De Longines Legend Diver in 36mm komt naar je toe deze zomer! Goede zet denk ik, de 42mm heeft een zelfs voor de gemiddelde pols grote lug to lug van 52mm. (Ik las klachten over “overhang” met 7 inch polsen, dat is 17.78cm.)
De 36mm:
In de 36mm tikt het dunne ETA2000 kaliber. Het is dus een horloge bedoeld voor vrouwen, meisjes en dames. En heren met smaak?
Je hebt gelijk, en Longines heeft er een handje van om datumvensters nogal ongelukkig in het ontwerp te integreren, maar bij de LLD valt het eigenlijk nog wel mee vind ik.
In dit geval is het ‘gat’ in diameter tussen de twee modellen verklaarbaar omdat de 36mm de dames- en 42mm de herenversie is. Maar jammer is het wel dat er niet meer sportieve horloges zijn van rond de 40mm. Die moet je echt - zeker onder de 2000 euro - met een loep zoeken.
Dat valt ons pas op als het niet “roze parelmoer met steentjes” uitvoeringen zijn. Rolex heeft dan tenminste nog buiten de maatvoering nog een heel duidelijke “optische differentiatie”. Beiden in 34mm:
Benieuwd of de trend van “meer keus naast nogal groot” doorzet. De BB58 geeft hoop.
Unisex Ide, unisex. Maar goed: ik heb ook een Cartier die hier regelmatig voor damesmodel wordt uitgemaakt en een Bremont die op de website van de fabrikant bij de dameshorloges staat. Ik zie die LLD36 er ook wel een keer komen, maar dan niet in paars of parelmoer.
Eens. Ik blijf het zeggen: ik vind het onnoemelijk dom dat merken ons voorschrijven welk model voor vrouwen en welk voor mannen bedoeld is. Zeker wanneer dat uitsluitend op basis van het formaat is, maar ook als ik een roze met diamantjes wil dragen, zit ik verder ook niet te wachten op de ongevraagde info dat ze 'm eigenlijk voor vrouwen bedoeld hadden. En dat heeft m.i. niets met ‘gender neutral’ te maken zoals het Hodinkee artikel suggereert - het is gewoon het reduceren van je potentiële doelgroep. Dom dus.
Voorbeeld uit het ABlogToWatch artikel over de nieuwe bronzen 36mm Oris:
My second concern for the watch (…) is the lack of clarity for who the 36mm watches are for. Oris claims that the bronze case is aimed at ladies (but also seem to leave that open to interpretation)
Hoe kun je jezelf nou serieus nemen als horlogejournalist wanneer je in de stress schiet indien een fabrikant niet eenduidig communiceert of het een mannetjes- of een vrouwtjeshorloge is? Hoe onzeker ben je dan. Ook bizar dat een merk dat de hashtag #GoYourOwnWay voert, daar überhaupt uitspraken over doet.