Een hele goedemorgen. Excuses als dit al eens aan bod is geweest, maar ik kan er niets over vinden.
Mijn Seiko Padi heeft een tegengewicht aan de andere kant van de secondenwijzer. Volkomen logisch. Maar waarom zit de lume aan de verkeerde kant en niet aan de daadwerkelijke wijzerkant, waarmee de secondes worden aangegeven? In daglicht lees je zodoende de secondes af aan “de goede kant”, terwijl je 's nachts de lume-zijde ziet. Je zit er dan dus een halve minuut naast.
Ik kan er prima mee leven, daar gaat het niet om, maar weet iemand waarom dit zo is? Ik zie het ook bij andere Seiko’s en er zijn vast meer merken en modellen die dit zo hanteren.
Ik denk dat lumen op de secondenwijzer niet bedoeld is voor de exacte tijd (op de seconde) te weten, maar meer om als je in het donker iets op een aantal seconden wilt timen te gebruiken.
Eerste gedachte.
Hmmm ja, dat klinkt wel logisch eigenlijk. Je blijft er dan een halve minuut naast zitten. De makkelijkste oplossing is dan om er een halve minuut bij op te tellen en je hebt de juiste tijdmeting. Toch was het IMHO beter geweest om de tip van de wijzer van lume te voorzien en het tegengewicht lekker met rust te laten.
Ook dit antwoord klink niet onlogisch. Echter, t.o.v. je vertrekpunt (daglicht neem ik aan, boven water) en je duikplaats (onder water, donker neem ik aan) zit dan een halve minuut verschil. Dat kunnen belangrijke 30 seconden zijn als het om je luchtvoorraad gaat, toch?
Ik ben zelf geen duiker dus ik heb er niet veel kaas van gegeten, maar het lijkt mij onverstandig om zo kritisch met je lucht om te gaan dat het op de laatste 30 seconden aankomt. En anders moet je de wijzer in gedachten toch even “spiegelen”
Zou het zo simpel zijn? De kant van de bol lijkt me dan veel te kort, want die raakt de indices nooit en dat kan ook niet precies, omdat 'ie bol is. Je krijgt dan dus volgens mij nooit een accurate tijdmeting.
Als je het horloge vooral voor duiken gebruikt zou je hem zo kunnen instellen dat het bolletje boven staat bij de hele minuten. Alleen leest hij dan bij daglicht weer lastiger af.