Vandaag kreeg ik bericht dat een aantal horloges, uit de USA, terug gestuurd zijn naar de verzender.
Omdat, volgens de USPS, ze “hazardous material” bevatten, lithium dus.
Dit kan dus alleen verstuurd worden, als het dus als hazardous material geclassificeerd is, met alle extra kosten die daar dan bij komen.
Nu klinkt dit aannemelijk, maar ik heb hier nog niet eerder mee te maken gehad. En ook nooit over na gedacht. En zelfs nooit eerder tegen dit probleem aan gelopen.
Andere postbedrijven, couriers hebben hier nog nooit een punt van gemaakt. DHL, UPS, FedEx, PostNL enz.
Heeft iemand hier wel al ervaring mee?
De enige ervaring die ik heb is dat ik weleens bij Tesla Tilburg een paar kratten met accu’s heb opgehaald voor een verre bestemming. Die moest ik afleveren op Schiphol. Over de weg werd het niet onder de ADR wetgeving geschaard , maar voor luchtvaart zeker wel .
Heeft volgens mij te maken dat die dingen nogal eens spontaan ontbranden.
Geen ervaring mee, maar toen ik afgelopen zomer naar Kameroen vloog waren zaken als een powerbank ook verboden op het vliegtuig. Ik kan me dus wel voorstellen dat ze daar inderdaad speciale veiligheidsmaatregelen voor zouden kunnen nemen.
Ben niet meer zo op de hoogte, maar er zijn verschillende regelgeving voor wegtransport (ADR) en luchtvracht (IATA). Als je een losse lithiumbatterij of apparaat met lithiumbatterij erin als luchtvracht wil verschepen dan moet dit van tevoren aangemeld zijn als zodanig. Dit heeft alles te maken met wat te doen bij calamiteiten en welke producten mogen met elkaar in dezelfde ruimte zijn. Nu klinkt het voor een horloge wat overdreven, maar mogelijk heeft de verzender dit niet opgegeven en is het daarom geweigerd. Oplossing zou kunnen zijn, juist aanmelden of het verwijderen van de batterijen.
lithiumbatterijen zijn niet toegelaten in the belly (vrachtruimte van een vliegtuig) ( echt gevaarlijk) opladen van de ipad of surface in de cockpit is ook verboden als ook powerbanks voor deze
Je bedoelt in de cabine neem ik aan?
Ik heb altijd minimaal 1 powerbank bij me voor de tablet van mijn zoon, of mijn telefoon, whatever. Daar kraait nooit een haan naar.
Ook niet laatst intercontinentaal naar de USA en daar controleren ze best secuur.
Volgens mijn schuilt het grootste gevaar ook in het opladen. Las toevallig vd week nog een berichtje over een zeiler die zijn handheld marifoon op de oplader had laten staan. Lang verhaal kort, hij was net op tijd terug aan boord, dat ding stond namelijk al te fikken als een malle!
Het gebeurt toch ook wel bij die Tesla’s dacht ik ?
Wel mooi trouwens als al die oerlelijke dingen spontaan af zouden fikken
Hebben Grand Seiko’s ook dat soort accu’s? Dat zou hoop geven
Nog nooit een verhaal gehoord van iemand die zijn horloge spontaan in de fik vloog.
Het mogelijke gevaar is duidelijk en begrijpelijk.
Maar USPS is tot nu toe de enige die er een punt van maakt. FedEx, UPS, DHL, PostNL, Posta Italia, Spaanse post , Franse Post, nog nooit een piep van gehoord.
Het pakket werd trouwens aangegeven als gebruikte horloges, had de USPS medewerker wel even mogen waarschuwen; let op dat er geen lithium batterijen in zitten! want dat mag namelijk niet.
Dat zou klanten service zijn geweest.
Volgens de SOP (Standaard operations procedures) mogen op de flightdeck geen ipad of surface worden opgeladen en geen powerbanks. Volgens deze SOP moet de crew verschijnen met een min of 90 percent lading op de IPAD OF SURFACE
Er zijn ook brandvrije handschoenen in de flightdeck
Lithium icm met bepaalde ontbranders kan nogal een explosie gevaar opleveren. Daarom is er in de vracht nogal strenge controle op .
Nu ik er weer aan terugdenk, ik kreeg toen ook een explosieven opsporingshond in mijn oplegger voordat mijn lading accu’s werd gelost.