Liever geen datum

Zoals ik al zei :

:smile:

1 like

Misschien heb je de 16e afgesproken om te gaan duiken…

Ik sluit me hier helemaal bij aan. Merk dat ik horloges zonder datum en stuk minder vaak uit de kluis pak dan met datum. Terwijl ik ook altijd gewoon mijn telefoon bij me heb om de datum op te zoeken. Ik vind zonder datum wel wat mooier. Maar koop niet zo snel no date horloges meer.

1 like

Voor mij is het gelijk: een horloge zonder datum, of een horloge met datum op voorwaarde dat die goed verwerkt is. Ik vind dat Omega daar wonderwel in slaagt: datumschijf in de kleur van de wijzerplaat, waardoor het een mooier geheel vormt.

Maar zo’n knalwitte datum op een zwarte plaat, daar heb ik het moeilijker mee. Wil niet zeggen dat het horloge plots niet meer mooi is, maar ik verkies dat de datum niet opvalt, maar aanwezig is. Of dat er geen datum is, natuurlijk.

1 like

100% zonder datum: het is mooier, beter in balans en je hoeft hem niet iedere keer goed te zetten.
Gemiddeld draag ik een horloge 2 dagen, geen zin om dan iedere keer die dingen door te draaien naar de juiste data.

Toevallig loopt hij nu 1 dag voor of 1,5 ook dat controleer ik niet en is het donderdag

Max H.? Tja, zie dat ziet er anders uit en leest meteen een stuk fijner. Dank je wel. Ik dacht even dat het met autocorrectie ofzo te maken had, niet dus. Fijn.

Wie ik? Haha, nee hoor! :rofl:

Op zich wel fijn dat ze horloge beetje aanpassen aan dagelijks gebruik ;). Wat mij betreft mag de Submariner ook wel zonder die uitvouwbare clasp. Iemand ooit een submariner over zijn duikpak gedragen hier? Zoja dan neem ik mijn woorden terug :). Volgens mij als je duikt wil je een elektronisch ding met veel meer functies.

1 like

Heb geen echte voorkeur. Ligt gewoon helemaal aan het type horloge. Heb een horloge met de datum op 6 waarvan de kleur strookt met de wijzerplaat en moet zeggen dat ik dat wel de fraaiste toepassing vind. Anderzijds vind ik een datum aanduiding met wijzer in een subdial ook wel fraai op een chrono :ok_hand:

1 like

Ik kan niet zeggen dat ik horloges zonder datum altijd mooier vind dan met, kan ook een beetje saai worden. Wel vind ik scheve datumvensters op half vijf echt een afknapper, vooral als ze extra opvallen door een contrasterende kleur. Datum op 6 uur vind ik over het algemeen de fraaiste oplossing, mooi symmetrisch.

Overigens gebruik ik die datum maar weinig en als ik een automaat uit de box pak neem ik meestal niet de moeite om die goed te zetten, dus bij mij staan ze dus 9 van de 10 keer verkeerd. :sweat_smile:

1 like

Of deze (al is hij in de pols echt fors):

Zelf vind ik een datum juist fijn en vind het ook een nadeel als een horloge dit niet heeft. Als een fabrikant er wat moeite insteekt, dan hoeft het geen afbreuk te doen aan het ontwerp.

2 likes

De tijd ook!

1 like

Ik zet zowel de datum als tijd eigenlijk nooit goed dus heb geen last van wel of geen datum venster.

Meestal liever zonder datum, je ziet ook veel te veel horloges waarbij de datum esthetisch slecht geïmplementeerd is! Niet de juiste kleur, te diep onder de wijzerplaat en ga zo maar door. Vaak vind ik ze de wijzerplaat gewoon verpesten, maar wat vinden jullie?

• Datum wordt vaak (esthetisch) slecht geïmplementeerd
  • Datum ziet er meestal goed uit

0 stemmers

Heb speciaal de 114060 gekocht, en niet de 116610 of 116600. Die laatste vind ik voor Rolex wel een prima datum implementatie hebben… zonder loep. Maar is de plaat net wat minder in balans als zonder datum.

1 like

Ik merk dat ik de datum mis als die aanduiding er niet is. Het voelt wat ‘tijdloos’.
De maand & dag heb ik altijd wel direct in mijn systeem. De datum niet.

Het zit hem er denk ik ook in hoe de datum wordt weergegeven. Dat is niet altijd even subtiel of mooi.

Vervolgens de vraag wat mooi is of hoe definieer je subtiel… daar zijn de meningen ook over verdeeld.

Esthetisch vind ik geen datum stukken mooier.
Vanuit dat perspectief begrijp ik de verhouding datum / geen datum niet.

Ik vind een datum meestal wel fijn, want net als enkele anderen hier heb ik nog wel eens problemen met het besef van de juiste datum. Echter zijn de meeste datumimplementaties te klein voor mijn iets oudere ogen. Zonder leesbril kan ik op geen van mijn horloges de datum lezen.

Hoe groter m’n verzameling werd hoe vaker ik dat gevoel kreeg. Zeker bij horloges zonder snelverzet :sweat_smile: en daarom koop ik steeds vaker no dates

Hij is al hier geplaatst door @anon11367652EV maar wil het punt ook even maken.

Dit horloge zou toch lang niet zo mooi zijn zonder de datumfunctie…

11 likes

De aanwezigheid van een datum is een criterium voor mij: 3 wijzers + datum. En dan liefst ook op de 3-uur positie. Hier zal bijv. nooit een Explorer of lookalike komen.

Wel belangrijk is de afwerking en uitvoering. Liefst zelfs in contrasterende kleur t.o.v. de wijzerplaat en een cycloop is een pre. Een dag-aanduiding is soms ook leuk maar die weet ik wel zonder mankeren zonder horloge.

1 like