Heb het idee dat ze bij een limited edition vaak beetje extra hun best doen er iets moois van te maken. Maar ja dan heb je maar zoveel stuks die verkocht worden. Uiteindelijk gaan scalpers en flipperaars ermee aan de haal. Leuk voor hen, maar als ik een ding hekel aan deze hobby zijn het al die llimited editions.
Nu ben ik pas in de hobby gestapt en dan zie je opeens een heel mooi horloge, maar is hij 200% in prijs gestegen want limited edition. Krijg daar wel beetje de… van.
Ik wil een gele Seiko sumo… Maar hij is ‘rare’ en limited. Op dit punt heb ik echt zoiets van… Geen Seiko meer voor mij.
Wat vinden jullie van al die limited editions, leuk? Of toch ook vervelend?
Ik denk zelf dat ze het doen zodat mensen toch beetje sneller gaan kopen.
Wat ik bedoelde is: Bij limited edition extra je best doen.
Bij normale editie dus minder je best doen.
Koop je iets wat niet limited edition is, heb je dus een minder product gekocht.
Dat is een beetje de tendens die je dan krijgt, maar ik kan het mishebben.
Sorry ik dacht dat ik op een discussieforum zat, ik zal gewoon mijn bek houden en op de like knop drukken bij elk plaatje van een horloge en op de knieën gaan voor een stel Zwitsers.
Kom wel eens bij de outlet Roermond, zie ik mensen in de rij staan voor een horlogezaak of tasjeszaak. Dan denk ik vroeger was de klant koning en nu zijn we bedelaren. Waar gaat het heen?
Maar waarschijnlijk heb je dan voor de niet-limited ook minder hoeven betalen.
Weet je, Seiko produceert vele modellen in ontelbare aantallen per jaar. Ga je een merk nu principieel boycotten omdat net dát model wat jij graag wil hebben een voor jou te dure limited is?
Dat een ‘reguliere’ editie minder duur is zal ik niet tegenspreken. Alleen een limited edition gaat pas haar eigen leven, leven op het moment dat ze allemaal opgekocht zijn. Dan gaat de prijs vaak omhoog, wat begrijpelijk is. Iedereen wil gewoon verdienen.
Maar ik vind het wel een redelijke reden om een bedrijf te boycotten. Ik zie het als klantonvriendelijk. Ik zal ook nooit een horloge kopen waar ik voor op een wachtlijst moet en zo. Tenzij het van een ambachtsman. Zo zou ik als ik bij een smederij een goed keukenmes wil kopen wel willen wachten omdat hij één eenmansoperatie bestiert en hij voor kwaliteit staat. Maar bij grotere bedrijven met fabrieken is dat in mijn ogen niet het geval.