Lugs/horlogekast vijlen?

Dit horloge heeft een vrij scherpe punt bij de bandaanzet die mijn huid steeds irriteert. Ik begin me er flink aan te ergeren zodanig dat ik om de haverklap het horloge weer afdoe om mijn pols wat rust te geven.

Ik zou dit puntje graag weg willen vijlen maar voordat ik een metaalvijl uit de gereedschapskist trek en de boel verniel, wou ik wat advies zoeken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Schuurpapier, of toch een fijne metaal vijl? Volgens mij is de kast gewoon RVS maar weet het ook niet zeker omdat het horloge al wat ouder is (ergens jaren 80 wellicht).

Iemand tips?

Het puntje is waarschijnlijk scherper dan de foto.

12 likes

Even uitzoeken of het RVS is of niet :sweat_smile:
Indien het laatste gewoon afvijlen.

1 like

Ik zou een dikker bandje zoeken. Vijlen is geen goed idee, naast het feit dat je waarschijnlijk best veel materiaal weg moet halen voordat je tevreden bent.

2 likes

Oké oké, het is me duidelijk dat de foto niet zo helder was, was ook meer voor sfeer.

Helaas kunnen we niet allemaal een iPhone S25 pro ultra imax flip fold etc etc betalen…

Dit wat duidelijker zo?

2 likes

Ziet er uit als massief rvs, dus vijlen of beter denk schuren met een fijne schuurlat.

1 like

Helemaal dit :point_up:

3 likes

Met een klein vijltje scherpe randje weghalen is best te doen, zoveel hoeft er niet af, als scherpste maar weg is.
Of het horloge er mooier van word is aan jezelf en zal afhangen van hoeveel je eraf zou halen.

1 like

Ik zou een heel fijn steentje in een dremel zetten.
Daarmee kun je veel gedetailleerder werken dan met een vijltje.

Schuurlatje zou mijn advies zijn. Het gaat namelijk om een beschadiging met een scherpe rand, toch! Even dat beschadigd puntje met een schuurlatje afronden. Heel licht, net genoeg.

Dan een dikker bandje erop voor extra comfort en klaar is Valk

3 likes

:point_up:t3: dit dus. Mogelijk nog heel even nabewerken met een heel fijn korrel schuurpapiertje of polijstschijfje. Gewoon heel fijntjes werken en echt alleen het scherpe puntje aanraken.

Dikker materiaal bandje zoals hierboven aangegeven kan ook, maar vraag me af of dit er goed en netjes tussen past. Mijn ervaring met deze vorm kasten, zeker wat oudere modelletjes, is dat een dikker materiaal band er dan klemvast tussen zit, wat het comfort ook niet ten goede komt.

1 like

Dremel?
Ik zou dit toch met de hand willen doen voor je het weet ga je te ver
Met wetsteentje iets afronden en glad maken met Arkansas steen

4 likes

Dit is het juiste advies.

Ga in de beautycase van je vrouw op zoek naar een nagelvijltje .Ze zien er uit als een keelspateltje van bij de dokter maar zijn in papier (fijner schuurmiddel ga je moeilijk vinden)

1 like

Nou dat gaat best lukken hoor. Maar met korrel 2000 ga je geen nagels vijlen. Ik heb decennia lang klassiek gitaar gespeeld dus weet iets van nagels vijlen en polijsten.

1 like

Dit is echt het minst goede idee, sorry.
Hier heb je totaal geen controle over.

1 like

Dat je geen fijner papier gaat vinden is natuurlijk een lapsus .Heb hier zelf tot grit 20 000 liggen.
Wat ik bedoel is dat zo’n vijltje wel eens zou voldoende kunnen zijn om een scherpe kant ergens af te halen . Meer was ook niet nodig toch?

Gezien dit horloge op de foto er best wel een beetje “geleefd” uitziet, zou ik er niet al te bang voor wezen. Gewoon voorzichtig met een fijne korrel proberen. Eventueel dat stukje schuurpapier om een smal stokje wikkelen voor iets meer controle en druk. Met kleine beetjes.

Voorzichtig met een fijne korrel wat weggevijld toen ik een gouden kleurtje begon te zien glinsteren: oei, dit horloge is dus niet RVS maar een soort messing lijkt het.

Dus toch maar besloten niet verder te vijlen. Hopelijk is dit kleine beetje al beter dan eerst. En maar een iets dikker bandje zien te vinden.

Dat dus. En je hoeft denk ik niet veel weg te vijlen/schuren, maar wel mooi glad maken. meerdere schuurlatjes gebruiken, beginnen met 250, dan 600, 1000 , 2000 en dan polijsten met goede polijstpasta (ik gebruik uniepoets, werkt prima op RVS)

1 like