Longines is imho een ‘Bang for the Buck’ zeker als je kijkt op welk niveau hun uurwerken zijn afgewerkt, en de doos die je erbij krijgt zijn ook nieuw zeer betaalbaar, nog nieuw te verkrijgen met korting, maar ik zie dat spoedig veranderen omdat ze zich hoger in de markt zullen gaan willen plaatsen. (Is een gevoelskwestie kan ik niet met feiten onderbouwen)
Het is wel behoorlijk een ‘afschrijfkanon’ als je een Longines nieuw aanschaft, met uitzondering van de Legend Diver (icoon!) die is fix gestegen in waarde op de 2de hands markt
Waar je die in 2020 nog voor rond de € 900 kon vinden, mag je nu blij zijn als dar voor € 1400 lukt (full set)
Die beads of rice band is voor mij net te laat uitgekomen. Dit is precies wat ik zocht namelijk. Ach, denk wel dat ik hem nu voor de Tank ga kopen, ziet er super uit.
Helaas nog nul reacties op mijn Longines. Op Chrono24 wel de nodige interesse, maar er lijkt geen markt te zijn voor tweedehands Longines horloges.
Vreemd, het is één van mijn favoriete merken, maar misschien toch wat langer nadenken voor de aanschaf. Vind het nog steeds een prachtig horloge en voor een chrono zeer draagbaar, maar tot de conclusie gekomen dat ik toch liever iets kleiners (37/38mm) wil.
Dit is mijn derde Forstner na een Flatlink en Komfit voor mijn Speedmaster. De kwaliteit van de band is in lijn met wat je mag verwachten voor dit geld: zo goed als OEM (niet onaannemelijk dat eenzelfde Chinese leverancier wordt gebruikt).
Wat mij negatief opviel was de hoeveelheid zwart residu (grafiet?) wat in het verder mooi witte doosje zat en tijdens het op maat maken tussen de schakels vandaan kwam. Heb de band een quick once over gegeven en dat lost het wel op, maar toch. Heb Forstner erop geattendeerd.
De pasvorm is 10/10. Schakels hebben een goeie lengte en de micro adjust op de periode correct aanvoelende druksluiting sluit er goed bij aan. Het geheel is flexibel, licht en een beetje ‘jangly’ en dat is precies wat ik zocht. Op een Tank doet 'ie het zeker ook goed - zelfs op mijn 19mm lug to lug Grand Seiko staat 'ie fantastisch.
Ik heb de afgelopen paar jaar diverse horloges nieuw, voor retailprijs gekocht, waaronder een TH Carrera en twee Longines modellen.
Met die Tag hield ik wel rekening met enorme afschrijving, maar Longines verbaast mij wel.
Recent nog een Spirit 37mm gekocht voor >EUR 700 onder listprijs. Dat voelt toch wat meer verantwoord, zeker omdat Longines nogal wat ambities heeft qua prijsniveau.
Brachten ze maar niet zo vaak zulke aantrekkelijke modellen uit, dan had ik geen probleem.
Goed om te horen. De jangly feel is natuurlijk wel een beetje wat ik ook zou zoeken.
Laatste vraag, met import en verzendkosten etc, wat was je uiteindelijk kwijt voor de aankoop? Ik vind de prijs van de band netjes, maar met de extra kosten tikt het wel snel aan.
Ik kan blijkbaar geen berichten aanpassen dus maar even - kloppend - opnieuw:
€ 141,- voor de band en verzendkosten. Vervolgens € 34,- aan BTW en inklaringskosten. Steile prijs? Wellicht. En het is nu eenmaal de realiteit. Vind het aanbod van Forstner, met name voor de Speedmaster, erg mooi en deze stelt om de pols ook geenszins teleur.
Dat gaat wel veel charme van Longines weg nemen. Het is juist de prijs kwaliteit verhouding waar ze zo sterk in zijn. Die begint naar mijn mening door de laatste prijs stijgingen al wat minder te worden. Maar dit gaat ze sowieso klanten kosten. Nu verkoopt Longines 1.7m units per jaar volgens mij ?
Was in de markt voor een 37mm spirit. Maar zeker niet voor de nieuwe list prijs. Of ik moet nog een mooie deal tegenkomen. Echt net een beetje een grens waarvan ik de waarde niet meer terugzie.
daar maak je een terecht punt. Hoewel de (meeste) nieuwe modellen ook wel heel tof zijn en indien ze de kwaliteit ook steeds weer weten te verbeteren, kunnen ze de prijs/kwaliteit in balans houden