“Lume” - geschiedenis van Rolex. Tritium, radium, luminova etc

Daarnet las ik nog iemand die over stront begon. :poop:

1 like

Dat is vaak het verhaal. Dragen is prima, open maken en direct contact met de radium deeltjes is niet prima.

Maar de stofjes zelf lijken me helemaal niet het grootste probleem. Vorig jaar schreef Hodinkee over een studie naar radon (gas) dat voortkomt uit radium. Het verzamelen / bewaren / opslaan van horloges met radium platen lijkt me dus het grootste risico.

2 likes

Interessant topic, Jasper. Bedankt voor deze te delen.
Fotootje tussendoor,

1 like

Die link naar de Raduim Girks! Man, dat is geen verhaal voor mensen met een zwakke maag. Wat een verhaal! Verschrikkelijk. Hiervan ga je toch geheel anders naar een vintage-horloge kijken uit die periode.

1 like

@AmsterdamVintageWatches: Bedankt voor deze waardevolle info. Dat waardeer ik.

1 like

Nog een kleine en belangrijke toevoeging!!!
Als de lume op de wijzers in kleur verschillen tov de plaat wordt er vaak ten onrechte geconcludeerd dat de wijzerset danwel de plaat verwisseld is. Het kan voorkomen dat de wijzers (meestal “venster” gevuld) anders verouderen dan de plaat.

6 likes

@W.E dat wordt geen Rolex voor je, jongen. :laughing:

2 likes

Maakt bij mij al niet meer uit joh. :v:

2 likes

Dit zie je sowieso bij diverse (sport) modellen uit de jaren ‘90, tritium op de plaat kleurt crème maar de wijzers niet.

2 likes

Jasper, is het dus zo met Superluminova, des te langer blootgesteld aan zonlicht, des te langer zal hij blijven oplichten? Of zit er een max aan?

Ben Jansen

Hi Ben,
Er zit wel een max aan van een paar uur. Deze maximale duur kan negatief worden beïnvloed als het in aanraking gekomen is met water bijv.

3 likes

Kleine update!
Vooral de periode 1959 - 1963 vind ik moeilijk en lijkt veel discrepantie te bestaan tussen wat op internet/ boeken staat en eigen ervaring en ervaring van mensen om mij heen. Via iemand die lang bij Rolex heeft gewerkt heb ik het volgende bestand bemachtigd: (verstuurd door Charles Henri Favre aan Franz Schiller)
Het is een Universo wijzers catalogus, die leverde aan Rolex, uit 1962! Hierin wordt gerefereerd naar een “betere kwaliteit Radium”. Gek, want Rolex kreeg zelfs te maken met een juridische vervolg door het gebruik van Radium in 1960 en de wetgeving is toen ook flink aangescherpt (het werd pas officieel verboden in de jaren 70).

Maybe verschillend per land afhankelijk van wetgeving etc? Food for thought…

IMG_1800 (2)

6 likes

@AmsterdamVintageWatches zijn er nog verdere comments naar aanleiding van dit artiekel?

Bedankt alvast

1 like

Interressante lectuur :+1: