Ik kwam vanavond op Facebook het merk Lilienthal Berlin tegen. Nog nooit eerder van gehoord eigenlijk. Er zit een Swiss manufacturer Ronda uurwerk in. Op zich zijn het leuke horloge die scherp geprijsd zijn namelijk €199 euro. Hieronder een aantal afbeeldingen.
Wat vinden jullie van dit horloge. Vindt ze best mooi maar de meningen kunnen hierover natuurlijk verdeeld zijn. Is er iemand van jullie die deze klok al heeft toevallig? Plakmerk of geen plakmerk.
Nee. Ik reageer enkel op het plaatje en de vraag wat er van gevonden wordt Ik vind ook dat de wijzerplaat niet 100% in evenwicht is, maar dat zijn nu eenmaal de beperkingen van de voorhanden kleine uurwerken. Maar dat fenomeen zien we heel vaak. Vind het hier niet storend en met de gekleurde wijzer elegant aangepakt.
Otto was een zwever… geen vlieger… :)… hij heeft wel heel veel gedaan voor de ontwikkeling van de luchtvaart… en… hij maakte dat je het zweven al min of meer als sport kon beoefenen…
Die Design-, Produktentwicklung und Endmontage findet in Deutschland statt.
Dat zegt dus niets over de productie van de onderdelen… die mag je sourcen van over de hele wereld…
Made in USA is veel strikter… en dat hebben ze bij Shinola geweten… die claimden ook “Made in USA” te zijn… maar 't merendeel van de onderdelen komt van over de grenzen… Made in USA?.. de rechter vond van niet…
't zal een smaakkwestie zijn… maar ik vind het getoonde model er goedkoop uitzien, en de verwijzing naar Otto Lilienthal raakt in mijn optiek kant noch wal…
'k ben een purist… dat weet ik… maar in dit geval 't voelt gewoon niet goed…
Dat geldt eveneens voor andere landen. Dutch Made? Is Grönefeld minderwaardig omdat de meeste onderdelen niet uit Nederland komen? Een plakmerk of een “Alibaba-Special” is iets wat je uit een OEM catalogus besteld. Dat zie ik hier dus niet in. Want: “Die Design-, Produktentwicklung … findet in Deutschland statt.” Ik heb overigens geens seconde aangenomen dat de meeste onderdelen uit Duitsland zouden komen. Daarvoor zijn we inmiddels te globaal.
dat zijn rekbare begrippen… als ik hier in Nederland de catalogus van een kastenboer, een wijzerplaten boer en een uurwerkenboer door zit te spitten… dan is dat “ontwikkeling”…
een Horloge van €199,-… daar zit echt geen ontwikkelingsbudget achter met ruimte voor specifiek voor dat horloge ontworpen en ontwikkelde onderdelen.