Longines WOII

Een hele tijd geleden had Joost (JMN) dit horloge gevonden bij een verzamelaar van WOII spullen.

Ik vond het meteen al een bizar mooi horloge, ik ben namelijk dol op “seconde bij de 6” en op militaire horloges…

Een probleem is alleen meestal dat deze horloges (uit die tijd) klein zijn zodat het voor mij niet draagbaar is en dan verlies ik al snel de interesse.

Maar bij dit horloge is dat helemaal anders!!! Zeer waarschijnlijk is deze Longines gedragen door de Duitse kant en gezien z’n afmetingen door de Luftwaffe.

----- Even voor de helderheid; zowel Joost en ik hebben een afkeer van het Nazi regime, de interesse voor dit horloge heeft puur met de horlogehobby te maken. En vanuit historisch perspectief, in de horlogecontext is dit dus interessant. Punt, niets meer, niets minder. -----

Kijk eens naar de maat; 39,5 mm exclusief de kroon, hier vergeleken met de 40mm Tudor:

Het achterdeksel heeft geen gravures:

Toch zie je met een loepje enkele krassen waaronder ooit iets gestaan moet hebben. Gezien het leger dit soort horloges nooit cadeau deed :wink: zijn deze krassen goed te verklaren :slight_smile: .

Verder heeft het horloge solid lugs maar er zijn geen sporen op het deksel van een nato (of iets in die stijl) band. Ook dat duwt me in de richting van de luftwaffe, zeer waarschijnlijk heeft er zo’n geschroefde pilotenband aan gezeten… Maar hij/zij die het weet mag het zeggen!

De kroon is niet gesigneerd, geen flauw idee of dit authentiek is of vervangen is. Hij / zij die het weet mag het zeggen:

Het uurwerk is een handopwinder, binnenkort krijgt dit uurwerk liefde en aandacht van Ferrie Schweitzer maar voorlopig wil ik het klokje nog niet wegbrengen. Eerst genieten!!! Het geluid is bizar hard, net een wekker!!!

Maar nu, voor mij het meest bijzondere stuk van het verhaal; Joost wilde dit horloge namelijk niet verkopen… 8-)8-):sunglasses: Hij wilde het alleen maar cadeau doen…!!!

Tsjaaa… daar kreeg ik het erg warm van en ik werd er wat ongemakkelijk bij… want eigenlijk kon ik dit niet aannemen!!!
Maar goed, na wat argumenten tegen vond Joost me net een vrouw :slight_smile: (tu) :)o en wilde hij het er niet meer over hebben…

Dus kan ik nog maar 1 ding doen;

Joost, bedankt man, echt he-le-maal te gek, ik zal dit niet vergeten!!! En ik zal het horloge laten opknappen en daarna koesteren!!! He-le-maal WOW!!!

gr. Roel (tu)

Super vet ding Roel. Kroon lijkt me origineel. Heb ook een Longjnes uit de tijd gehad en was niet gesigneerd.
Veel plezier ervan. Echt een knaller!

Mijn beste,

Chapeau!! Petje af hoor!!

En een (tu) voor dit nobele gabaar van Joost. Hulde!!
(wie een ander helpt, bouwt ook aan zichzelf).

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Kanonne…::o

Werkelijk prachtig Roel!
Tjonge jonge, heel mooi horloge en een heel mooi gebaar!
Geniet van je horloge Roel, maar zeker ook van je horloge-vrienden. (tu)

Groet,
Werner

Erg gaaf!!
Veel draagplezier gewenst.

@Joost(tu)

wat een mooi gebaar en wat een prachtig horloge, de staat is na al die jaren geweldig!

topaanwinst, nog meer keuze in de doos :slight_smile:

gr,

Vncnt

Wat kan ik nog toevoegen aan wat al geschreven is, behalve misschien dat ik het met de eerdere reacties volledig eens ben.
Van harte gefeliciteerd in ieder geval met deze prachtige Longines, ik hoop dat je er veel plezier aan/van beleeft!

mvg, Frans

Prachtig klokje.(tu)
Zo eentje wil ik er ook wel cadeau krijgen.
Het uurwerkje is uit een zakhorloge,aan het nummer te zien uit 1912.
Dit is een veel mooier horloge dan de echte WO II exemplaren.
Groeten, Chris.

diashock Schreef:

Prachtig klokje.(tu)
Zo eentje wil ik er ook wel cadeau krijgen.
Het uurwerkje is uit een zakhorloge,aan het nummer
te zien uit 1912.
Dit is een veel mooier horloge dan de echte WO II
exemplaren.
Groeten, Chris.

Chris,

Vertel eens wat meer a.u.b. ?!

Waar staan bijvoorbeeld de Longines productie data lijsten? Is dit geen echt WOII exemplaar? Wat is het dan?

En natuurlijk alle verdere info is welkom!

gr. Roel

Mooie klok en geweldig gebaar van Joost. Wordt volgens mij voor jou 's ochtends ook moeilijk kiezen welk horloge je gaat dragen.

Nog een vraagje, is de binnenkant van de achterdeksel ook voorzien van longines? Als het een ouder uurwerk is en het horloge is samengevoegd dan zou de binnenkant van de achterdeksel leeg moeten zijn.

In het achterdeksel staat geen gravure, wel 3 x een aantekening van (waarschijnlijk) een horlogemaker.

Gr. Roel

Overzicht serienummers en productie jaar. Wanneer de site klopt dan zou het uurwerk inderdaad tussen 1912 en 1913 gemaakt moeten zijn.
http://www.brittons-watches.co.uk/NEW_SITE/history_dating/Date_Longines.asp

Op wat voor manier staat Longines op de wijzerplaat, wanneer je met een loep kijkt zijn dit dan kleine puntjes of een nette laklaag.

Dit uurwerkje was er in diverse diameters en verschillende uitvoeringen zoals zwanehals fijnafstelling tot 21 jewels.:sunglasses:
Het uurwerkje in jouw horloge is, als ik het goed kan lezen kal 15.26.
Hier een afbeelding van de vrijwel gelijke 15.25.
Hij is 15 lignes in diameter, ik denk dat dat rond de 35mm is.

moebius Schreef:

Overzicht serienummers en productie jaar. Wanneer
de site klopt dan zou het uurwerk inderdaad tussen
1912 en 1913 gemaakt moeten
zijn.http://www.brittons-watches.co.uk/NEW_SITE/hi
story_dating/Date_Longines.asp

Op wat voor manier staat Longines op de
wijzerplaat, wanneer je met een loep kijkt zijn
dit dan kleine puntjes of een nette laklaag.

Keurige laklaag, beetje slijtage maar zeker geen opbouw uit punten.

@ Diashock: thnx man! (tu)

gr. Roel

Van harte met je erg mooie en door z´n maat ook goed draagbare nieuwe oude aanwinst, en een geweldig gebaar van JMN … (tu) :slight_smile:

Veel plezier ermee

Mooooooooi mannen, zowel het horloge als het gebaar van Joost. Wat zijn we toch maatjes he in het zuiden van Limburg :slight_smile: Weet je welk horloge ik echt zó mooi vind in jouw collectie? ghegheghe

Ciao, Ron

Mooie aanwinst(tu) Noemen we dit nu een marriage?
Ik neem even aan dat het uurwerk uit een zakhorloge en de kast uit een later tijdstip komt.

tjvreeken Schreef:

Mooie aanwinst(tu) Noemen we dit nu een marriage?

Ik neem even aan dat het uurwerk uit een
zakhorloge en de kast uit een later tijdstip komt.

Geen idee Tom… wie het weet mag het zeggen.

gr. Roel

Holy shit, Roel… ::o
Schitterend horloge, en je geeft het zelf al aan: een mooie maat om vandaag de dag nog mee aan je pols te lopen.
Ik zou zeggen: koester niet alleen het prachtige horloge, maar zeker ook je horlogevrienden!

Het horloge zowel als het gebaar van JMN. KLASSE (tu)

Dit schreeuwt om een bezoekje: Donderdag bijvoorbeeld :)-D

hans