou allemaal hoor ik je denken? Welnu ik wil mijn bevindingen met jullie delen :slight_smile:

de Oris
Het betreft de Aquis met datum en kleine seconde. De doorsnede is 46 mm :fearful: dus niet voor alle polsen geschikt en ook niet ieder zijn smaak. Gelukkig is mijn pols wel geschikt, en is de Aquis wel mijn smaak (duh). Ik heb 'm op stalen band gekocht, dat vind ik het fijnste.

Zo nu weten jullie ook wat ik het over heb.

het uurwerk
Ik heb me laten vertellen dat dit een Oris 743 movement is. Dat klinkt als in house (op de site staat: developed bij Oris). De basis is echter de Sellita SW220-1. Deze heeft zelf een doorsnede van slechts 25,6 mm. 28 jewels, 38 uur gangreserve en 28.800 A/h. Hij windt automatisch op een heeft een bidirectionale rotor, die rood zou moeten zijn, maar dat kan ik dan weer niet zien:

Het uurwerk staat stil bij verstellen van de tijd (hacking), en is manueel op te winden wanneer de geschroefde kroon losgeschroefd is. Je draait deze er wel heel snel scheef op, dus voorzichtigheid is geboden. Beetje leertraject ook.

uiterlijk

Zoals je op de foto kan zien is deze Aquis voorzien van een blauwe wijzerplaat met sunburst effect, lumineuze markers, wijzers, kleine secondemarkers en secondewijzer. Mooi blauw trouwens:

De keramische bezel is zwart, met lumenpuntje in de driehoek, en is unidirectional, zoals dat een duiker betaamt.

De kast en band zijn van Stainless Steel. De kast heeft de karakteristieke Oris Aquis vorm, loopt naar onderen breed uit. Dat moet je van houden. Ik vind het mooi. De kast zelf is gebrushed. De lugs dan weer gepolijst.

De band heeft een duikersextensie:

Zoals je kan zien deels brushed, deels gepolijst. De band zit aan de lugs met schroeven, en de te verwisselen schakels van de band zijn ook geschroefd.

hoe houdt hij zich

Nu waar het eigenlijk allemaal om draait:
Na een half jaar dragen. Ik raak er nog steeds niet op uitgekeken. Dat is goed. Maar persoonlijk. Deze gaat echt nooit meer weg (geen roddels dus over een review schrijven en dan verkopen nodig :slight_smile: ).
Het glas, de bezel en de case zij. Na een half jaar nog altijd schadeloos:

Ondanks dat het glas lichtjes uitsteekt boven de bezel. Erg goede kwaliteit gezien het feit dat hij in mijn pols zit.

De band krijgt wat meer te verduren, ook wat meer contact met andere zaken, en de sluiting heeft aardig wat bureau-duiken te verduren gehad. Dat ziet er dan zo uit:

Maar dat is haast niet te vermijden met 100% bureau-werk. De band is echter natuurlijk makkelijk te vervangen. Wel prijzig. Dat wel. Moest ik dat nodig gaan vinden overweeg ik de rubber strap van Oris (net zo prijzig :slight_smile: ).

Conclusie
Erg goed en verfijnd horloge. Vol mooie details, mooi afwerking, mooi uurwerk (vind ik). De bezel en het glas zijn erg goed en krassen bijzonder niet snel! Ik ga hier nog jaren plezier van hebben. Een aanrader, zij het voor de wat grotere pols. Als duiker model ook echt anders dan de andere merken, geheel eigen gezicht.

Dit was het wel.
Dank voor de aandacht.

38 likes

Dank voor het delen van je ervaringen. Hij zou op mijn pols (naar mijn smaak) iets te chunky zijn, verder is het wel een gaaf horloge.

1 like

Dank voor het delen,. Ik heb de gewone Aquis gehad, vond hem erg gaaf maar toch net te groot. De rubberen band zou ik toch eens overwegen om erbij te kopen, super comfortabel.

1 like

Mijn beste,

Leuk gedaan!!
Zowel in woord als in beeld!!
Dank voor het delen!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Blijft een mooi horloge, en dito mooi verhaal.
Helaas gaat een 46 mm voor mij niet op.
Heb een paar keer een Oris gehad, blijven pracht horloges.
Blijf er van genieten.

1 like

Dank voor de reacties en likes! Stel ik zeer op prijs!
@flowert: de Aquis zonder small second is kleiner in diameter, maar met dezelfde uitstraling en even goede afwerking. En Oris Diver 65 is zo nog veel verfijnder.

@Logie: Heb ik overwogen. Maar de band is redelijk prijzig, maar voor de gesp betaal je pas de hoofdprijs, voor je het weet ben je dik 300 euro kwijt voor een band met gesp. Heel mooi natuurlijk, maar voor zo erbij laat ik even schieten. Ik heb op horlogegebied nog wat noten op mijn zang die ik voorrang geef (tenzij de band echt niet meer kan)

@Tissot62: Graag gedaan :slight_smile:

@berhan: Ik ben benieuwd welke Orissen je allemaal gehad hebt.

Overigens nog een correctie: De Oris is niet het eerste Zwiterse horloge in mijn verzamling, maar wel het eerste Swiss made mechanische uurwerk dat ik kocht. Ik heb ook nog een Tissot PRS 516 die ik veel eerder had, maar dat is een quartz chrono.

3 likes

Mooie review van een schitterend horloge. Heb hem helaas zelf verkocht omdat mijn 18cm pols het niet eens was met de 46mm…:wink:

1 like

Begrijpelijke overweging, toch veel geld voor een bandje.

Volgens mij maakt @Ko-Banden ook lederen bandjes die speciaal voor de Aquis gemaakt zijn. Is een stuk goedkoper :wink:

1 like

Als iemand een foto van een Aquis op leer heeft dan ben ik daar erg benieuwd naar. In mijn hoofd komt dat niet goed vooralsnog :slight_smile:
Dank voor de tip, dat wel, wellicht is het toch iets :+1: .

1 like

Schitterend horloge! Zodra het gat in de reserves, dat de safari in Z.A. heeft geslagen, gedicht is ga ik ook op zoek naar zo’n mooie duiker. Wel een maatje kleiner, 46 mm is mij net te groot.

1 like

Heb in 2008 een nieuwe Meistrertaucher gekocht, dit is het horloge wat ik van al mijn horloges het langste heb gehad.
Toen is het veelvuldig wisselen begonnen.
Heb deze nog twee keer terug gekocht zowel met de gladde wijzerplaat als die met de golfjes maar nooit meer de klik mee gehad dan de eerste keer.
Heb nog een paar keer een Aquis gehad zowel op staal als op de rubber band, en toen de nieuwe Meistertaucher uitkwam heb ik die gekocht maar die is na een week terug gegaan omdat hij niet goed was.
Oris blijft mijns inzien een prachtig maar ondergewaardeerd merk.

1 like

Die Meistertaucher vind ik echt bijzonder. Maar ook bijzonder toegespitst op het zijn van een duiker.

De enige grote wijzer is de wijzer die er echt toe doet tijdens duiken namelijk de minutenwijzer (alhoewel ik laatst hier een artikel las dat je toch echt meer aan een duikcomputer hebt dan een duikhorloge tijdens het duiken).

De rest (seconde en uren) is klein gehouden. Best bijzonder toch? Ik heb dat nog niet eerder gezien (maar ik ken ook niet als horloges natuurlijk).

Zelf heb ik sinds december de “kleine” Aquis en kan me volledog vinden in je ervaring.
Nogsteeds erg tevreden mee en nog niet eens overwogen om hem weg te doen. Hoewel grof vind ik de stalen band juist een van de mooiere kenmerken aan dit horloge.

2 likes

Tof. Langere draagtijd reviews zijn altijd leuk. :grinning::grinning::ok_hand:

1 like

Bedankt voor het delen.
Zelf heb ik de ProDiver Pointer Moon, die met 49mm nog iets groter is.
Komt, om mijn pols, totaal niet te groot over.

1 like

Een leuke review van een mooi horloge,bedankt:+1:

1 like

Altijd leuk een review :+1:
Mooi horloge! Voor mij helaas te groot. Niks aan te doen.
Wel vreemd dat je de kroon er scheef op kunt draaien? Heb ik tot nog toe niet meegemaakt.
Dat je er nog lang van mag genieten!

1 like

Bedankt voor de leuke review!
De titel van het topic, daarbij dacht ik even: ojee je moet er maar mee leren leven, :slight_smile: maar is dus een mooie ervaring. Ik wilde ook een Aqui, ben in de winkel echter overstag gegaam voor een Seamaster.
Ik vind de Aqui nog steeds een plaatje! Geniet ervan!

1 like

@Logie: Inmiddels heb ik een leren band gezien aan een Aquis. Zoals ik al dacht vind ik dat niet mooi. De foto heb ik per pb verkregen, dus plaats ik hier niet, misschien dat @royke74 dat zelf wil doen of mij toestemming wil geven deze te plaatsen?

@Temporis: Die stalen band vind ik ook schitterend. Het is in feite een hele grove band (met super goede afwerking), maar past volledig bij de case, mede door de aparte lugs.

@Fate_Amenable_To_Change: dank u :slight_smile:

@zoeyenbas: Wat is je polsomtrek dan als ik vragen mag? Prachtig horloge trouwens :+1:

@pdr: dank u :slight_smile:

@wander: op zich niet zo vreemd, het is gewoon schroefdraad natuurlijk. Hij is zeker niet zo losjes als bij Vostok bijvoorbeeld (wat een vreemde gewaarwording is dat trouwens :slight_smile: ), het gebeurd voornamelijk als je druk gaat zetten, wat totaal niet nodig is overigens.

@Nathalie1: De seamaster is natuurlijk ook een heel mooi horloge. Zelf kijk ik al jaren met een schuin oog naar een Planet Ocean in oranje (om mijn verzameling wat kleur te geven):

Maar heb nog zo’n lange wishlist… :slight_smile:

3 likes

Bedankt voor het delen van je ervaringen.
Heb zelf de “normale” Aquis en ben er erg content mee.
Prachtige klok met, naar mijn mening, een goede prijs/kwaliteit verhouding.

1 like