“Lume” - geschiedenis van Rolex. Tritium, radium, luminova etc

Hahaha, geweldig :joy:

2 likes

Dank je wel, ik kom een keer langs!

1 like

Helaas is Tritium-lume ook geen garantie voor een mooie patina ontwikkeling. Sommige Tritium horloges vertonen een prachtige lichtbruine verkleuring, andere blijven spierwit. Een Tudor Submariner 79090 uit 1990 die ik had bleef wit maar een Panerai Submersible 024 uit 2001 verkleurde prachtig. Er gaan verschillende theorieën rond over hoe dit kan, maar er schijnt geen consensus over te zijn.

1 like

Een wattenstaafje met sojasaus doet wonderen.

3 likes

Dat telt niet.

1 like

@AmsterdamVintageWatches mooi verhaal!
Maar hoe zit het met het risico van het dragen van de horloges met oude lume? En het servicen, heb je mensen in hazmat pakken in het atelier?

1 like

Gewoon niet te veel je handen in je broekzak, anders word je impotent.

De meningen over het dragen van dergelijke horloges zijn wisselend. De switch naar prometheum 147 en later tritium was ook noodgedwongen. Ten eerste voor de mensen die ermee werkte (horlogemakers en “radium girls”) maar ook voor gezondheidsrisico van de drager. In usa is een rechtszaak aangespannen omtrent de 6542 en is ook een re-call gedaan op die modellen omtrent hoge radioactiviteit.

Ik draag radioactieve horloges wel. Sommigen van mij Horlogemakers weigeren echter service te verrichten aan dergelijke horloges haha. Snap ik ook wel, want als je het horloge ontleed komen er veel stofjes vrij waar je urenlang bovenop zit en vervolgens inademt.

5 likes

Ok, duidelijk.

Heb je toevallig foto’s om de verschillen te laten zien tussen de verschillende lume?

Welke lume is dit?


Aangezien het iets verkleurd is. Ong 13 jaar oud begreep ik.

1 like

Zincsilikaat

3 likes

Tof verhaal, ik vroeg me al een tijdje af hoe het nou precies zit met tritium. Dit is het niveau horloge-nerd content die ik hier graag meer zou zien :smile:

3 likes

Het dragen van een horloge waarbij radioactief materiaal is gebruikt, is voor de gebruiker niet schadelijk. Het risico om besmet te raken gaat bij dergelijke straling met name om het in het lichaam krijgen van radioactieve deeltjes. Jasper geeft dit in bovenstaande quote ook aan dat juist de horlogemakers hier nogal (terecht) voorzichtig mee zijn, omdat juist zij dat risico lopen.

@AmsterdamVintageWatches, lekker bezig Jasper. Bedankt voor dit interessante artikel. Ik stel voor dat je gewoon ieder kwartaal (of vaker) een dergelijk artikel plaatst :wink:

3 likes

De Radium Girls, dat is toch wel een fascinerend en ernstig verhaal :grimacing:

3 likes

Interessant stuk Jasper! Ik denk dat ik nu ook kan verklaren waarom de lume van een van de Enicars van mij, die uit 1968 stamt, het nog steeds doet, en de lume van mijn 16710 uit 1991 echt helemaal uitgedoofd is. Dat kan dus door de samenstelling komen begrijp ik nu.

1 like

Jezus, wat een verhaal zeg… :face_vomiting:

3 likes

Hier schrik ik toch van. Onvoorstelbaar dat dit heeft kunnen gebeuren.

Heel interessant om te weten, Jasper. Bedankt voor het delen.

1 like

:joy:

1 like

Bedankt voor het delen. Interessant om te lezen!

1 like

Interessant stukje tekst Jasper. Bedankt dat je deze kennis met ons deelt.

1 like

Heb deze avond eens de test gedaan op mijn Eterna uit jaren '60. Onderaan de wijzerplaat staat T swiss T. Na bloodstelling aan gewoon licht gloeien de wijzers en de dots nog licht na, en al helemaal met UV

2 likes