Lincoln Incabloc 17 jewels..

Goedenavond liefhebbers!

Gisteren was ik bij mijn paps (80) op bezoek en kwam er een oud sigarendoosje tevoorschijn met daarin een stapeltje klokjes uit het verleden. Een hoop troep maar ook enkele met een verhaaltje.

Een leuk klokje wat ik tegen kwam is deze Lincoln. Hij is van de vader van mijn paps geweest, ofwel mijn opa. Ik heb mijn opa nooit gekend. Hij is overleden toen mijn vader 4 of 5 was, rond 1950.

Ik ken de klok niet, maar het is een automaatje. Wie kent dit merk en model? En is er iemand hier die kan helpen met het opknappen van dit voor mij emotioneel leuke stukje geschiedenis?

4 likes

Dit is wat de baas van dit forum @Henrik jaren geleden over Lincoln schreef:

Lincoln is een merknaam van Bulova. Waarschijnlijk een naam om een afwijkende kwaliteit of stijl mee uit te dragen. Bulova heeft tientallen merk- en modelnamen, waaronder exoten als Dive Bomber, Ruxton en Miss Fifth Avenue maar ook merken waarvan je misschien denkt “hé, daar heb ik wel een van gehoord!” als Mortima, Mignon, Caravelle en Westfield.
Wat een heerlijk boek die Pritchard :smiley:

De door jou getoonde Lincoln dateert imho. vroeg jaren '60 vorige eeuw dus iets later dan je denkt. Overigens zijn het horloges, klokjes hangt men over het algemeen aan de muur :wink:

4 likes

Thanks Frans! Leuk stukje extra info. Ik hoop dat er meer mensen inspringen met info.

Hopelijk ook iemand die zou kunnen helpen met het netjes maken. Een aantal zaken kan ik wellicht zelf gaan proberen, zoals het polijsten van het glas.

1 like

Leuk aandenken!

Op het forum staat dit handige kaartje met horlogemakers:

@Frans53 het is een andere Lincoln. En wel een Nederlands merk. Zie hier meer info:

3 likes

Ook jij bedankt voor jouw reactie Jenneke!

1 like

Oké dat wist ik weer niet :wink:

1 like

Die Lincoln is toch wel heel wat jaartjes jonger dan 1950. Eerder half jaren 60.
Wel een mooi horloge. Ik heb zelf ook een Lincoln. Er zit een goed huis-tuin-en-keukenuurwerkje in dat makkelijk te servicen moet zijn.

6 likes

Goedemiddag vrienden der tijd…

Het heeft even geduurd, maar het is tijd voor een update!

Na jullie reacties alhier ontving ik een berichtje van de voor velen wel bekende @Serge2 over mijn kleine Incablocje. Hij heeft zich netjes geïntroduceerd en laten weten dat hij me wellicht zou kunnen helpen met dit stukje emotionele waarde.

Uiteindelijk maakte ik de keuze om het uurwerkje zijn richting op te sturen. Dit liep echter een klein stukje vertraging op omdat de twijfel toegeslagen was met betrekking tot de verzending per post. “Moet ik dit wel per post gaan verzenden?!”. Aan de andere kant, even langs brengen zou betekenen in totaal 8 uur in de auto zitten (2 uur per rit). Na de periode van twijfel (en wat positieve adviezen van Serge) besloot ik het uurwerkje alsnog aangetekend te versturen!

Serge wist mij al snel te bevestigen dat hij de Lincoln in ontvangst had genomen en hij zou gaan starten met het onderzoek. Hij vertelde me vooraf al dat het loopwerk redelijk degelijk is, dus dat het naar verwachting wel goed zou komen. Kort daarna volgden de bevindingen en wist hij me te vertellen dat het horloge weliswaar te verduren heeft gehad, maar nog wel goed op te knappen zou zijn.

Ik ontving de nodige beelden zodat ik mee kon kijken naar de werkzaamheden. Ontzettend gaaf om te kunnen zien hoe dit oude beestje er van binnen uit ziet.

Het afregelen van het uurwerk gaf een kleine beperking door de gebruikte en ietwat fragiele techniek. Dit betekende dat Serge hem af heeft geregeld op pakweg -7 seconden per dag. Nu is dit voor mij volstrekt geen probleem aangezien ik doorgaans om de dag wissel en omdat ik snap dat dit een wat ouder uurwerk is. Daarnaast ben ik Seiko’s gewend en die zitten soms nieuw rond die opgegeven afwijkingen.

Ondanks dat de wijzerplaat een klein beetje patina heeft, wist hij hem weer heel aantrekkelijk te krijgen. Dit hoort er natuurlijk ook wel bij bij een horloge van 60 jaar oud.

Maar ook de kast en zeker ook het glas zien er weer helemaal top uit.

Nadat Serge zijn magic afgerond heeft, is het klokje weer netjes aangetekend retour gezonden.

Afgelopen vrijdag kwam hij binnen (oh ja, aangetekend betekent in mijn omgeving dat ze het pakketje gewoon in de papier bak mikken en waarschijnlijk zelf een krabbeltje doen…)!

Inmiddels natuurlijk super enthousiast en met een grote drang om er weer een stukje leder aan te hangen, anders is het zo onhandig om je pols te hangen zo’n ding… Dus zaterdagochtend naar Utrecht gereden om een bergje bandjes te bekijken. Vooraf had ik al bedacht welke kleuren ik wilde gaan bekijken waarbij ik een tikkeltje wilde afwijken van wat er standaard om dat ding heen heeft gezeten. Geïnspireerd door de kleuren combinaties van mijn Seiko Alpinists, heb ik er voor gekozen om de glimmende bejaarde te voorzien van een donkergroene lederen band.

Inmiddels heeft mijn vader opnieuw kennis gemaakt met zijn oude horloge en heeft hij al wat uurtjes om mijn pols geleefd (het horloge, niet mijn pa).

Heeft dit een vintage vlammetje ontstoken? Wellicht wel. Al moet ik er rekening mee houden dat ik nihil verstand heb van dit soort horloges en dat het risico bestaat dat ik dan een keer op mijn giechel zal gaan.

Voor nu vind ik het tof dat ik met een stukje trots het horloge kan dragen dat mijn vader vroeger ook gedragen heeft. Er zit dus een stukje nostalgie verbonden die hem voor mij mooi maakt.

Bedankt voor het lezen & de adviezen die zijn gegeven. En vooral dank aan @Serge2 die mij geholpen heeft om dit projectje een succes te maken. :sunglasses:

20 likes

Geweldig! Groen met goud is top, goede keuze, die van mijn opa heeft dezelfde kleurstelling. Serge heeft dit weer knap voor mekaar gekregen. Geniet van deze Lincoln en hopelijk volgt er meer vintage.

1 like

Thanks!

Dat laatste speelt zeker door mijn hoofd. :grin:

Super leuk Dennis! :ok_hand: Een mooi aandenken zo aan je vader en opa. Mooi werk @Serge2 :muscle:

2 likes

Mijn vader is gelukkig nog in leven. Mijn opa (van zijn kant) heb ik nooit gekend. Zoals in de openingspost te zien is, is hij rond 1950 overleden. Dat beteketn dat het horloge onmogelijk van mijn opa geweest kan zijn, tenzij ze wellicht ooit een loopwerk hebben gewisseld, maar ik verwacht van niet.

Mijn vermoeden is dat ze tegen mijn vader ooit gezegd hebben dat hij dit horloge mag hebben en dat dit van zijn vader is geweest, die hij op 5 jarige leeftijd al verloren is. Ik heb echter besloten om dit voor me te houden… Ik wil dat mijn vader niet ontnemen.

Toen ik mijn vader liet zien dat ik het horloge had laten servicen gaf ik aan “Ik vind het tof om te weten dat dit jouw horloge is geweest en dat ik hem nu kan dragen.”
Hij gaf toen aan “En daarvoor nog van mijn vader.”
Ik vroeg hem toen of het van zijn biologische vader is geweest of zijn stiefvader die hem later heeft opgevoed, maar hij zei van zijn biologische vader.
Vandaar dat ik vermoed dat ze hem iets bijzonders “van zijn vader” wilde meegeven. En daarmee dus de reden voor mij om deze kennis voor me te houden.

7 likes

Mooi resultaat :ok_hand:

Mooi hoor zo’n erfstuk! En top dat hij een service heeft gehad. En groen met goud, helemaal mooie combinatie.

En het verhaal erachter, ook al kan het niet kloppen, geeft het horloge nog meer emotionele waarde. :heart:

1 like

Bulova Lincoln - geen merknaam, maar modelreeks voor een Tank voor heren

Lincoln’s van Bulova zien we hier niet zoveel.

1 like

Hele knapperd!

1 like

Het zijn de woorden van @henrik die ik heb aangehaald maar een mooie aanvulling van je.

2 likes