Luistert u ook weleens naar uw horloge?

Ik dus wel. En dan bij voorkeur 's-morgens vroeg of 's-avonds laat als het in huis doodstil is.
Wat een heerlijk geluid! En elk horloge heeft zo zijn eigen geluid.
Ik moet het (nog) van de automaten hebben, ik heb geen stemvorken.

15 likes

Zekers en eentje hoor je ieder uur een klik geven. Dat is de Meistersinger Salthora Meta, een jumping hour

1 like

'T word wel een guilty pleasure voor mij… Het luisteren naar t getik van m’n horloges…

Het mooiste geluid maakt mijn Omega 267, lekker rustige tikken.
Veel mooier dan het snelle nerveuze tikken van de Meistersinger Pangaea.

Mijn SD4K die zingt erg mooi is eigenlijk geen tikken maar eerder een heel klein belletje.

Hoe kun je het geluid het beste op een simpele manier opnemen ? Het lijkt me wel leuk een topic te hebben met allerlei tikgeluiden van horloges.

3 likes

Het tikken van m’n horloge wordt overstemt door het tikken van de staande klok hier

2 likes

Mijn Poljot hoor je altijd tikken, of je er nu naar luisterd of niet :smile:

2 likes

Het gewone tikken van een horloge kent iedereen wel, maar het geluid van mijn Pontiac Pontitronic is wel heel bijzonder.

Absoluut.
Zo af en toe even luisteren naar, in mijn ogen de ziel, van een automaat.

ik luister meer naar het geluid van het uurwerk als ik mijn pols een flinke zwieperd geef, dan naar de secondetikker.

Zo klinkt mijn Damasko 67Si heel anders als ik mijn pols beweeg dan mijn (inmiddels verkochte) Longines Master Collection chronograaf. Terwijl er in basis dacht ik hetzelfde uurwerk in zit.

De Damasko klinkt stiller, maar op een of andere manier ook kwalitatief beter!

elke dag… maar… ben half doof geworden dus wordt wel steeds moeilijker…

1 like

Zeker, dat doe ik regelmatig, vooral naar het lekkere krrr geluid van automaten als je ze een zwieper geeft, maar ook dat fijne tikken, al moet het daarvoor wel een beetje stiller zijn.

Laatst het geluid van m’n 7750 opgenomen met een ipad met microfoon eraan. Ik vond het namelijk vreemd dat hij in vlakke stand anders klinkt dan op z’n kant. Ben er overigens nog niet achter hoe dat komt.

Hier het filmpje: wel het geluid van je computer/tablet/telefoon flink hard zetten, anders hoor je niks. :grin:
7750

En zo klinkt ie op z’n kant: :innocent:
7750 op z’n kant

Mijn beste,

Ja zeker!!
Ik luister regelmatig naar mijn tikkende horloges!!
Maar het meeste plezier beleef ik om circa 0.00 uur.
Het verspringen van de datum.
Die ene fractie, die ene seconde. KLIK.:watch:
Heerlijk!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

4 likes

(geen) koekoeksklok?

( okay, open deur… :slight_smile:)

2 likes

Ooit eens een half uur met een horloge op mn oor gelegen, hopende een datum wissel mee te maken…
Na dat half uur erachter komen dat hij rond 12 uur smiddags liep ipv savonds :sweat:

3 likes

Ik heb een aantal supersneltikkers (36.000 beats, zoals bovenstaande GP Gyromatic Chronometer HF) die ik nog altijd spectaculair vind om te beluisteren. :relaxed:

5 likes

Ik heb zo’n oud Omega zakhorloge uit de Eerste Wereldoorlog. Het aanslingeren is een genot op zich en dan dat langzame geluid van alle mechanica die keurig ronddraait na restauratie. Een genot. Mijn vrouw haat het, want die hoort dat veel beter dan ik en ergert zich kapot.

Elke dag wel een keer, de ā€˜kleng’ van het verspringen van de datum blijft het leukst om te horen. Eerste mechanische pas anderhalf maand in bezit.

MvG,
Maarten

Ook om te horen is de techniek en de fijn mechanica van een mooi horloge echt een genot.
ā€œVroegerā€ had ik niets met mechanica, motortechniek of met werktuigbouw. Ik vond het slechts middelen tot.
Dat is wel veranderd met de jaren. En ook het respect voor de vakmensen. Jaloersmakend zelfs.

1 like