Iedere horlogeverzamelaar kent het wel. Dat ene model, niet perse de meets populaire, maar voor jou niet weg te denken uit je collectie. Ik ben erg benieuwd naar dit horloge uit iemand verzameling, het zegt veel over de persoon. Iedereen met geld kan een mooie submariner kopen, of een mooie datejust, of een mooie speedmaster. Maar het vinden van dat ene model, waarvan niemand zegt die moet je hebben, die bijna niemand anders heeft, maar jouw pols siert, dat maakt een verzamelaar uniek.
John Goldberger heeft een hele doos met cartier cintree (https://www.youtube.com/watch?v=lqOwOZA1hbA), Jasper Lijfering(@AmsterdamVintageWatches) heeft een waanzinnige movado chrono (een beetje gepaste zelfspot door mezelf in dit rijtje te plaatsen mag wel toch?). Hieronder een uiteenzetting van het model dat zich in mijn verzameling heeft geworsteld: de longines conquest ref. 9000 uit de jaren '50.
- Mijn longines conquest 9000 met rosegold hourmarkers en radium lume. De zilvere wijzerplaat is in combinatie met het rosegoud en radium roze verkleurd. De kroon is van een conquest heritage -
Waar Longines nu succesvol is in een prijscategorie die onder die van Rolex, Cartier, omega etc. ligt, waren ze in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw een hoog aangeschreven horlogemerk. In 1954 kwamen ze met een nieuwe marketing strategie: de longines conquest was de eerste horlogelijn met een naam (en een hele toffe naam ook denk ik). Deze nieuwe strategie hebben ze met volle overtuiging ingezet, de conquest was de eerste en bestaat nog steeds vandaag de dag, daarna kwamen o.a. de admiral en de flagship. De eerste generatie is geproduceerd van 1954 tot 1959 en dit is naar mijn idee de meest iconische. Onlangs is er een heritage van uitgebracht.
- Longines heritage conquest met witte wijzerplaat -
De longines conquest uit deze periode is er in verschillende referenties: de 9000 waar ik er twee van bezit is de meest simpele zonder datumaanduiding. Er is bijvoorbeeld ook nog een 9004 met de datum op de 3 uurpositie. Verder Heb je verschillende kleuren wijzerplaten (zilver, wit, zwart) en uurmarkeringen (Rose goud, geel goud, witgoud). Voor de vorm van de uurmarkeringen heb ik nog steeds geen goede naam. Zijn het arrowhearmarkers? Niet echt, maar wat het dan wel zijn weet ik niet. Verder heb je een lume dial (radium) en een no lume dial. Het werkpaard in dit model is een inhouse 19AS movement.
- Een fraai, rosegouden exemplaar, helaas met een generieke kroon en een beetje glad gepolijst-
De kast van de conquest meet iets meer dan 35 mm, op de achterkant is een emaille embleem te zien met een vis erop (bij de stalen varianten).
De meeste modellen zijn in staal maar er zijn ook geelgoud en rosegouden varianten.
- De emaille emblemen op mijn eigen conquests -
- De conquests zijn een belangrijk onderdeel van mijn verzameling en (m.n. de roze) krijgt ook veel tijd om de pols -
Wat maakt dit model voor mij speciaal? Wat elk vintage horloge bijzonder maakt: Wat heeft de tijd gedaan met het horloge, welk verhaal vertelt het horloge, welk gevoel geeft het als ik hem om heb, hoe kom ik eraan?
In het algemeen: De 35mm metende kast, die ook relatief fors is in dikte, maakt dit horloge modern. De vorm van de uurmarkeringen sportief. De rustige wijzerplaat toch ook klassiek. Het logo van longines uit deze tijd stoer. De ‘brushed circle’ op de wijzerplaat een diepte-effect. Dit horloge heeft voor mij veel van wat ik zoek in een dagelijks horloge. Hij kan in mijn optiek concurreren met de omega constellation, maar die zijn over het algemeen nog prijziger (en minder zeldzaam durf ik wel te zeggen).
- Ik kocht beide horloge’s van een (inmiddels) vriend in Engeland genaamd @vintagelongines op instagram. Zoals je ziet heeft hij zelf een waanzinnige collectie met twee zeldzame zwarte wijzerplaten en allemaal super strakke kasten -
De patina op de gene met de roze verkleurde wijzerplaat is zo zacht en warm, dat maakt me blij. Ik kocht het horloge met het glas eruit een een hele lelijke generieke kroon. Met wat liefde bij wesselink en vreeker was hij klaar om me weer lang te verblijden. Ik heb de generieke kroon vervangen voor een kroon van een moderne heritage conquest met het idee om er nog een originele kroon bij te zoeken. Deze zijn wel te vinden maar eigenlijk vind ik de iets grotere kroon wel stoer. Daarbij geeft het een nog iets modernere look. Wie weet verander ik het nog wel eens in het kader van: meer origineel is meer beter.
- nu caption needed -
Mijn andere, meer recentere aankoop is ook een 9000. Van dit model weet ik ook waar hij vandaan komt:
Originally, the serial number identifies a wristwatch in stainless steel bearing the reference 9000, part of the Conquest collection. It is fitted with a Longines mechanical self-winding movement, caliber 19AS and was invoiced on 4 May 1955 to the company Ostersetzer, which was at that time our agent for Italy.
Dit horloge is een no-lume dial en verkeerd in 100% originele staat. Ik heb hem zelf nog niet heel veel om de pols gehad maar dat heeft er meer mee te maken dat mijn vriendin hem niet meer af wil doen. Zo kan ik er tenminste wel van een afstandje naar kijken.
Er is nog veel te ontdekken m.b.t. dit model, onlangs heb ik meegeboden op een gouden fab. suisse bijvoorbeeld. Wie weet wat ik nog tegen kom de komende jaren!
Ik hoop dat ik jullie warm heb kunnen maken om eens een mooie originele conquest 9000 (of een ander ref. nummer) op te sporen. Ik ben nog nooit iemand in het wild tegengekomen met een om de pols terwijl het zo’n mooi stuk is en zo’n belangrijke plaats heeft in de geschiedenis van een merk dat vandaag de dag nog zeer actueel is. De prijzen voor een mooi exemplaar variëren zo van 750-1250 euro afhankelijk van m.n. conditie.
Ik benieuwd wat jullie van dit model vinden, of jullie van deze persoonlijke noot genoten hebben, en wat bij jullie de ondergeschoven kindjes zijn uit jullie collectie.
Fijn weekend en een gelukkig nieuwjaar!
Instagram: @drphillywatches