Onlangs deed ik een tamelijk bijzondere aankoop via Omegaforums. Na enige aanmoediging van Andy @septentrio heb ik besloten er maar eens een apart draadje voor te maken binnen het vintage forum, zodat jullie op de hoogte kunnen blijven van het verloop van dit enigszins ambitieuze project.
Het gaat om onderstaand horloge, een Universal Geneve triple calendar moonphase uit 1945 met een diameter van 34.5mm zonder kroon, in staal. Voor mij is dit een droomhorloge. De wijzerplaat, de lugs, de verschillend gekleurde wijzers: .
Ik verwachtte eigenlijk niet deze ooit te zullen bezitten, want ze zijn nogal zeldzaam en duur (in december typte ik dat letterlijk nog in een draadje). Toen deze kans zich voordeed, aarzelde ik geen moment en hapte direct toe. De verkoper staat bekend als zeer betrouwbaar. Gelukkig had ik enige tijd er voor al het boek van Sala over UG aangeschaft (een absolute aanrader trouwens en nu voor de halve prijs!), zodat ik kon checken of alles origineel is. Dit lijkt mij inderdaad het geval, bovendien is de wijzerplaat in uitzonderlijk goede staat! Een vergelijkbare plaat staat zelfs op de voorkant van het boek!
Het uurwerk -kaliber 291- doet het nog ook. Desondanks zal zelfs de minder oplettende lezer zijn opgevallen dat er een ākleinā minpuntje te bespeuren valt, waardoor verklaard wordt dat de prijs zo laag was. Het horloge heeft maar twee lugs⦠En dat werkt toch wat minder goed dan twee wielen op een fiets. Een derde lug is wel los aanwezig. Even heb ik nog overwogen om de tamelijk creatieve raad van Matthijs @mafkees ter harte te nemen. Hij stelde voor er een zakhorloge van te maken . Uiteindelijk besloot ik echter dat een betere oplossing mogelijk moest zijn.
Na enig zoekwerk op dit forum kwam ik er achter dat Watchworks UK mogelijk hulp kon bieden. Na contact te hebben gezocht, gaven ze echter aan hier niets mee te kunnen. Bovendien nemen ze geen werk van buiten Engeland aan (ze zijn al helemaal afgestemd op Brexit denk ik). Ook nam ik contact op met Nico Rijsman, die ik persoonlijk erg hoog heb zitten als horlogemaker. Hoewel hij ook niet direct een concreet plan had, dacht hij wel erg constructief mee en wilde het project ook aanpakken. Inmiddels had ik echter eveneens contact gelegd met Laboratorio Portanova in Bologna. Zij gaven aan soortgelijke problemen vaker te zijn tegengekomen. Blijkbaar zijn de lugs vastgelast met een legering met goud er in, wat op langere termijn geen duurzame oplossing is gebleken. Het plan dat ze voortstelden is om alle lugs te verwijderen, met 3d techniek een nieuwe te maken en dan alles weer netjes vast te lassen. Dit klonk mij allemaal goed in de oren, zeker omdat ervaringen van anderen met dit bedrijf positief zijn en omdat ze een perfect resultaat beloven. Ik heb gekozen voor Laboratorio Portanova, waarbij ik wel specifiek heb gevraagd om een zo conservatief mogelijke restauratie: het is niet mijn bedoeling een foutloos horloge terug te krijgen, wel dient het natuurlijk weer goed bruikbaar te zijn. Van Andy begreep ik dat ze de klant gedurende het traject erg goed op de hoogte houden. Ik ben erg benieuwd! Via dit draadje hoop ik jullie op de hoogte te houden van de vorderingen .
Wat een prachtig projectje. Het getuigt van enige ballen om een horloge te kopen dat twee kastpoten mist maar super om te horen dat je een partij hebt gevonden die wil restaureren. Ik kijk erg uit naar het resultaat. Hebben ze een indicatie gegeven van de wachttijd?
Nu ben ik niet thuis, maar morgen kijk ik het voor je na. Volgens mij heb ik gewoon de schrijver gecontacteerd. Het kan natuurlijk zijn dat ze inmiddels uitverkocht zijn. Hoe dan ook : ik kom er op terug .
Wow wat cool dit heeft de potentie dus om gewoon weer een kast als nieuw / beter terug te krijgen (gezien de techniek qua lassen niet heeft stil gestaan sinds 1945).
Top dat je dit wilt delen want ik ben erg nieuwsgierig hoe dat er uit komt te zien!
Behalve dat snap ik inderdaad dat je verliefd bent geworden op dit horloge, prachtig exemplaar hoor!
Wat een mooi horloge! Inderdaad gedurfd om een horloge met maar twee lugs te kopen, anderzijds wel weer gunstig dat de prijs daardoor laag was . Op chrono24 staat trouwens eenzelfde in 18 karaat voor 3000 euro (hoop geld hoorā¦). Overigens geef je aan dat er geen kroon op zit, op de foto echter wel, heb je deze er voor de foto even āaangeplaktā? Ik ga dit topic zeker volgen, erg nieuwsgierig hoe het eruit komt te zien!
Wat ik bedoelde is dat de diameter 34.5mm is, gemeten zonder de kroon. Die zit er gewoon aan hoor .
Wat betreft het exemplaar op Chrono24: ik heb het niet gezien, maar de kans dat er iets niet aan klopt (redial?) is nogal groot bij UG. Als wel alles mocht kloppen en het ook nog een relatief groot exemplaar is (dus 34 ipv 32mm), dan is het een goede deal .
Eerste waar ik aan dacht, 3D printen.
Goed plan om alle 4 de lugs aan te pakken. Gelijk goed voor lange tijd.
Prachtig en bijzonder horloge. Gefeliciteerd met je NA.