Life & Times of a watch aficionado

Seiko 6139-7070 - Nog even wat geduld betrachten, waarschijnlijk deze week;
Pontiac Sympatico - zit dus een ETA 2461 uurwerk [jaren 60 vorige eeuw] onder de motorkap, mag blijven;

Ruhla - mag het nest verlaten. Wie o wie heeft er interesse? Conditie? zie o.a. post #76 in dit draadje.

Zo,
Moest vandaag toch in het Rotterdamse wezen, dus….
Koffietje bij @BroederBill gedaan en m’n Ruhla aan zijn zorgen toevertrouwd

1 like

Was wel grappig, iemand uit Limburg zonder de zachte ‘g’.

Was weer leuk om een gezicht te zien bij een naam die je weleens voorbij ziet komen.

1 like

Tja Bill,

60 jaar Randstad (Rotterdam / Hellevoetsluis) poets je, qua tongval, in 8 jaar Limburg nu eenmaal niet echt weg.

1 like

Nieuw jaar, nieuwe kansen.
Het is rustig aan ons horloge front, hoewel…
Kreeg toch wat kriebels zo rond de jaarwisseling en van het een komt het ander.
Eind van dit liedje: een voornemen om dit jaar terug te gaan naar een kwartet horloges.
Daarom mogen er vier het nest verlaten en staat dit kwarter getrouwen nu in het blauwe gedeelte

Welke blijven er dan?
M’n Movado; m’n Seiko 6139; m’n Garmin Instinct en binnenkort een vergulde Pontiac Gulfstream.

1 like

mmmmm,

Dat gaat sneller dan verwacht
Inmiddels
Verkocht - de Citizen
Gereserveerd - de Jaques Richal
Blijven over: de Seiko & de Pontiac.
Wie slaat toe ?

(Een kwartet nestvlieders)

Mooi verhaal. Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp niet helemaal wat hier voorviel. Jij wel?

Hoe dat mogelijk was weet ik ook niet.
Maar het gebeurde gewoon.
Het is echter allemaal geschiedenis en een ervaring met een toenmalig forumfavoriet.

1 like

Toenmalig? :joy:

Update ‘kwartet nestvlieders’. In het blauwe gedeelte.
Er zijn er twee uitgevlogen, dus nu rest een duo nestvlieders:

  • de Pontiac &
  • de Seiko.
    Wie o wie maakt me los?

Ook de Seiko heeft het nest verlaten.
Blijft alleen nog de Pontiac over.
[Anyone?

…](Een kwartet nestvlieders)

Huidige line-up

Het heeft er alle schijn van dat m’n bescheiden verzameling polsuurwerkjes in haar definitieve plooi gevallen is.
Aan de ene kant wisten m’n vier nestvlieders niet hoe snel ze naar het groene gras bij de buren moesten vertrekken.
Aan de andere kant was het even wachten op het moment dat m’n Pontiac 2.0 polstijd kon krijgen.
Maar 26 Januari was het dan zo ver.
Voorafgaand aan familiebezoek in Rotterdam gingen we bij Erik in Spijkenisse langs. Ik had m’n zinnen gezet op een meer dan fraaie vergulde Pontiac Gulfstream handopwinder welke hij te koop aanbood.

De deal was snel gesloten, de ontvangst meer dan hartelijk en de Gulfstream zag er in het echie nog fraaier uit dan de foto’s deden vermoeden. Dus helemaal happy.

Mijn ‘ultieme’ kwartet

daily
1] Pontiac *** Gulfstream [monocoque – double] no date handwinder – uurwerk: ETA 2390 uit de jaren 60, waarschijnlijk 1965 [aanschaf Januari 2025 – gebruikt];
dresser
2) Movado - kast: Francois Borgel [stainless steel gold capped] ‘UFO’ - uurwerk: Zenith automatic [cal. 431A]) uit de periode 1956 - 1960, waarschijnlijk 1956 [aanschaf Mei 2021 - gebruikt] – Juli 2021 reparatie en grote onderhoudsbeurt [+ nwe tijdcorrecte wijzers & secondenwijzer] @ Beelen Uurwerkreparaties, Weert; Januari 2024 reparatie 2 [+vervanging glaasje door een tijdcorrect glaasje (minder bol)] @ Beelen Uurwerkreparaties, Weert [ivm landing op plavuizen vloer]

sport
3) Garmin Instinct 2 uit 2022 [aanschaf September 2023 – gebruikt]

In onderhoud/reparatie

  1. Seiko 6139-7070 automatic day date chronograaf caliber 6139 uit Juli 1975 [september 2023 – gebruikt] Sinds Januari 2024 voor groot onderhoud bij Beelen Uurwerkreparaties, Weert;
2 likes

Dankzij dit fabeltastische Forum weer wat wijzer geworden als het om m’n Gulfstream gaat:

Kast - fabrikant: EPSA materiaal: koper verguld met een dun laagje goud (20 micron)

EPSA: - Ervin Gustave Piquerez SA, la Neuvevile, Zwitserland (1886-midden ‘70)

Met name bekend om haar Monobloc, Compressor en Supercompressor kast ontwerpen.

2 likes

Tijdloos, m’n Pontiac Gulfstream editione 23021

1 like

@levensnevel Dit is geen stalkfile, maak je geen zorgen.

Voor buitenstaanders: dat is een incrowd grapje uit vervlogen tijden die Levensnevel en ik op een ander forum meemaakten.

Ik was wat huiswerk aan het doen over Movado en Borgel kasten, dus toen kwam ik jouw interessante draadje tegen. Daarom wilde ik je alleen maar laten weten dat je een mooie collectie hebt en ik lees graag je verhalen en ervaringen. Ik ben nu bij 2021… :wink:

1 like

@Cav
leuk om te lezen Dennis
we zijn horloge-technisch gezien in rustig vaarwater gekomen [gummen technisch, met onze Lexus NX 300h AWD,trouwens ook]
Voor wat betreft m’n Seiko 6139 dwarreld er inmiddels licht grijze rook uit de schoorsteen van m’n horlogemaker. Hopelijk worden we voor Pinksteren weer herenigd.
Voor m’n Pontiac 23021 heb ik de bank gekraakt voor een alligator bandje en een bosje konthaar [inside joke, only voor (ex)Gummers] stukgeslagen voor een tijdcorrect goudkleurige fixoflex.
M’n Movado UFO draait zonder dralen trouw haar rondjes. Gezien de ‘recente’ reparatie vorig jaar is het voorziene onderhoud verschoven naar medio 2028.
En m’n Garmin Instinct II? Die doet waarvoor ze ooit ontworpen is.
Zijn er nog ‘dromen’ op horloge gebied?
Nee niet echt. Ben tevreden zo.

1 like

Goed om te lezen! Tevreden zijn met wat je hebt is belangrijk. Een verfijnde collectie is moeilijker dan een collosale. Bij mij begint het avontuur van verfijning nu op gang te komen, de verzamelmanie was leuk, maar is afgelopen. Bij de auto’s heb ik het uitdunnen al eerder ingezet, met name door qua arbeid volledig verzadigd te zijn geraakt. Overigens zonder spijt van wat ik heb gedaan en bereikt. Wel bijzonder dat Gummen daartoe de basis heeft gelegd.

Lol@inside joke :rofl:

1 like

Afgelopen dagen m’n internetnick maar weer eens eer aangedaan.

Dacht dat m’n bescheiden verzameling polssieraden in een vaste plooi was gevallen, maar niets bleek minder waar.

Soms heb je van die momenten dat je door het blauwe gedeelte en sites als MP heen scrolled om te zien of er iets van je gading op je scherm verschijnt. Pontiacs uit de periode met de lange ‘P’ en zonder datum staan altijd op m’n longlist. En wanneer er dan een Maillot Jaune ‘automatic’ langskomt ben je gelijk helemaal wakker. Het betrof een exemplaar uit een erfenis; de vraagprijs was niet exorbitant; de aanbieder woonde een km of 5 bij mij vandaan alleen die foto’s…

Onder het motto ‘niet geschoten is altijd mis’ een DM naar de verkoper gestuurd met wat vragen en een bod. Een dag en negen DM’s later waren we er uit.

Nee, de beste man had niets met mechanische horloges en dit horloge was van z’n vader geweest; had na zijn overlijden een tijd in een la stof liggen happen en hij wilde er nu vanaf.

De in de advertentie gebruikte foto’s deden geen recht aan de staat van het horloge en hij had het horloge op mijn verzoek een 24 uur gedragen gedurende welke tijd het geen slag verkeerd had gedaan. En na een half uurtje praten aan de keukentafel mocht ik de Gele Trui van hem overnemen.

Ben daar uiteraard erg verguld mee.

Nu eerst maar eens een weekje of twee dragen om te ervaren hoe het is om een gele trui drager te zijn en hoe nauwkeurig ze de tijd bijhoud. Wellicht blijkt een retourtje Zeeuws-Vlaanderen noodzakelijk.

M’n stelregel is: 1 er in, dan ook 1 er uit. Dus deze aankoop plaatst me gelijk voor een dilemma: welke van vier overige horloges uit m’n collectie gaat nu het veld ruimen?

Wellicht zie je te zijner tijd in ons blauwe gedeelte wel welke exemplaar het nest mag verlaten.

Maar goed, ik heb nog een veertien dagen om die gordiaanse knoop door te hakken.

3 likes

Knoop doorgehakt.
M’n Gulfstream mag het nest verlaten
zie Pontiac Gulfstream *** handwinder
in het Blauwe Gedeelte.
Dus mocht je komend pinksterweekend in het Limburgse zijn: dit is je kans.

Volgens mij is m’n meest recente aanwinst, de Maillot Jaune, ooit van monsieur Chrono zelf geweest. De afgelopen bijna 2 weken doorlopend gedragen en ze loopt tadellod. Beetje te snel maar binnen mijn ‘normen’ dus soit.
Een retourtje Zeeuws-Vlaanderen staat daarom vooralsnog niet in de planning.