Lusina van een Duits Generaal-Majoor uit WWII

Ik denk niet dat deze hier al gepasseerd is en leek me wel interessant uit geschiedkundig oogpunt, want laat me toe te zeggen dat ik geen fan ben van het derde rijk.

Ze hadden wel de mooiste uniformen, dat wist Lemmy Kilmister van Motorhead ook. :wink:

Ik zag deze langskomen op een FB-groep en blijkbaar is dit horloge in Nederlandse handen momenteel.
Deze zullen wel heel erg zeldzaam zijn, en waarschijnlijk alleen Generaals en hooggeplaatsten die zoiets kregen.
De horloges van de lagere rangen hebben ook nooit een hakenkruis op de wijzerplaat of achterkant voor zover ik weet.
Weet iemand of er ooit andere exemplaren zoals deze Lusina aangeboden zijn op veilingen of aan verzamelaars?

Het gaat om het horloge van Generaal-Majoor Hermann Breith, meer info over de militaire loopbaan van deze man is hier te vinden.

https://www.tracesofwar.nl/persons/28682/Breith-Hermann.htm?fbclid=IwAR1Iinp35MWE6k4tJQcl3OLCrt7DygNoRk0_TTB02YAQwvYYsJXbjLXKZk4

Dit is Ă©Ă©n van de enige horloges met een swastika op de horlogekast die ik ken die echt is, in tegenstelling tot die OekraĂŻnse meuk die her en der aangeboden wordt.

Bedankt om te lezen en benieuwd of er hier leden zijn die andere exemplaren zoals deze ooit gezien hebben.

18 likes

Ik heb zoiets nog nooit gezien, ben ook niet erg ‘into’ Duitse WWII dingen, en krijg altijd de kriebels bij het zien van een hakenkruis. Wel iets bijzonders.

2 likes

Ik heb deze op FB ook gezien. Blijft toch een stuk geschiedenis, al is het geen fraaie. Cool horloge.

1 like

Hoe je het ook bekijkt, het blijft een prachtig horloge!!

2 likes

In het museum in den Bosch is momenteel een tentoonstelling over het “design” van het Derde Rijk. Dat horloge zou er zo inpassen. :wink:

6 likes

Krijg je hier niet de kriebels van als je het draagt? Wie weet wat de man heeft uitgevreten met dit horloge om z’n pols. Afgezien van het verleden in het Derde Rijk is het een mooi horloge, vind ik. Eerlijk is eerlijk.

1 like

Het internet weet alles, en of dit een brave Herman was valt nog te bezien :zipper_mouth_face:

Het is een niet al te verkwikkend moment in de geschiedenis van de mens Hendrik, maar als we hier het horloge van Douglas MacArthur tonen vind ik dat je deze, uit geschiedkundig oogpunt ook moet toelaten, ook al is dit een horloge van de ‘foute’ zijde van WWII.
En wie zijn wij, om meer dan 70 jaar na datum, aan de hand van een Wikipedia artikel, een oordeel te vellen over deze man? De meeste Duitsers konden ook niet anders dan, op straffe van hoogverraad, mee te doen met die geschifte ideologie.
Ik bekijk het puur als een geschiedkundig object.

8 likes

Precies, en wat Nederlanders en Belgen in hun koloniën uitgehaald hebben lusten de honden ook geen brood van


3 likes

Prima allemaal, maar even nadenken bij het tonen van een hakenkruis kan geen kwaad. Toch?
Deze militair van de wehrmacht had een hoog baantje trouwens, en heeft ongetwijfeld in het laatste jaar zijn portie wel gehad.

Interessant horloge.

4 likes

Leuke toevoeging :laughing:

En precies! :+1:t2:

1 like

Ik begon ooit met verzamelen van (engelse) ww1 en ww2 horloges - maar om deze reden ; dat er misschien iemand gedood is of er letterlijk bloed op het horloge heeft gezeten Ben ik daarmee gestopt

1 like

HĂ©Ă©l bijzonder!
En de drager was óók nog eens een bekende tank commandant! :face_with_monocle:

Heel interessant dat hooggeplaatste militairen dus hun eigen horloge kregen met swastika inscriptie!

Als dat horloge kon praten


Je kunt niet half Europa veroveren zĂłnder steun van de bevolking.

Samengevat werkte de meerderheid gewoon méé OF ze deden gewoon niks en lieten het gebeuren.

(En beide opties zijn niet onlogisch als je in die tijd leefde
ik ga dan ook niet als moraalridder blaten dat ze betere of andere keuzes hadden moeten maken want zo eenvoudig was dat allemaal niet.)

Anyway
wel extreem fascinerend dat zoiets persoonlijks als een horloge meer dan 75 jaar later opduikt!

4 likes

Daarom bewonder ik mensen als Sophie Scholl of Dietrich Bonhoeffer zo. Duitsers die wel durfden en de prijs betaalden.

3 likes

Super tof dat je door middel van zo’n horloge een stukje geschiedenis in handen hebt!:+1:t2:

1 like

Ja klopt.
Een mening hebben is Ă©Ă©n ding; maar actief tegen het nazi regime strijden in de wetenschap dat ze jou zullen vermoorden als ze je vinden is een hele andere categorie.
Dat durven maar héél weinig mensen.

Jaren terug was ik met mijn neefje van 7 in het oorlogsmuseum en daar hadden ze een decor met test scenario: het joodse buurjongetje bonkt tegen de voordeur en smeekt of ie naar binnen mag om zich te verstoppen terwijl net een razzia gaande is.

Mijn neefje deed niet open en vertelde achteraf dat hij daarmee zijn hele familie in groot gevaar zou brengen en dat ie dat echt niet wilde.
Een eerlijke reactie!

Overigens deed ik zelf ook niet open hoewel het een hartverscheurend scenario was met kinderstem smekend achter de deur
het lukte mij niet om een keuze te maken.

Een mooie les in nederigheid!

P.s. overigens bleek uit de elektronische enquĂȘte (je moest een ja/nee knop induwen) dat de overgrote meerderheid de deur niet open deed


2 likes

Pracht van een horloge !!

2 likes

De Duitse Wikipedia is wat uitgebreider.

2 likes

Het was in ieder geval een beroepsmilitair, niet specifiek een nazi. Dat hij in verschillende oorlogen en voor verschillende regimes zijn diensten heeft uitgevoerd, toont dat hij in zekere zin bonafide was. En met oorlogen aan t oostfront en een verwundetenkreuz ontving heeft ie z’n portie leed wel gekregen.

1 like

Waar, maar op zijn positie zal hij de zg Commisar order echt wel hebben doorgegeven en gesanctioneerd aan zijn ondergeschikten.