Een hele tijd geleden had Joost (JMN) dit horloge gevonden bij een verzamelaar van WOII spullen.
Ik vond het meteen al een bizar mooi horloge, ik ben namelijk dol op “seconde bij de 6” en op militaire horloges…
Een probleem is alleen meestal dat deze horloges (uit die tijd) klein zijn zodat het voor mij niet draagbaar is en dan verlies ik al snel de interesse.
Maar bij dit horloge is dat helemaal anders!!! Zeer waarschijnlijk is deze Longines gedragen door de Duitse kant en gezien z’n afmetingen door de Luftwaffe.
----- Even voor de helderheid; zowel Joost en ik hebben een afkeer van het Nazi regime, de interesse voor dit horloge heeft puur met de horlogehobby te maken. En vanuit historisch perspectief, in de horlogecontext is dit dus interessant. Punt, niets meer, niets minder. -----
Kijk eens naar de maat; 39,5 mm exclusief de kroon, hier vergeleken met de 40mm Tudor:
Het achterdeksel heeft geen gravures:
Toch zie je met een loepje enkele krassen waaronder ooit iets gestaan moet hebben. Gezien het leger dit soort horloges nooit cadeau deed zijn deze krassen goed te verklaren
.
Verder heeft het horloge solid lugs maar er zijn geen sporen op het deksel van een nato (of iets in die stijl) band. Ook dat duwt me in de richting van de luftwaffe, zeer waarschijnlijk heeft er zo’n geschroefde pilotenband aan gezeten… Maar hij/zij die het weet mag het zeggen!
De kroon is niet gesigneerd, geen flauw idee of dit authentiek is of vervangen is. Hij / zij die het weet mag het zeggen:
Het uurwerk is een handopwinder, binnenkort krijgt dit uurwerk liefde en aandacht van Ferrie Schweitzer maar voorlopig wil ik het klokje nog niet wegbrengen. Eerst genieten!!! Het geluid is bizar hard, net een wekker!!!
Maar nu, voor mij het meest bijzondere stuk van het verhaal; Joost wilde dit horloge namelijk niet verkopen… 8-)8-) Hij wilde het alleen maar cadeau doen…!!!
Tsjaaa… daar kreeg ik het erg warm van en ik werd er wat ongemakkelijk bij… want eigenlijk kon ik dit niet aannemen!!!
Maar goed, na wat argumenten tegen vond Joost me net een vrouw (tu) :)o en wilde hij het er niet meer over hebben…
Dus kan ik nog maar 1 ding doen;
Joost, bedankt man, echt he-le-maal te gek, ik zal dit niet vergeten!!! En ik zal het horloge laten opknappen en daarna koesteren!!! He-le-maal WOW!!!
gr. Roel (tu)