Liever geen datum

Hebben jullie dat ook? Je grijpt 's-morgens in je horlogedoos en twijfelt… Die gave vintage Seiko met datum of toch maar die Explorer omdat no date …?

1 like

Ik heb dat vaak ook. Ik draag graag een horloge zonder datum.

2 likes

Nee, dat gevoel heb ik nooit :upside_down_face:

2 likes

Een datumvenster… Waarom? :roll_eyes: Wie dat ooit heeft bedacht…

1 like

Over het algemeen vind ik een horloge zonder datum mooier.
Bij horloges met datum neem ik vaak de moeite niet om ze goed te zetten. Enkel als ik zeker weet ze langer dan een week om te hebben.

6 likes

Mét datum liefst. Het is waar, dat no dates er vaak fraaier uitzien, minder onderbroken. Maar, zoals gezegd, de datum geeft mij als het ware houvast in de tijd. De dag weet ik altijd exact; over de datum ben ik minder slagvast.

5 likes

Ik heb het ook. Alleen hebben de mooie en bereikbare horloges voor mij vaak een dag(-naam)aanduiding. Natuurlijk is het gewoon een luxe-probleem voor een horlogeverzamelaar die veel wisselt, …

(EDIT) …want het is wel de meest praktische complicatie.

1 like

Heb anderhalve maand rondgelopen met een Omega Speedmaster Pro, zonder datum. Niet gemist! Nu een Omega Seamaster Diver 300M, mét datum … die in afwijking van alle horloges die ik tot nu toe gehad heb boven de 6-uur marker zit. De datumschijf is ook nog eens in de kleur van de wijzerplaat, waardoor die in zijn geheel niet opvalt. Ik vind het helemaal prima. Had ik ze nu beide op het nachtkastje liggen (… wat ik best graag zou willen! :sunglasses:) zou het me helemaal niks uitmaken welke in 's ochtends om de pols slinger.

Overigens heb ik in algemene zin een lichte voorkeur voor mét datum, en de datum moet dan ook gewoon kloppen. Makkelijk in de supermarkt. Tja. :wink:

@KoningKlok, zullen we er anders even een polletje tegenaan gooien? Wat heeft de voorkeur …

• Met datum
  • Zonder datum
  • Geen voorkeur

0 stemmers

6 likes

Eigenlijk vind ik een datum alleen leuk bij bijvoorbeeld kwartshorloges met een perpetual calendar. Anders voegt het voor mij weinig toe.

1 like

Voor mij liever met datum, stiekem gebruik ik die gewoon vaak.

Ik gebruik de datum nooit maar vind met datum toch vaak mooier. En vintage Seiko is gewoon cool dus zou ik die pakken s morgens.

2 likes

Mijn voorkeur is datumloos for all the obvious reasons.
Hoe minder complicaties hoe beter.

Ik hoor namelijk ook nooit enthousiaste verhalen van mensen die een gecompliceerde botbreuk hebben

4 likes

Een daily zou ik liever met datum hebben en geen idee waarom…want ik vind het overbodig. De datum kan je op de mobiele telefoon, computer of bij een collega opvragen. En ze staan 99% van gevallen op de meest afgrijselijke plekken. Patek spant de kroon (voor een holy trinity merk).

1 like

Graag met datum, omdat ik heel vaak gebruik. Ik mis het (doordeweeks) al vrij snel als ik een horloge zonder datum om heb.

Dank voor de poll!

1 like

Een horloge zonder tijdsaanduiding zal er ook een stuk rustiger uit zien en daarmee meer in balans. Toch zou ik dan ook het gevoel hebben iets te missen, net zoals ik een datum mis als deze niet aanwezig is,

2 likes

Of een Moonwatch met datum :roll_eyes:

Misschien dat u het nog niet wist maar duikers worden ook op het droge gedragen. :neutral_face:

4 likes

Ik vind dit een hele mooie oplossing.

11 likes

Dan is deze Moser iets…

3 likes