Luidruchtig

Gister een mooi Parnis klokje binnen gekregen…
Maar toen ik hem ging dragen bleek dat de rotor nog al veel geluid maakte.
Het is een Seagull ST25 uurwerkje

Nu heb ik op WUS gelezen dat een druppeltje olie kan helpen.
Zou dat een goed idee zijn? bijvoorbeeld naaimachine-olie?

Ik heb hem open gehad en naar mijn mening heeft de rotor nog al veel speling.
Ik weet niet of er (eenvoudige) afstel-mogelijkheden zijn voor de rotor?
Voor die drie schroefjes (zie hieronder) heb ik in ieder geval geen schroevendraaier.

Heb even een afbeelding van internet geplukt omdat ik ze niet zo scherp krijg;

En hier een plaatje van het horloge;

Je bent duidelijk geen horlogemaker. Da’s helemaal niet erg, pleit wellicht zelfs voor je :wink: , maar ga NIET zelf ermee aan de slag. Naaimachineolie… Damn. Wil je die gedachte heel gauw uit je hoofd zetten?

Het is een Chinees uurwerk. Geen JLC of zelfs maar ETA. Als-ie (desondanks) goed loopt, zou ik er verder af blijven. De olie waarmee heel eventueel - met een geslepen oliegever - de rotorkogels iets bijgesmeerd kunnen worden, is horlogemakers-olie 9010.

O ja - die speling: Niemand kan aan Seagull-onderdelen komen (correct me if I’m wrong and you can prove it) en je kunt hier alleen de rotor vervangen, en niet het lager verwisselen. Bij een 7750-rotorlager is er een trucje met een Horia, waarbij je de speling tot nul kunt reduceren. Zo “sophisticated” is een Seagull uurwerk helaas niet.

Inderdaad geen horlogemaker hier nee :+

Ik heb het uurwerkje er uitgehaald gister, wat een gepriel!
Aangezien het om een Parnis gaat en geen Patek durf ik 'm wel open te maken…

Maar ik wou gewoon even weten of het zou baten.
Misschien dat de horlogemaker in de buurt een druppeltje kan missen.

Bedankt voor je reactie,
Groeten, Stijn

Zo aan de foto te zien mist de rotor in het midden een schroefje. Ik ben ook maar een leek dus weet het niet zeker.

Succes! En een echte Portugieser is ook wel heel veel duurder - het is een mooi horloge om te zien!

Heb het even nagekeken maar er hoort verder geen schroefje in het midden te zitten.

dutchguy2 Schreef:

Zo aan de foto te zien mist de rotor in het midden
een schroefje. Ik ben ook maar een leek dus weet
het niet zeker.

Dat is hier niet het geval :wink: daar hoort geen schroefje. De rotor zit vast met de drie blauwe schroefjes. Ik denk trouwens dat je niet zo veel kan doen aan het geluid van de rotor. Waarschijnlijk heeft het toch voornamelijk te maken met de kwaliteit van het uurwerk zelf.

dutchguy2 Schreef:

Zo aan de foto te zien mist de rotor in het midden
een schroefje. Ik ben ook maar een leek dus weet
het niet zeker.

Ik weet zeker van niet. De manier van bevestiging van de rotor zal hier dezelfde zijn als bij een 2892-2; de drie schroefjes gaan rechtstreeks de automaatkloof in, het “gat” in het midden geeft de optie om bij het wijzeropdrukken direct het secondenrad-steengat te ondersteunen met een passende werkhouder met verstelbare ondersteunings-stift. Op die manier druk je gegarandeerd het steenlager niet los als je de secondenwijzer opdrukt.

Haha, nou zijn we het daar in ieder geval over eens! :smiley:

We zijn het eens zie ik.

:wink:

We zijn het absoluut eens :)-D met elkaar

Bij mij zie je daar een steentje zitten…

ik heb wel meer gelezen over de luidruchtigheid van Parnis-horloges op bv WUS. Ach dan weet je dat hij het doet;)

Dat klopt! :)o

Maak je er niet te druk over.
Parnis maakt gebruik van de goedkope 'grade’seagull uurwerken. Deze worden meestal ‘droog’ aangeleverd. Dit doet men omdat het goedkoper is, want ik heb begrepen dat een teveel aan olie erger is dan geen olie, dus het is te duur om een gekwalificeerd iemand het goed te laten doen.

Droog kunnen ze het prima een paar jaar volhouden, maar zou je het er voor over hebben, kun je het door een uurwerkmaker een volledige beurt kunnen laten geven, wat meer kost dan het hele horloge, verwacht ik.

had ik niet gelezen (van dhr Pellikaan) dat zwitserse Unitassen ook droog worden geleverd?

Groeten,

Martin

Ja het is ook geluk of pech hebben met Parnis/Marina.

Mijn andere Parnis loopt als een zonnetje en die hoor je amper.
Die was zelfs relatief een stuk goedkoper :stuck_out_tongue:

De roter in mijn MM laat zo af en toe ook van zich horen. Daar was de prijs ook naar. :wink:

Dit wordt nogaleens vergeten. Een horloge van 3 tientjes heeft een iets andere kwaliteit dan een van 30 tientjes :slight_smile:

Ik heb 3 stuks Parnis. Alle 3 zijn luidruchtig. In den beginne is dit vervelend. Veel vervelender is dat ze alle snel (5 uur) tot heel snel (90 minuten) stil vallen als je ze niet aan de pols hebt.

Die ene die binnen de 90 minuten stil valt, doet dit steeds ter hoogte van 22 seconden :X.

De looks vind ik grandioos, maar de techniek is blijkbaar basic en onpraktisch. Ik had nog een vierde wil kopen (precies jouw model), maar ik twijfel.

Ik heb exact hetzelfde probleem bij mijn ‘portuguese’ Parnis. In het begin ergerde ik me eraan maar ik kan er wel mee leven, totdat ik een echte Portuguese aan kan schaffen dan :slight_smile: