Natuurlijk kennen we hier allemaal Speedy Tuesday, maar de Bulova Lunar Pilot liefhebbers/eigenaars (en dat zijn er best wel veel) hebben- voor zover ik kon uitzoeken- hier nog geen eigen topic en dag…
Bij deze dus een poging. Mocht zo’n topic toch al bestaan, wees dan welkom om deze poging van mij weer te verwijderen; ik heb nog geen verwijder rechten, dus kan dat niet zelf.
Ik hoef denkelijk niet uit te leggen om wat voor horloge het gaat, maar heel in het kort.
De Bulova Lunar Pilot. In augustus 1971 gedragen door astronaut Dave Scott tijdens de Apollo 15 missie naar de maan en op 2 augustus tijdens die missie ook daadwerkelijk op de maan gedragen.
Het verhaal is dat de Omega Speedmaster van Dave Scott het tijdens de tweede maanwandeling niet goed deed. Scott had van Bulova een Lunar Pilot mee gekregen als back up. Bulova had overigens meegedaan in de oorspronkelijke aanbesteding om leverancier van het maanhorloge te worden, maar is het zoals we weten niet geworden. Ik denk dat ze die Lunar Pilot aan Scott cadeau hebben gegeven om toch nog ‘in the picture’ te blijven… Enfin; toen de Omega het niet goed deed, deed Scott zijn Lunar Pilot aan en volbracht de tweede maanwandeling met dat horloge aan de pols.
Het oorspronkelijke exemplaar van Dave Scott is in 2015 voor 1.3 miljoen US dollar verkocht op een veiling van RR Auctions. Inclusief veilingkosten kwam dat op ruim 1.6 miljoen dollar uit. De schatting was dat het horloge zo’n 50.000 dollar zou gaan opbrengen…
Dit is die van mij; een recente heruitgave uiteraard van Bulova, uitgevoerd in de Archive Series ; hoog gepolijst en zonder datum. Dat laatste net zoals het originele model. Het originele model was overigens geen quartz, maar had een mechanisch uurwerk.
Ik zou willen zeggen: Laat je Bulova Lunar Pilot zien! Ik ben ook heel benieuwd naar welke banden combinaties de eigenaren hier op het forum hebben en in welke situaties deze horloges meestal worden gedragen, want naar de maan denk ik dat de meeste exemplaren hier in de praktijk toch niet echt zullen vertrekken…
Dit interessante review filmpje van Teddy Baldassarre wilde ik nog toevoegen, maar ik mag nog geen berichten bewerken, dus maar even zo in antwoord op mezelf…
Ik vind dit een prachtig mooi horloge, ik ben zelf vooral fan van de wit met blauwe variant. Ik zie mijn collectie op het moment als compleet maar dit is een itch I will scratch at some point
Ja Teddy levert goed werk op YouTube en hoe hij de details van dit horloge onder de aandacht brengt heeft mij ook overtuigd. Ik was heel close om deze te kopen totdat ik de Startimer Pilot van Alpina tegen kwam
Het kan zijn dat binnenkort mijn “vaste” juwelier dealer van Bulova wordt en vooruitlopend hierop heb ik min of meer toegezegd dat ik dan een Lunar Pilot bij hem ga bestellen.
Het dealerschap van Bulova komt in de plaats van het dealerschap van Tissot dat hij vorig jaar helaas is kwijtgeraakt.
Inderdaad een heel fijn horloge. Ik kan hem je van harte aanbevelen. Dit is mijn derde Lunar Pilot in de loop der jaren, maar mijn eerste uit de Archieve Series (een soort van Special Edition, zonder datum en hoog gepolijst). Ben er erg blij mee en draag hem regelmatig. Ook goed af te lezen als je ouder wordende ogen hebt.
Meteen maar een foto van m’n mooie Bulova Lunar Pilot, samen met de Maanlander (Apollo 15), de Lunar Pilot wagen en commandant David Scott die het beroemde Bulova horloge droeg.