Ik wilde gisteravond mijn Doxa horloge omdoen, en nadat ik hem om mijn pols gedaan had, viel het horloge plotseling op het bureau. Ik dacht eerst nog, dat de pin losgekomen was, maar dat was niet het geval. De complete lug was afgebroken! Een zeer nare verrassing! Maar wat nu?
Ik heb helaas nog geen foto’s gemaakt, maar de lug lijkt gewoon recht aan de kast afgebroken. Of dit nog wel te maken is?
Wel heb ik uit “blinde paniek” eenzelfde horloge gekocht, dat toevallig te koop stond. Ik wil toch zo’n horloge in mijn verzameling…
Maar liever zag ik het eerste horloge weer gemaakt, maar ik ben bang, dat het economisch total loss zal zijn.
Welk metaal?
Is mijn eerste vraag.
Staal zal middels laserwelden gedaan moeten worden. Dat zijn er weinig die dat trucje beheersen maar Jan Ubels is een van die kunstenaars.
Even vlug een paar foto’s gemaakt. Als ik wat foto’s terug kijk, dan zie je ook de lug steeds dieper naar beneden buigen. Daar zal wel een zwak punt zijn geweest.
Hoe groot is de kans, dat als je net gaat zoeken, meteen zo’n oud horloge kunt vinden… Het heeft gewoon zo moeten zijn, denk ik.
Ik heb overigens nog een goudkleurige kast gevonden, waar dit uurwerkje (Cal.103) ook in past. Staat ook op Ebay, maar die veiling loopt nog. Hopen, dat ik het voor die prijs kan krijgen, dan zou de schade uiteindelijk nog meevallen. Dan is de kast wel total loss, maar is het uurwerk en wijzerplaat niet verloren.
Hier is ook weer wat nieuws. Ik had me een kast voor dit kaliber gekocht, waar het uurwerk en wijzerplaat niet goed van was. Die is vandaag binnengekomen, en ik heb gelijk het uurwerkje overgezet. En nu heb ik dus weer een werkende Doxa…
De kast is dus nu goudkleurig, maar in werkelijk goede staat. Alleen het monteren van het bandje was even een probleempje, ik heb al gemerkt, dat dit geen bandenflipper is… Meer dan een uur bezig geweest om het bandje te monteren, omdat de ruimte tussen de kast en de lugs maar echt minimaal is. Uiteindelijk een paar pins een beetje gebogen, zodat ze pasten. Maar uiteindelijk wel erg tevreden over het resultaat! Nu nog even wachten, tot de andere binnen zijn. Die zijn nog steeds onderweg…